Thursday 30 May 2013

Antara Cinta dan Kasih - Part 20


Affendy mencapai kunci kereta lalu menuruni anak tangga. Dia bersembunyi di sebalik tembok bila menyedari Amirul dan tunangnya melintas menuju ke arah dapur. Dia tidak mahu terserempak dengan mereka. Affendy menghidupkan enjin lalu meluncur laju kea rah jalan raya. Walaupun dia tidak tahu kemana arah tuju di hanya memandu sejauh mana yang dia mampu untuk menghilangkan rasa sedih di hatinya.

 

Affendy duduk seraya memandang kearah tasik di mana tempat dia dan Anisha selalu berkunjung suatu masa dahulu. Air matanya mengalir perlahan mengenangkan nasibnya. Wanita yang dipujanya selama ini kini bakal menjadi milik Amirul. Dia benar-benar pasrah dengan ketentuan ilahi. Dia tidak tahu bagaimana hendak berdepan dengan Amirul dan Anisha selepas ini. Dia cintakan Anisha. Tetapi kini Anisha bukan lagi miliknya. Anisha milik Amirul. Mana mungkin dia akan merosakkan kebahagian Amirul kerana Anisha terlebih dahulu dimiliknya. Dia tidak sekejam itu. Amirul terlalu baik buat dirinya. Amirul adiknya walaupun bukan dari darah dagingnya sendiri.
 

“You’re here, puas Rul cari abg merata rumah,” ujar Amirul sebaik sahaja terpandang sesusuk tubuh milik Affendy duduk sambil merenung ke arah tasik. Affendy tersentak dia segera menyeka airmatanya.
 
 

“Are you ok,” ujar Amirul bila dilihatnya Affendy seperti baru menangis. Belum pernah dia melihat abangnya menangis. Inilah kali pertama dia lihat mata abangnya merah kelihatan selepas menangis.

 

“Kepala abang sakit,” bohong Affendy. Dia menatap wajah Amirul yang duduk bersebelahan dengannya.

 

“You want me to accompany you to hospital,”

 

Affendy mengeleng lemah. Selemah hati dan seluruh anggotanya bila mengetahui bahawa tunangan Amirul itu adalah Anisha.

 

“Abg hendak berangkat ke Australia minggu depan,” ujar Affendy sayu cuba menyembunyi perkara yang sebenar. Dia mengambil keputusan untuk mengalah dan mengundurkan diri. Tidak mahu menganggu hubungan mereka.  Dan dia tidak mungkin akan menceritakan tentang percintaannya dengan Anisha kepada Amirul. Biarlah ia menjadi rahsia hatinya. Anisha kini milik Amirul bukan lagi milik dirinya. Biarlah gadis itu tidak tahu siapa dirinya. Dia tidak sanggup hendak melukakan hati Amirul. Dia tidak sanggup melihat Amirul menderita sekiranya dia tahu akan perkara yang sebenar. Affendy sanggup korbankan cintanya demi kasihnya pada Amirul. Dia sudah membuat keputusan untuk berhijrah jauh dari Amirul dan Anisha.

 

Australia, I thought you are not interested in joining the racing team long time ago,” soal Amirul hairan. Bukankah Affendy sudah berjanji dengan mamanya bahawa dia tidak akan melibatkan dirinya dengan supercar. Mamanya tidak setuju Affendy menjadi seorang racing car driver kerana ia membahayakan dirinya. Kenapa tiba-tiba sahaja Affendy mengubah fikiran.

 

“Amirul kan ada disini boleh jaga mama, you know I love that sports very much,”ujar Affendy cuba meyakinkan Amirul. Amirul tidak mengerti kenapa Affendy tiba-tiba berminat untuk menyertai sukan lasak itu sedangkan dia sudah berjanji tidak akan menguatarakan niatnya itu sebelum ini. Affendy tidak akan melakukan sesuatu yang tidak di sukai mamanya. Waluupun dia merasa keanehan pada Affendy. Dia tidak bertanya lebih lanjut kerana menurut Dr. Philip Affendy tidak boleh merasa tertekan.

 

“Ok, but you have to stay here til my wedding, you are my bestman,” ujar Amirul tersenyum lalu menepuk bahu sasa milik Affendy.
 
 

“I will,” jawab Affendy setenang mungkin seraya memandang kea rah tasik. Hanya tuhan sahaja yang tahu isi hatinya.
 
 
To be continued....

 

No comments:

Post a Comment