Tuesday 8 April 2014

Azalea Orkid - Part 4


Aku terbaring di sofa sambil menonton reality show yang di tayangkan di kaca TV. Hari ini aku pulang awal ke rumah kerana Orkid sudah memesan aku berkali-kali agar pulang awal. Katanya hendak memperkenalkan aku kepada tetamu istimewanya iaitu Adam Alfian. Maka hari ini aku sampai awal di rumah dan memberitahu Syafinas aku tidak boleh stay back menemaninya di office seperti biasa. Loceng pintu berbunyi bertalu-talu. Aku tidak berganjak malah masih menumpukan perhatian pada peti TV. Nak kata tayangan itu menarik tidak juga. Cuma aku malas hendak bangun dari sofa.
 

“Lea, bukakan pintu...,” jerit Orkid dari arah dapur.
 

Aku menekan remote lalu mematikan televisyen. Dengan langkah malas aku menuju ke arah pintu. Aku memegang handle lalu membuka pintu. Berdiri tercegat dihadapan pintu adalah seorang lelaki kacak berpakaian kemas di tangannya terdapat sebuah kotak berisi pastries and pies dari aroma yang aku hidu dari kotak tersebut. Aku membuahkan senyuman kepadanya, senyuman plastic yang terpaksa ku beri bila aku tidak ikhlas. Adam Alfian, he’s ridiculously hot. Aku menjungkitkan kening, impressed kerana mantan abang iparku yang dahulu tidak sehebat lelaki yang berada di hadapanku. Perbezaan mereka bagai langit dengan bumi. Betulkah ini Adam Alfian kekasih Orkid? Bisikku dalam hati.
 

“Hi sayang you look so gorgeous today..?, You did something to your hair??,” ujarnya spontan seraya tersenyum sebaik sahaja wanita yang di sayanginya itu menyambutnya di muka pintu.
 

Yup..I agreed Orkid was right. He is damn good looking, almaklumlah kacukan mat-saleh dengan orang melayu kalau tidak dimana dia mendapat nama Adam Alfian Otteman and I bet that he works in a big office and also a rich man by the way he’s act and saw that Silver Audi SUV SQ5 car parked in front of our porch.
 

“Oh Hi thanks for the compliments..but sorry I bukan Orkid,” jawabku selamba lalu tersenyum. Lelaki yang berada di hadapanku wajahnya berubah serta merta. Terperanjat mungkin.
 

“You’re not?.., oh I forgot, I’m so sorry,” ujar Adam Alfian tersenyum malu bila menyedari dia tersilap orang. Dia terlupa langsung tentang Azalea adik kembar orkid. Dia tidak menyangka mereka kelihatan begitu seiras. It’s like a duplicate copy. Apa yang dapat membezakan antara Orkid dan Lea ialah Orkid berambut panjang dan lurus dan selalu berpakaian simple, berbanding dengan Lea yang bold dan seksi.
 

“Uncle Adam Alfian,” jerit Jasmin lalu berlari mendapatkan Adam Alfian sebaik sahaja ternampak Adam Alfian berdiri di muka pintu.
 

“Jasmin...., my sweetheart,” jawab Adam Alfian seraya memeluk tubuh kecil Jasmin mesra dan mencium pipinya. Jasmine turut membalas dengan memberi kucupan di pipi Adam.
 

“Lea...kenapa tak di jemput Adam masuk,” ujar Orkid dari pintu dapur bila menyedari Adam Alfian masih lagi berada di muka pintu tanpa diundang masuk terlebih dahulu.
 

“Opps my bad..., sorry silakan masuk, buatlah macam rumah sendiri,” ujarku seraya memberi ruang kepada Adam Alfian untuk masuk kedalam rumah kami. Aku menutup pintu, mata ku sempat menjeling kearah punggung Adam. Nice butt. Bisikku nakal.
 

“I’m so sorry about earlier, I brought some pies,” ujar Adam Alfian dengan wajah bersalah kerana tersalah sangka, kerana inilah kali pertama dia bertemu dan di perkenalkan dengan kembar Orkid.
 

“Ah...No biggie it always happen..I get that a lot,” jawabku selamba lalu menyambut kotak pastries dari tangannya dan berlalu ke arah dapur. Sempat aku menoleh kearah Adam yang sedang berpimpin tangan menuju ke arah sofa bersama Jasmin. Hmm he like kids good.
 

“Sorry Adam, do you want anything to drink?,” jerit Orkid dari dapur. Dia sibuk menyediakan hidangan untuk tetamunya.
 

“Anything will do, don’t worry take your time,” jawab Adam Alfian dari ruang tamu. Dia sibuk melayan Jasmin bermain dengan anak patung barbienya.
 

Aku meletak kotak berisi pastries dan pies di atas meja dapur lalu mengadap Orkid yang sedang sibuk mengacau kuah spaghetti di atas dapur. Orkid pandai memasak afterall dia kakak ku. Dia belajar memasak dari mak long. Aku bab masak memasak ni ada susah sikit. Boleh masak tapi tak sesedap air tangan Orkid. So sesiapa yang hendak menjadi suamiku mesti hired pembantu rumah kerana aku tidak pandai memasak. It’s not my thing.
 

“Lea kenapa tak tukar baju lagi ni? Lupa ke kita ada tamu,” ujar Orkid bila menyedari Lea masih lagi dalam office wear dan tidak menganti pakaian sejak dia pulang tadi.
 

“Sorry sis aku lupa lah, so is that my future brother in law?,” usikku seraya mencapai buah strawberry lalu ku masukkan ke dalam mulutku. Aku mengadap Orkid yang sedang sibuk memotong buah oren dan epal merah untuk di jadikan pencuci mulut nanti.
 

Orkid tidak menjawab malah mengangguk perlahan. Well, I’m happy for her but I’m not sure about Adam Alfian. Adam Alfian salah seorang partner di salah satu firma artkitek terkemuka, good looking dan tidak mustahil ramai wanita yang banyak sukakannya kerana dia punya package yang lengkap. Apa yang peliknya he like someone like Orkid? Bukan aku hendak merendah-rendah kan Orkid, tapi Orkid adalah wanita yang simple. And he is not a kasanova? Hmm pelik, too good to be true.  Yah its true that Adam Alfian memang orang yang baik dan caring, dia melayan Orkid dan Jasmin begitu baik. Dan Jasmin pula begitu rapat dengan Adam Alfian. Tapi aku masih belum dapat memberi kepercayaan kepada Adam Alfian seratus peratus. Aku masih mahu menyiasat akan latar belakang Adam Alfian.  
 
 
 
bersambung....
 
 
 

No comments:

Post a Comment