Thursday 27 February 2014

Qada dan Qadar - Part 12


                               Aku duduk terperap di dalam bilik sejak sarapan pagi tadi. Kononnya nak sambung tidur sebab semalam aku tidak dapat tidur dengan lena. Mata tidak mahu tidur. Ustazah Mariam selepas sarapan sudah ke kebun sayurnya bersama Ustaz Ahmad. Amirul pula ke Bandar ingin menguruskan sesuatu makanala Anis sibuk menyediakan hidangan tengahari. Aku pula biasalah. Aku di lahirkan dan dibesarkan di UK lagipun aku sering dimanjakan oleh pembantu rumah. Jadi aku tidak biasa membuat kerja rumah. So jangan salahkan aku kalau aku tak tolong Anis. Bukan tak hendak membantu cuma tak biasa. Rumah Anis tak ada microwave dengan instant food. Semuanya hendak di sediakan. So aku tak biasa. Ni sekarang aku tengah memikirkan bagaimana hendak mandi kerana rumah Anis tidak ada water heater. Boleh ke aku hidup di kampung. Oleh kerana semua pakaian aku tidak sesuai dengan cara hidup berkampung aku terpaksa meminjam baju Anis yang semuanya terdiri dari baju kurung besar atau “Pesak”. Rimas juga pasal aku hampir tersandung bila tiap kali mendaki tangga dari dapurnya untuk ke ruang tamu. Suasana kampung terlalu serene tak hinggar binggar seperti di kota. Aku tak boleh hidup tanpa ipad, mp3 player. Ini baru hari kedua aku berada di kampung aku sudah mula rengsa inikan pula untuk tinggal selama sebulan. Aku merebahkan diri di atas katil sambil memandang kearah syiling. Kedua belah telingaku ku sumbat dengan ipod nano. Sabar Dania. Sabar, buat perkara yang baik banyak dugaannya. Aku cuba memujuk hatiku untuk bertahan selama sebulan.  Tapi kalau keadaannya begini hari-hari aku tidak tahu samada aku dapat bertahan. Silap hari bulan bila keretaku sudah siap aku akan balik ke Kuala Lumpur. Kereta? Aku bangun bila tiba-tiba teringat akan plan aku. Oh yes. Aku bingkas bangun dari katil lalu mencapai telefon bimbitku. Aku mencari number telefon Ariel. Macamana aku ada number telefon Ariel sedangkan dia tidak pernah memberinya kepadaku. Hmm aku dapat number telefonnya pun dari salah satu kenalan Ariel yang pernah ku ajak keluar bukan kerana mahu berkenalan dengannya tapi kerana aku mahukan number telefon Ariel darinya. Aku mendial number tersebut berharap number yang diberikan masih berfungsi.
 

                              “Hello,” jawab seorang lelaki di hujung talian. Macho voice. I like!. Aku tersenyum sendiri sudah terbayangkan wajah kacak Ariel. Silly me!.
 

                              “Hello Ariel, is that you?,” ujarku dengan suara cemas.
 

                              “Yes I am, who is on the line,” jawabnya.
 

                              “It’s me Dania, the lady yang you hantar kat Mersing, can you please help me, my car still in the workshop I tak tahan lah nak balik,” ujarku masih lagi dalam suara cemas agar Ariel percaya bahawa aku benar-benar perlukan pertolongannya.
 

                              “How do you get my number??,” soal Ariel dengan nada serius.
 

                              Fish. Banyak-banyak soalan dia tanya mana aku dapat number telefonnya. Think Dania. Think cepat kalau tak Ariel akan matikan telefon.
 

                              “Erm from my friend Tiara, tolong I please, I can’t stand it anymore,” rengekku.
 

                              “Nope, it’s your problem not mine, go and ask for help from someone else,” jawab Ariel. Dia tidak akan membantu wanita muda yang itu lagi. Kalau tidak kerana wanita itu dia tidak kembali ke kampung dan dia tidak akan bertemu dengan Anis. Dia tidak dapat menahan rasa sedih dan rindu tatkala terpandang akan rumahnya. Terlajak perahu boleh diundur terlajak perbuataan buruk padahnya.
 

                              What an arse!!. Cemuhku dalam hati.
 

                              “Fine, you don’t want to help, I beritahu your parents yang I kenal you and I tell them what you have been doing for the past 7 years,” ujarku sudah ketandusan idea untuk Ariel membantuku.
 

                              “Don’t you dare!,” jawab Ariel tegas.
 

                              Aku tersenyum bila Ariel berkata demikian. Bermakna aku sudah berjaya membuatkan lelaki itu focus. Senang aje hendak buatkan bad boy react. That should be the way. Bad boy kalau you merengek macam budak kecil diaorang tak layan. Challenged them. That would bruise their ego.
 

                              “Why do I care about your feelings, we are strangers,” ujarku sengaja hendak menyakitkan hati Ariel. Aku pasti Ariel akan tercabar bila aku berkata demikian.
 

                              “Don’t you threaten me, you don’t know what I am capable of,”
 

                              “Oooo..scary, help me and I shall keep your secret,” ujarku lalu mematikan talian telefon. Yes. Semoga plan aku berjaya. Aku mencampak handphone ku di atas katil lalu menuju kea rah dapur dengan hati riang. Hooray sekiranya plan aku berjaya. Aku punya teman untuk bergaduh selama aku berada di sini kerana aku percaya Ariel akan membenciku di atas perbuataanku.
 
 
bersambung....
 
 
 

No comments:

Post a Comment