Thursday 27 February 2014

Qada dan Qadar - Part 10


                              Aku mengeliat ke kiri ke kanan. Lenguh seluruh anggotaku. Baru satu hari duduk kampung dah sakit otot macamlah aku angkat berat tadi. Hanya turun naik tangga aje dah lenguh kaki. Solat isyak – check. Aku tersenyum sendiri. Seronok dapat solat berjemaah. Kenapa sebelum ini hati aku tidak pernah mahu untuk mendirikan solat atau belajar agama tetiba sebulan yang lepas aku teringin untuk berubah. Lepas isyak tadi Ustazah Mariam ada juga aku bertanya dengan Ustazah Mariam. Knowing me. Full of questions. So segala persoalan ku ajukan padanya Kenapa? Mengapa? Bagaimana? Mengenai bab fardu ain kerana Ustazah kata aku kena faham tentang fardu ain sebelum dia mengajarku tentang perkara yang lain. Ustazah Mariam menerangkan kepada aku mengenai Fardhu Ain ialah perkara yang wajib ditunaikan oleh setiap umat Islam. Jika tidak ditunaikan maka berdosa, contohnya seperti solat, puasa, zakat, cari ilmu dan sebagainya. Ringkasnya fardhu ain ini wajib dibuat dan dilakukan oleh individu, setiap dari kita yang bergelar Muslim. Semua aku tanya. Nasib baiklah Ustazah Mariam tu penyabar orangnya apa taknya soalan aku tu kadang-kadang mengakal. Dan apa yang membuatkan aku merasa senang belajar dengan Ustazah Mariam kerana cara dia mengajarku tidak membosankan dan mudah di fahami.
 

                              “Anis, thanks for agreeing to sleep with me tonight,” ujarku bila Anis masuk ke dalam bilik bersama sebiji bantal. Bukan apa aku ni penakut sikit. Dengan hantu kota aku tak takut.
 

                              “Tak apa, lagipun abang Mirul izinkan Anis temankan Dania,” jawab Anis sambil mengikat rambut ikalnya yang panjang separas bahu.
 

                              “Baiknya hubby you, beruntung you dapat hubby baik, handsome dan alim macam Amirul tu,” usikku seraya tersengih. Aku dan Anis tak jauh beza, kepala kami gila-gila hanya depan mak mertua dan bapa mertuanya sahaja dia tidak buat perangai gila.
 

                              “Alhamdullilah, kalau Dania hendakkan calon suami yang macam itu kat kampung ni pun ada, hanya yang terhandsome Anis dah cop dulu,” gurau Anis lalu menepuk bantalnya.
 

“Yelah hubby dia yang terhandsome, nasib baiklah Ustazah Mariam tak ada anak lelaki lagi, kalau tak I dah tackle,” ujarku seraya berbaring di atas katil.
 

“Abang Amirul mempunyai seorang abang,” jawab Anis ringkas seraya merenung ke arah syiling.
 

Aku menoleh kearah Anis bila dia berkata demikian. Berminat. Yes. Kerana aku perlukan lelaki yang bisa membimbingku ke jalan yang benar bukan lelaki yang membawaku ke jalan yang menyesatkan.
 

“Really??, kenapa tak bagi tahu tadi?, how come I tak nampak dia, dia tak tinggal sini ke?,” soalku penuh minat. Lantaklah kalau Anis hendak kata aku perempuan gatal. Dah memang aku ni direct orangnya nak buat macamana. Aku bukan perempuan melayu terakhir yang lemah lembut dan sopan serba serbi. Aku perempuan millennium.
 

“Abang Ariel,” jawab Anis.
 

“Hmm...handsome tak dia?,” jawabku sambil lewa tanpa perasan nama yang di sebut Anis.
 

“Ariel, lelaki yang hantar Dania siang tadi,” ujar Anis bila Dania seolah-olah tidak kenal siapa Ariel.
 

“Ariel that Ariel, what!, you must be kidding me, he’s like Devil and your hubby an Angel, like heaven and hell,” ujarku tidak percaya dengan apa yang aku dengar. That Devil. No wonder dia tahu arah alamat yang hendak aku pergi and no wonder dia kata baju yang aku pakai tidak sesuai rupa-rupanya dia anak Ustaz Ahmad dan Ustazah Mariam. But How? How can it be? Keluarganya semua warak-warak belaka. Kenapa dia tak macam adiknya pious.
 

“Astrafiruallahalazim, Dania kenal dia?,” soal Anis bila tetamunya itu membuat perbandingan begitu terhadap Ariel dan Amirul.
 

“Not really, but I knew a lot about him,” jawabku perlahan. Aku sendiri tidak mengenali Ariel secara peribadi. Memanglah aku berminat untuk mendekati Ariel kerana aku jatuh hati pada Ariel sejak pertama kali aku terpandang akan wajah kacaknya itu di Zouk. But then again. Bukan aku seorang sahaja yang tergila mamat tu malah Sue dan Tiara juga. Hanya Tiara beruntung dapat bersama dan mengenali Ariel.
 

“Abang Ariel sudah berkahwin?,” soal Anis lagi.
 

Aku ketawa bila Anis mengajukan soalan demikian.
 

“Kahwin selalu nikah belum lagi,” jawabku lalu menoleh kea rah Anis.
 

“Astrafiruallahalazim,” Anis mengucap panjang bila Dania berkata demikian. Airmatanya mengalir perlahan tanpa dapat ditahan lagi. Sebak hatinya mendengar perihal Ariel. Dia hanya mampu berdoa dalam hati agar abangnya itu kembali ke pangkal jalan.
 

“Sorry, that’s Ariel yang I tahu,” jawabku dengan wajah simpati bila melihat Anis menangis lagi. Kenapa Anis terasa bila aku memberitahunya akan perangai Ariel yang sebenar. Kenapa Anis bertanya samada dia sudah berkahwin? Tidakkah mereka tahu? Aku menjadi keliru melihat keadaan Anis yang kelihatan sedih bila tiap kali nama Ariel ku sebut. Apa cerita yang sebenarnya?
 

“Abang Ariel tidak pernah kembali ke kampung sejak 7 tahun yang lalu,” ujar Anis dengan suara tersekat-sekat cuba menahan sebak.
 

“You mean after 7 years ini kali pertama dia balik kampong?,” ujarku tidak percaya dengan apa yang aku dengar. Now I get the clearer picture mengapa Anis begitu terharu bila tiap kali aku sebut nama Ariel.
 

Anis menganggukkan kepalanya perlahan.
 

“But why?,” soalku ingin tahu.
 

“Abang Ariel tinggalkan rumah bila abah tidak setuju dia mahu menjadi arkitek, abah mahu dia menjadi penganti dirinya, abah mahu dia menjadi guru agama atau pensyarah agama seperti dirinya, abang Ariel harapan abah,” terang Anis cuba mengingatkan kembali peristiwa 7 tahun yang lalu. Ariel mengambil keputusan untuk meninggalkan kampung untuk meneruskan cita-citanya untuk menjadi arkitek. Dia tahu abahnya tidak akan menerimanya jika dia mengambil keputusan begitu.
 

“Tapi Ustaz Ahmad kan ada Amirul, bukankah Amirul kini pensyarah agama,” soalku tidak puashati. Kenapa mesti Ariel disuruh mengikut jejaknya. Sebagai ayah Ustaz Ahmad sepatutnya berbangga mempunyai anak yang berjaya seperti Ariel dan juga Amirul. Setahu aku Ariel seorang Arkitek muda yang disegani. Kalau tidak tahu yang Ariel berasal dari kampung aku memang tidak percaya apatah lagi dia anak Ustaz. He doesn’t look and act like one.
 

“Ariel anak yang pintar, harapan abah dan juga anak kesayangan abah,” jawab Anis tanpa mengulas panjang.
 

Aku mengerutkan dahi tidak faham. Sebagai orang yang kuat ilmu agamanya. Ustaz Ahmad tidak sepatutnya berat sebelah. Bukankah Amirul anaknya juga. Tidak cukupkah salah seorang anaknya sahaja mengikut jejaknya. Mengapa mesti Ariel yang harus ikut jejaknya. Hairan. Tidakkah Amirul merasa iri hati bila Ariel menjadi pilihan abahnya.
 

“Anis sukakan Ariel?,” soalku tiba-tiba kerana Ariel menjadi pilihan utama dalam keluarga Ustaz Ahmad dan Ustazah Mariam tidak mustahil si mamat tu juga menjadi pujaan ramai gadis di kampung ini.
 

Anis tidak menjawab. Dia hanya mendiamkan diri bila di soal sedemikian.
 

“You don’t have to tell me, I knew the answer,” jawabku seraya mengeluh kecil. Kalau aku di tempat Anis. Aku juga akan tertarik pada Ariel. No doubt Amirul juga tidak kurang kacak seperti abangnya. But he’s too goody good shoes. Orang waraklah katakan. Uptight. Hehe. It’s not bad thing cuma like what I said Uptight.
 

Anis masih lagi bermenung memandang ke arah syiling. Aku tahu dia risaukan akan keadaan Ariel. Walapun dia sudah berumahtangga bersama Amirul aku tahu dia masih ambil berat akan diri Ariel.
 

“Do you think Ariel akan balik semula ke sini?,” soalku tiba-tiba memecah kesunyian.
 

“Entahlah Dania, kami berdoa siang dan malam agar allah buka pintu hati abang Ariel untuk kembali ke pangkuan keluarga, insyallah,” ujar Anis.
 

“Do you really know his character Anis?,” soalku ingin tahu. Yelah Anis sudah mengenali Ariel lama. Menurut Anis mereka bertiga kawan sepermainan semasa kecil. Beza usia Anis dengan Ariel 7 tahun. Sewaktu Ariel meninggalkan kampung usianya dalam lingkungan 24 tahun dan ketika itu Anis baru berusia 17 tahun.
 

“Abang Ariel keras hati, dia jarang mengalah dalam satu perkara, sebagai abang, Ariel sepatutnya mengalah dengan adiknya, Ariel tidak, apa yang di mahukan dia pasti akan cuba mendapatkannya, sewaktu kecil abang Ariel nakal, suka buat perkara yang tidak disukai abah dan mak tapi mereka tetap sayangkan Ariel, ibu bapa mana yang tidak sayangkan anak,” ujar Anis panjang lebar.
 

“Nakal, really nakal yang macamana?,” soalku berminat ingin tahu akan lelaki pujaan hati aku.
 

“Merokok dalam usia 13 tahun, ketua budak nakal semasa usianya 16 tahun, mengusik anak dara orang,”
 

Aku menjeling bila Anis berkata demikian. Why am I not surprised. Ok ini bermakna perangai nakalnya memang sudah terserlah sejak kecil lagi. Rebellious juga anak Ustaz ni walaupun masih dalam kategori mild tapi dalam usia 13 tahun sudah pandai merokok dan jadi ketua budak nakal dalam usia 16 tahun not bad.
 

“But why do you like him, seriously kalau I di tempat you I pilih Amirul, he’s nice and gentleman berbanding dengan Ariel bad boy,”
 

“Entahlah Dania, kenapa you sukakan Ariel?,” soal Anis pula.
 

“Well I don’t know, I like bad boy imej and he fits the bill, but don’t worry he will be back, trust me I know his type,” ujarku penuh yakin.
 

“Insyallah,” jawab Anis.
 

“Ya, insyallah,” jawabku lalu tersenyum. Kepalaku sudah penuh sarat dengan idea untuk membuatkan Ariel kembali.
 
 
bersambung...
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment