Sunday 7 July 2013

"How Can I Not Love U" - Part 20


Adam menyeluk kedua belah tangannya ke dalam saku seluarnya lalu mengekori Era menuju ke pintu. Tidak sedikit pun merasa tercabar akan kata-kata Era kerana dia tahu Era sukanya tapi tidak mahu mengaku bahawa dia sukakannya.

 
  

Adam bermain–main dengan i-phone sementara menanti ketibaan Nadia. Untuk menghilangkan rasa bosan dia membaca email peribadinya. Di mana email mengenai kerja dia forwardkan kepada Dian untuk di hantar kepada para pengurusnya. Adam membuka email kiriman dari Forbes magazine. Jemputan VIP untuk iifa awards yang akan di adakan di Cannes, France. Dia menekan butang delete kerana tidak berniat untuk menghadirinya.

 

“Mr Adam Martin,” tegur Nadia seraya duduk berhadapan dengan Adam. Dia meletak handbag dan laptopnya dia atas meja seraya menghenyakkan pungunggnya di atas sofa.

 

Adam memandang kea rah Nadia.

 

“What’s your deal with Era,” soalnya straight to the point seraya menyimpan i-phonenya ke dalam saku seluarnya.

 

“Meaning,”

 

“Apa conspiracy you berdua mengenai 3 months date,”

 

“Conspiracy, apa you merepek,” jawab Nadia agak marah bila Adam tiba-tiba berkata demikian. Sudahlah dia penat kerana baru pulang dari kerja. Dan sekarang dia harus berdepan dengan Adam dan persoalan yang di ajukan tidak begitu menyenangkan.

 

“Tidak ada conspiracy dan you sendiri telah bersetuju dengan menandatangani kontrak tempoh hari, you kan businessman, bukankah you sendiri yang kata you tak akan tandatangan tanpa memahami kontraknya terlebih dahulu,” jawab Nadia memulangkan paku buah keras kerana dia masih ingat lagi akan kata-kata Adam tempoh hari. Dia dengan rela hati menandatangani kontrak.

 

“So there is no way you akan memberitahu I tujuan Era mengenai date 3 bulan,”

 

“Mr Adam, you not an angel too, don’t ever think that we blindly believe you tak ada agenda date 3 bulan ni,” sindir Nadia. Mana ada orang kaya dan sekacaknya setuju menjadi teman lelaki selama 3 bulan dan sanggup berhabisan wang sedangkan Nadia dan Era kerap kali terserempak dirinya seringkali berdampingan ramai wanita. Teman wanita ibarat menganti baju baginya. Dan tidak mungkin dia sebodoh itu sanggup menghabiskan wang untuk wanita yang tidak dikenalinya hanya kerana wanita itu mahu merasa hidup mewah. Tidak masuk akal.

 

“If you don’t think you can carry on with this contract, you can always breach the contract and pay us 30k,” ujar Nadia dengan wajah selamba. Dia tidak tahu mengapa Era menetapkan syarat sedemikian. Dia tidak ada clue langsung mengapa Era mahukan duit 30k itu.

 

“That won’t be necessary, I’m a man with word, sorry to take your time,” ujarnya seraya bangkit dari sofa dan berjalan menuju kea rah lif untuk menuju kea rah basement.

 



2 bulan kemudian

Aku duduk termangku di atas sofa sambil menekan butang remote. DVD sewaanku sudah habis di tonton. Aku mencapai iphone ku bila telefon tersebut bergegar keras. Nama “Dr. Ridzuan” terpampar di screen. Aku mencampak i-phone ku tanpa menjawab panggilannya. Masuk ini sudah ke 7 kali dia menelefon aku. Aku sengaja tidak mahu menjawab kerana aku tidak bersedia mendengar berita mengejut darinya. Cukuplah dengan berita yang di sampaikannya 2 bulan lepas. Aku bersyukur kerana aku masih lagi bernyawa. Aku tetap tidak mahu menjalani terapi seperti yang di syorkan. Sekali lagi i-phone ku vibrate tapi kali ini sms yang ku terima dari Dr. Ridzuan bila panggilan telefon tidak dijawab.

 

I need to meet you personally, urgent.

 

Ringkas sahaja bunyi messagenya. Aku menekan butang delete sebaik sahaja membaca messagenya. Tempoh hari aku bertemu dengan tuan rumah sewaan ku untuk membayar sewa. Cik Noriah tuan rumah terperanjat besar bila menyedari wanita cantik yang menunggunya di rumah itu adalah aku. Dia bertanya kemana aku menghilang selama dua bulan lepas kerana dia tahu aku tidak tinggal di rumah sewaanku. Aku terpaksa berbohong kepadanya bahawa aku tidak lagi bekerja di tempat lama dan aku selalu berada di luar kota kerana tugas. Banyak juga surat-surat ku yang di simpan. Salah satu darinya sampul surat dari pihak Hospital hingga ke hari ini aku masih belum punya keberanian untuk membuka surat tersebut walaupun di sampul surat itu di cop penting dan aku harus membukanya sebaik sahaja menerima surat sedemikian. Seperti yang aku katakan aku belum bersedia untuk menerima berita buruk dari pihak hospital.

 

Telefon rumahku tiba-tiba berdering.

 

“Hello,”

 

“Hi sweet heart how are you?

 

Aku tidak menjawab. Aku tahu siapa pemanggilnya. Tak lain dan tak bukan Adam Matin. Belum pernah dia menghubungi aku di rumah. Selalunya melalui Dian. Dan apa tebiatnya hari ini memanggil ku sweetheart. Gila barangkali.

 

“Hello, Era are you there,”

 

“Erm yes,” jawabku malas.

 

“Sayang kenapa ni, you macam tak ada mood aje hari ini,”

 

“Please stop, I can’t afford to handle your crazyness,” jawabku cuba mengawal perasaanku. Hati wanita mana yang tidak terusik bila lelaki idamannya mengucap kata-kata indah serperti itu. Dan sebelum ia memudaratkan diriku. Lebih baik aku cekalkan hati dari terjatuh ke perangkap Adam.

 

“Apa you masak hari ni sayang, I rindu masakan you,”

 

“Kekanda ku sayang sekiranya kekanda terus-terusan berbicara begini, adinda tidak keberatan untuk meletak telefon, jadi adinda berharap agar kekanda sedia hentikan asmaradana yang kekanda cuba lakonkan ini, adinda berharap kekanda mengerti akan maksud adinda,” ujarku dengan suara lemah lembut tetapi penuh makna. Aku tak tahu samada si Adam ni faham akan bahasa bangsawan. Kan ke dia mat saleh celup.

 

“Ok that’s scary, I don’t understand a bit,” jawab Adam tersenyum kelat. Sepatah haram dia tidak tahu apa yang Era cuba sampaikan. Kalau setakat melayu biasa dia masih boleh faham jangan bahasa sastera atau bangsawan.

 

“Please stop the crap or I put down the phone,” ujarku seraya menjeling kerana aku sudah dapat mengagak bahawa Adam tidak faham.
 

“I see, so you don’t like to be treated nicely,” jawab Adam seraya tersenyum.

 

“Of course I suka orang treat me nicely cuma I don’t feel right when you does that, it gives me goose bumps,” sindirku.

 

“Ok, please pack your clothes and personal things for business trip for a week with me, and please remember to bring your passport, I’ll come and fetch you at 5.00pm,” jawab Adam geram tujuan hendak bermanja dengan Era hilang serta merta bila wanita itu tidak memberinya peluang.

 

“Business trip, kenapa I mesti ikut, where are we going?,” soalku dengan suara tenang (sebenarnya hatiku melonjak gembira bila Adam hendak membawa aku pergi travel).

 

“Mengikut kontrak yang kita tandatangani 2 bulan yang lalu, you harus menemani I kemana I pergi bila di kehendaki, masih ingat lagi,” ujar Adam tegas mengingatkan Era.

 

“Ingat,” jawabku acuh tak acuh. Tidak sangka Adam begitu marah dengan aku.



“So no excuse, whether you like it or not you kena ikut I ke Paris,” ujar Adam seraya tersenyum. Dia tahu Era tidak akan menolak bila mendengar destinasi yang di utarakan.

 

Paris,” jawabku terkejut kerana Adam hendak membawaku jauh ke Paris. Betul ke tidak si Vampire ni atau sengaja hendak menduga aku. Paris eh. Memang selalu berangan hendak ke sana namun hajatku tidak tercapai bila mengenangkan perbelanjaan ke sana dan tempat penginapan makan RM5000. Itu belum termasuk perbelanjaan yang lain.

 

Paris, Eiffel Tower,” sindir Adam.

 

“You think I ni selenge sangat tak tahu Eiffel Tower tu kat mana?,” jawabku geram bila Adam menyindirku.

 

“Mana tahu you tak tahu Eiffel Tower tu kat mana,” jawab Adam sengaja hendak menyakitkan hati Era.

 

“Huh whatever, I’m getting ready now, see you at 5.00,” ujarku seraya mematikan talian tanpa menunggu jawapan dari Adam.

 
To be continue...    

No comments:

Post a Comment