Thursday 27 March 2014

Qada dan Qadar - Part 31

                                  Syukur alhamdullilah sedar tak sedar tinggal lagi 10 hari kita hendak menyambut syawal. Kami sudah mula sibuk mengemas dan membersihkan rumah. Kami bertiga sibuk membantu Ustazah Mariam membuat persiapan untuk menyambut Syawal. Ramadhan tahun ini cukup bermakna buat diriku. Aku bersyukur kerana dapat menjalani ibadah puasa tahun ini. Menurut Ustazah 10 malam terakhir ramadhan adalah malam yang istimewa. Kita seharusnya mempergandakan ibadah kita dengan memperbanyakkan mengaji al-quran, berzikir, sembahyang sunat tahajud, salaatul tasbeeh, memperbanyakan berdoa kepada allah taala agar dosa-dosa kita diampunkan kerana malam lailatul qadar jatuh pada malam hari-hari ganjil pertama, ketiga, kelima, ketujuh atau yang ke Sembilan. Malam lailatul qadar. Malam ayat quran di turunkan kepada junjungan nabi Muhammad SAW. Aku cuba mempertingkatkan ibadah ku seperti yang di sarankan Ustazah. Alhamdulilah walaupun baru sekali, aku dapat juga melakukan solat tahajud dan banyak mensedekahkan fateha kepada arwah mama dan juga papa agar allah memberikan hidayah agar papa kembali ke pangkal jalan, itu doaku, sejak akhir-akhir ini aku tiba-tiba rindukan papa. Lama tidak ku dengar akan perkhabaran berita darinya. Apa khabar papa sekarang? Sihatkah dia? Aku sudah mula berjinak-jinak untuk memakai tudung. Kalau dulu aku hanya memakai selendang, kini aku sudah bersedia untuk memakainya sepenuh masa. Ustazah dan keluarganya gembira melihat perubahan ke atas diriku. Tidak terkecuali Ariel. Walaupun dia tidak menunjukkan reaksi dan tidak pernah memuji atau komen apa-apa. Aku dapat merasakan dia turut gembira akan keputusan aku memilih untuk menutup aurat. Kerana Ariel tidak lagi menyakitkan hati aku seperti selalu. Lagipun kami jarang bertemu sejak minggu terakhir bulan ramadhan ini kerana Ariel banyak menghabiskan masanya di surau bersama Ustaz Ahmad dan adiknya Amirul. Dan aku, tidak tahu kenapa setiap kali terdengar akan suara Ariel jantungku berdebar-debar kencang. Dan setiap kali aku mendengar akan suaranya ketika mengaji membuatkan hatiku sayup dan menitiskan air mata mengenangkan betapa kerdil diri ini disisi allah. Alangkah beruntungnya sekiranya aku pandai mengaji seperti Ariel. Nescaya hatiku akan tenang bila setiap kali aku membaca ayat suci Al-quran. Dengan hanya mendengar sahaja membuatkan aku sayu dan bersyukur.        
 
 
                           Aku duduk termangku di verandah memerhatikan anak-anak jiran bermain-main bunga api. Laman rumah Ustazah disirami cahaya pelita buatan Ariel sendiri. Barulah aku tahu buluh yang digergajinya selama ini untuk di jadikan pelita. Ingatkan dia hendak membuat lemang. Aku tak sangka dia masih lagi boleh menghasilkannya setelah hampir 7 tahun berada di kota metropolitan. Sedikit demi sedikit pandangan aku terhadap Ariel mula berubah. Ariel tidak seburuk yang ku sangka. Manusia tidak akan lari dari melakukan kesilapan. Tidak kira samada kesilapan itu kecil atau yang besar. Aku dan Ariel tidak terkecuali. Walaupun latar belakang kami jauh berbeza, kami berdua tidak lari dari godaan syaitan yang senantiasa mahu menyesatkan umat nabi Muhammad SAW. Syukurlah kami sedar akan kesilapan kami dan sempat bertaubat. Allah itu maha pengasih dan maha penyayang.

 
 
                              “Kenapa duduk kat luar sorang-sorang,” tegur Anis bila di lihatnya Dania berada di anjung rumah seorang diri.
 
 
                              “Tak ada, Dania suka tengok budak-budak main bunga api, they all look so happy,” jawabku tersenyum-senyum sendiri melihat keletah mereka bermain.
 
 
                              “Budak-budak memang begitu,” ujar Anis lalu menoleh kearah Dania. Dia bersyukur Dania banyak berubah. Dia masih ingat lagi sewaktu pertama kali bertemu dengan Dania. Dania wanita yang serba kemodernan dan tidak petah memakai baju yang lebih besar dari potongan badannya. Dania yang duduk bersebelahannya sudah jauh berubah. Wajahnya kelihatan tenang dan berseri tanpa secalit make-up.
 
 
                              “Dania tak sihat ke?,” soal Anis tiba-tiba.
 
 
                              “Alhamdullilah sihat, kenapa Anis cakap macam tu,” jawabku bila Anis berkata demikian.
 
 
                              “Tak adalah Anis tengok sejak kebelakangan ni Dania senyap aje, kalau tidak Dania lah yang kecoh selalu,” jawab Anis sambil tersenyum.
 
 
                              “Dania cuma rindukan mama, kalau mama masih ada pasti waktu begini mama turut sibuk membuat persiapan menyambut syawal,” jawabku perlahan masih lagi memandang kearah kanak-kanak yang sedang riang bermain bunga api.
 
 
                              “Allah lebih menyayangi mama Dania,” jawab Anis perlahan, dia tahu Dania tidak mendapat kasih sayang sepenuhnya dari mamanya.
 
 
                              Aku memandang ke arah Anis yang turut terhibur melihat keriangan kanak-kanak bermain bunga api.
 
 
                              “Jomlah masuk kesian Miera seorang di dapur, ntah-ntah hangus biscuit coklat strawberry Dania,” ujarku ingin kembali ke dapur.
 
 
                              “Eh tak apa,  pandailah Miera menjaganya,” jawab Anis tanpa berganjak dari tempat duduknya.
 
 
                              “Ok,” jawabku ringkas lalu kembali duduk.
 
 
                              “Dania sudah ada yang punya,” soal Anis memecah kesunyian lalu menoleh kearah Dania.
 
 
                              “I don’t understand your question, sorry my malay is not that good,” jawabku lalu tersenyum.
 
 
                              Sudah ada yang punya. What on earth is that? Jika aku tidak salah faham mestilah aku sudah ada yang punya. Papalah. Bukankan aku kepunyaan mama dan papa.
 
 
                              “Dah ada guy friend?,” soal Anis bila Dania tidak pandai bila dia berkias.
 
 
                              “Oh that, ramai, but the chosen one belum lagi, kenapa?,” soalku tanpa mengesyaki apa-apa kan soalan yang di ajukan Anis.
 
 
                              “Kenapa belum lagi?,”
 
 
                              “Well, mungkin dulu senang Dania jadikan salah seorang dari mereka sebagai calon husband, but sekarang ni susah sikit, I need someone to guide me to the correct path, dan kesemua teman lelaki Dania tidak ada yang begitu,” terangku.
 
 
                              “Oh begitu, kalau kami carikan untuk Dania, Dania setuju?,” soal Anis menoleh kearah Dania.
 
 
                              Aku tersenyum meleret bila Anis berkata demikian. No wonder Anis ingin tahu samada ada aku sudah punya kekasih. Rupa-rupanya dia sudah bercadang untuk match make kan aku.
 
 
                              “Really, siapa orangnya?,” soalku ingin tahu.
 
 
                              “So Dania berminat?,”
 
 
                              “Hmm I’m not really sure about that, pasal Dania believe in love, match make not my thing,” jawabku. Yelah aku bukannya tak boleh cari sendiri. Boleh. But the problem is mana aku hendak cari calon suami yang sesuai. Lelaki yang dapat membimbing aku dan dalam masa yang sama lelaki yang memenuhi citarasaku.
 
 
                              Anis terdiam bila aku berkata demikian.
 
 
                              “I’m just pulling your leg, jika untuk kebaikan, why not?, by the way handsome tak?,” soalku seraya tersenyum meleret. Eh bab tu aku mesti nak tahu. Anis beruntung mendapat suami yang tampan dan seorang yang pembimbing.
 
 
                              “Yang tu, Dania kena tanya ustazah kerana ustazah yang suruh Anis tanya,” jawab Anis.
 
 
                              “Oh ok,” jawabku hampa kerana Anis tidak memberi aku sebarang clue siapakah gerangan calon yang mereka maksudkan.
 
 
                              Suara merdu Beyonce mendendangkan “Sweet Dreams” berkumandang di udara. Aku melirik ke arah screen iphoneku. Gambar papa terpampang di screen. “Papa” hatiku berdetik kerana papa tidak pernah menghubungiku kami berhubung dengan hanya menghantar text. Aku segera mencapai iphone.
 
 
                              “Excuse me,” ujarku sebelum bangun meninggalkan Anis. Aku menuju ke laman rumah.
 
 
                              “Hello, how are you papa, bik? kenapa? Ya allah papa!,” ujarku seraya menutup mulutku kerana terperanjat.
 
 
Dari jauh Anis memerhatikan Dania yang sedang berbual di telefon. Anis tidak dapat mendengar akan butir perbualan mereka. Namun dari riak wajah Dania. Anis dapat merasakan ada yang tidak menyenangkan.
 
 
                              “Dania balik esok, telefon kalau apa-apa,” pesanku sebelum mematikan telefon. Aku mengesat airmataku perlahan. Hatiku berdebar-debar tidak tenteram bila mengetahui keadaan papa. Patutlah sejak akhir-akhir ini aku asyik teringatkan dia. Rupa-rupanya papa tidak sihat. Hendak pulang sekarang hari sudah jauh malam.
 
 
                              “Kenapa Dania? papa Dania sihat?,” soal Anis bila di lihatnya Dania sedih sebaik sahaja mendapat pangilan dari papanya.
 
 
                              “Papa di hospital di wad ICU, diserang sakit jantung, tadi bibik yang telefon,”
 
 
                              “Ya allah, bagaimana dengan keadaannya sekarang, hendak suruh abang Ariel tolong hantarkan Dania,” ujar Anis bimbang.
 
 
                              “Dania tak tahu Anis,” ujarku tidak dapat memikirkan apa-apa selain papa. Aku tiada siapa di dunia ini hanya papa. Ya allah. Berilah aku kekuatan untuk menempuh ujianmu. Jika papa di takdirkan pergi. Kuatkanlah imanku yang allah. Doaku dengan linangan air mata.
 
 
                              “Dania banyak-banyak bersabar, Anis cuba cari abang Ariel,” ujar Anis menyarung seliparnya lalu bergegas menuju kearah surau meninggalkan Dania keseorangan di verandah.
 
 
                              Aku hanya mampu duduk memandang kearah cahaya pelita yang terliuk lintuk di tiup angin. Air mataku mengalir laju. Sebak hatiku. Aku tersentak bila terdengar orang berdehem kuat. Aku cepat-cepat menyeka airmataku.
 
 
                              “Tak dengar orang beri salam,” sindir Ariel tanpa memandang kearah Dania. Dia tahu Dania dengar ketika dia memberi salam namun Dania sengaja tidak mahu menjawab salamnya tadi.
 
 
                              “I’m sorry tak perasan,” jawabku sebak cuba menahan dari menangis.
 
 
                              “Alasan,” jawab Ariel seraya meninggalkan Dania sendiri di verandah.              
 
   
                              Hampir sahaja aku mahu menangis bila Ariel berkata demikian. Alasan. Aku benar-benar tidak dengar. Sampai hati Ariel. Sampai hati dia menambahkan dukaku. Tidakkah dia merasa kasihan terhadap diriku. Apa salahku hingga Ariel benar-benar membenciku sampai begitu sekali.
 
 
                              “Abang, tak baik abang cakap begitu,” marah Anis bila Ariel berkata demikian. Dia kebetulan berada di belakang Ariel dan terdengar akan komen darinya.
 
 
                              Ariel tersentak bila Anis tiba-tiba menyergahnya dari belakang.
 
 
                              “Apa salah ke abang cakap,” jawab Ariel tidak mahu mengalah.
 
 
                              “Papa Dania di hospital dia di ward ICU, abang pula menambah penderitaan Dania dengan menuduh Dania memberi alasan,” terang Anis lalu memeluk Dania.
 
 
                              Ariel terdiam bila Anis berkata demikian. Perasaan menyesal mula bersarang dalam hatinya.
 
 
                              “Abang minta maaf, kenapa tak cari abang tadi,” ujar Ariel perlahan menyedari kesilapannya.
 
 
                              “Anis pergi cari abang kat surau, abang Mirul kata abang baru aje balik, abang tolong hantarkan Dania pulang ke KL,”
 
 
                              “Ok, Anis ambilkan kunci kereta abang,” ujar Ariel. Matanya tidak lepas dari memandang kearah Dania yang sedang kesedihan. Airmata wanita itu berjuraian sedari tadi. Ariel menyesal sendiri di atas perbuataannya.
 
 
                              “Sabarlah Dania, insyallah papa you tak apa-apa,” pujuk Ariel. Dia mencapai kunci kereta dan beg tangan Dania dari tangan Anis. Anis segera mendapatkan Dania. Dia membantu Dania dan membawanya kearah kereta Ariel. Ariel membukakan pintu untuk Dania.
 
 
                              “Sabar Dania, kami sekeluarga akan mendoakan kesihatan papa Dania, Abang Ariel pandu hati-hati, kalau penat rehat,” pesan Anis kepada Ariel.
 
 
                              “Terima kasih Anis, sampaikan salam Dania pada Ustazah Mariam dan Miera,” jawabku mencapai bag tanganku dari Anis lalu masuk ke dalam perut kereta Ariel. Ariel turut masuk kedalam lalu menghidupkan enjin keretanya.
 
 
 
 
 
bersambung....
 
 
 
 
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment