Sunday 28 April 2013

Saiful?..Shahril?..Mr. Shah? - Part 7


Shah membuka bajunya lalu di campakkannya ke dalam bakul. Dia tidak tahu samada perlu memberitahu auntie Manisah mengenai Maya atau membiarkan sahaja Maya yang mengadu sendiri pada mamanya. Shah menuju kea rah bilik air. Dia memutar tap di whirlpool tubnya. Air mengalir deras untuk memenuhi tub tersebut. Dia melintas menuju kea rah ruang tamu. Biliknya sama cantik seperti bilik Orkid Suite. Bezanya biliknya lebih besar dan mempunyai ruang tamu, ruang makan dan dapur yang ditempah khas dari italy. Semuanya adalah citarasa Shah sendiri. Dia yang berusaha mendapatkan barangan mentah dari Italy untuk menghasilkan hiasan dalaman yang posh dan cantik. Shah memang gemar rumahnya kelihatan cantik dan kemas. Rumah adalah tempat untuknya berehat dan menghabiskan masa sekira jadualnya tidak ketat. Shah memutar tap sebaik sahaja bathtub itu sudah dipenuhi air. Dia berendam di dalam tub yang dipenuhi sabun untuk berehat dan untuk menghilangkan sengal-sengal di badannya. Fikirannya menerawang jauh. Dia kesian kan Maya. Ikutkan hati mahu sahaja dia berdepan dengan Saiful dan membela Maya. Walaupun pada awalnya tiada perasaan simpati darinya kerana Maya tidak pernah menganggap bahawa dirinya sudah bertunang. Setelah di fikirkan semula Maya turut seperti dirinya mereka tersepit kerana keadaan. Dia turut tidak mempunyai pilihan lain. Kami tidak dibenarkan membuat pilihan mengenai pasangan hidup kami. Mungkin Maya benar-benar berharap Saiful adalah penyelamatnya agar dia tidak terus terikat dengan pertunangan yang bukan di atas kerelaannya. Dia juga begitu, dia berharap Maya turut tidak bersetuju dengan pendapat kedua-dua belah keluarga menyatukan mereka. Walaupun Shah membantah akan kehendak ibu dan ayahnya namun dia tidak sanggup mengatakan tidak pada kehendak mereka. Dia tetap akur walaupun hatinya memberontak. Shah belum bersedia untuk menerima Maya mahupun menerimanya sebagai isteri. Dia tidak mahu kerana rasa simpati dia mengawini Maya. Kalau sudah memang jodohnya dengan Maya dia mahu mengenali Maya secara peribadi dan cuba mencintai wanita itu.

 

            Aku keluar dari bilik setelah menyedari telefon bimbitku tidak mempunyai reception yang baik. Aku hendak membuat beberapa panggilan mengenai beg luggageku yang sepatutnya tiba hari ini. Setelah berkali-kali mencuba talian masih tidak dapat digunakan. Aku mengeluh kecil tidak tahu apa yang harus aku lakukan. Aku tidak sanggup berkurung di dalam bilik kecil ini selama 2 minggu. Aku mahu menyertai expedisi yang terdapat dalam package ku. Aku ingin membuktikan kepada Saiful bahawa aku adalah wanita yang turut sukakan sukan yang lasak sepertimana yang Saiful sukakan. Selama ini aku tidak pernah menyertai sukan expedisi yang Saiful sertai kerana aku tidak berapa minat akan sukan lasak. Aku berjalan menuju kea rah reception kaunter cuba mencari kelibat Shah. Aku ingin meminta bantuan darinya. Aku berharap agar Shah sudi  membantu setelah apa yang telah berlaku kepadanya semalam.

            “Cik Maya,” ujar Atikah sambil tersenyum.

            “Ika ada nampak Mr Shah, saya perlukan bantuannya,” ujarku seraya tersenyum.

            “Mr Shah, dia ada di garage,” jawab Atikah seraya memberi tunjuk arah kepada Maya di mana garage terletak.

            “Thanks, Ika,” ujarku menuju kea rah yang di maksudkan. Dari jauh aku ternampak kelibat Saiful dan isterinya sedang berjalan menuju kea rah restaurant. Mereka kelihatan begitu mesra sekali seperti pasangan yang sedang berbulan madu. Sedikit tidak menghiraukan tetamu yang tersenyum-senyum memandang kea rah mereka. Aku mengetap bibir menahan marah. Aku tidak akan menyerang Saiful kerana aku telah  berjanji dengan Shah bahawa aku tidak akan membuat kacau. Hatiku bagai disiat-siat melihat kemesraan mereka. Sedikit masa dahulu akulah di tempat di mana isterinya berada. Hubungan kami cukup mesra hingga ramai teman kami mengatakan kami pasangan yang secocok. Sama cantik dan sama padan. Kalau tidak mengetahui status sebenar Saiful ramai yang tidak menyangka bahawa Saiful adalah suami orang kerana Saiful kelihatan segak dan bergaya mengalah orang yang masih bujang. Mana perginya cinta Saiful buat diriku. Ternyata Saiful tidak pernah mencintaiku sepertimana dia cintakan isterinya. Aku menyeka air mataku, cukuplah dengan apa yang Saiful lakukan padaku. Aku tidak perlu lagi memikirkan nasib malangku sedangkan Saiful berlagak seolah-olah tiada apa yang berlaku semalam. Dia masih boleh bersuka ria dan menghabiskan percutiannya dengan isterinya tanpa perasaan kesal atau kasihan terhadapku. Aku berjalan melintasi bilikku dan menuju kea rah pintu yang bertulis “for staff only”. Aku menolak daun pintu dan agak terkejut dengan apa yang aku lihat. Sangkaku bilik yang tertera for staff only berkeadaan seperti bilik yang disediakan untukku. Tapi sebaliknya. Bilik ini jauh berbeza, lantainya di perbuat dari kayu dan hiasan dalaman konsep ala-ala Balinese, Barangan perhiasan seperti lukisan dan perabot nya kebanyakan di tempah khas dari Indonesia dan luar negara. Aku menuju kea rah dapur nya yang berlainan dengan konsep di ruang tamunya. Dapurnya kelihatan sungguh posh dan modern, mempunyai island dan counter top diperbuat dari batu granite yang cantik. Aku tersentak bila terdengar bunyi deruman enjin dari arah yang menuju ke belakang. Aku menolak daun pintu dan mendapati sebalik pintu itu ada sebuah garage besar yang boleh memuatkan 3 buah kereta namun bayang orang yang ku cari tidak kelihatan.

            “Shah,” laungku kuat.

            Shah yang sedang leka membetulkan wayar breknya tersentak bila terdengar suara wanita memanggil namanya. Dia tahu suara itu bukan milik Atikah. Shah melirik kearah kanan. Sepasang kaki yang cantik berdiri betul-betul di hujung kepalanya. Dia mengeluh kecil. Apa lagi yang Maya hendak darinya.

            “Shah,” ujarku sekali lagi kerana tiada jawapan yang ku dengar dari Shah.

            Shah mengeluh kecil seraya mengelunsur keluar dari bawah keretanya. Tanganya yang terkena minyak hitam itu di kesat bersih mengunakan kain buruk.

            “What’s up,” ujar Shah selamba seraya mencampak kain buruk itu di atas boot keretanya.

            “Boleh tolong tengokkan apa yang rosak pada handphone I,” ujarku tanpa membuang masa. Aku tahu Shah tidak begitu berminat hendak berurusan dengan ku setelah apa yang terjadi dan aku tidak menyalahkannya sekiranya dia membenciku. Tapi aku tidak ada pilihan lain selain Atikah hanya Shah yang dapat membantuku.

            “What makes you think I boleh tolong you,” jawab Shah selamba lalu mendekatiku. Aku menelan air liur kerana Shah tidak pernah berdiri sebegitu rapat  denganku hingga aku dapat menghidu cologne after shave yang dipakai oleh Shah. Spice and musky. Sesuai dengan kehidupannya yang adventurous. Aku tidak menafikan Shah seorang jejaka yang tampan bukan hanya memiliki badan yang berbidang dan sasa malah dia mempunyai personality yang menarik. Aku jarang berminat pada lelaki yang sukakan sukan yang lasak, kerana mereka sentiasa kelihatan kotor dan suka berpakaian sukan. Tapi tidak pada Shah. Dia tidak seperti lelaki yang aku bayangkan yang suka dalam keadaan kotor dan tidak terurus. Shah seperti tidak memperdulikan apa yang aku fikirkan tentang dirinya malah dia sedang sibuk membelek-belek handphoneku. Jarinya menekan butang butang on and off. Dia menekan number seseorang.

            “Hello Atikah, you dapat dengar suara I dengan jelas tak, dapat, oklah thanks” ujar Shah seraya menekan butang off. Dia menyerahkan handphone kepadaku.

            “Thanks how do you do that, I have been trying for so many times tak dapat buat panggilan,” ujarku gembira bila telefon bimbitku dapat berfungsi seperti biasa. Tidak sia-sia aku meminta bantuan darinya.

            Tiada reaksi dari Shah. Wajahnya bersahaja sekali seolah-olah tiada apa yang hendak di banggakan.

            “Press on and off button, that’s all,” ujarnya seraya tersenyum sinis. Dia dapat merasakan Maya hanya memberi alasan handphonenya rosak hanya semata-mata hendak bertemu dengannya.

            “You must be kidding me right,” ujarku kurang percaya dengan apa yang ku dengar.

            “Nope,” jawab Shah ringkas seraya menyambung balik kerjanya yang terbengkalai.
 
To be continue...

No comments:

Post a Comment