Thursday 12 December 2013

Table for 2 - Part 9


Syairul kelihatan serius dan fokus bila dia melakukan tugasnya. Dia sendiri yang memperkenalkan sous chef, pembantu dapur serta waiter dan waitress di restaurant itu kepada Iesya dan menerangkan kepada Iesya how his hotel system works. One thing about Syairul when come to works he’s really serious on doing it. No flirting. He’s professional. Syairul menerangkannya sendiri kepada Iesya mengenai konsep restaurant dan menu yang dikehendaki, Syairul memang sudah membuat pertimbangan, research dan hanya memerlukan kepakaran dan kemahiran Iesya untuk menyediakan menu dan menyediakan makanan yang lazat dan tidak menghampakan. Syairul sendiri juga yang memandu dan menunjukkan Iesya pejabat supplies untuk mendapatkan bahan-bahan mentah seperti sayur, buah-buahan, wheat dan juga poultry dan memperkenalkan Iesya kepada banquet manager, Alvin. Sepanjang itu juga Syairul tidak being seductive. Suprisingly. He’s really a good boss. Cara Syairul berinteraksi dengan pekerjanya sedikit sebanyak membuatkan Iesya merasa kagum. Apa yang Iesya perhatikan Syairul senang di ajak berunding and very good at making decision. Pekerjanya tidak takut mengutarakan pendapat atau sebarang idea kepadanya. Syairul take note dan akan mempertimbangkan cadangan mereka. Dia juga tidak pernah lupa memuji sekiranya mereka melakukan kerja dengan baik. Iesya banyak observed good points about Syairul. Dia suka selitkan unsur humor dalam setiap percakapannya.
 
So I really hope that you can support and working as a good team under Chef Fariesya, encounter any difficulties come to Iesya, any customer complain of food poisoning come to Iesya too, I’m just the President I’m not responsible for the poisoning part,”ujar Syairul berseloroh sebelum mengakhiri taklimatnya. Mereka ketawa serentak. Iesya turut tidak dapat lari dari tersenyum.  
 
Really any problem come to me, you know where to find me, ok guys,” Syairul memandang satu persatu wajah pekerjanya. Mereka semua menganggukkan kepala.
 
Good, now back to work,”
 
And back to you my fair lady, any problem come to me,” ujar Syairul lalu tersenyum mengoda.
 
Yes boss,” ujar Iesya tanpa menghiraukan senyumannya yang mengoda.
 
I got to go now, see you at dinner,”ujar Syairul lalu mengenyitkan matanya.
 
That’s not part of my job scope to have dinner with boss like Syairul. Hampir sahaja perkataan itu terkeluar dari mulut Iesya. Iesya duduk sambil meneliti menu restaurant satu persatu yang dahulu pernah disediakan oleh Chef Izwan. Sesekali dia mencatat sesuatu di notanya. Walaupun hari ini merupakan hari pertama dia bekerja namun Iesya tidak segera memakai pakaian rasmi chef. Assistant chef Rizal hanya menjeling ke arahnya. Dia kurang senang bila Syairul mengatakan dia sekarang diarahkan bertugas dibawah jagaan Iesya. Belum pernah dia bekerja di bawah seorang chef wanita. Dia tidak yakin Iesya dapat menjalankan tugasnya dengan baik. Selama Chef Izwan berhenti kerja. Tugas ketua Chef adalah tugasnya kerana majikannya mahu Rizal mengantikannya buat seketika. Rizal berharap benar tempat Izwan menjadi tempatnya namun hampa bila Syairul berada di kitchen ditemani Iesya. Dia agak kecewa kerana Syairul memilih Iesya dan bukan dirinya. Dia tahu Iesya hanya specialize menyediakan dessert but not in gourmet cuisine.
 
               “Erm Rizal, I think we can still use the menu for the time being, I will let you know when we are going to change the new menu, I hendak berbincang dengan tuan Syairul kita dahulu,” ujar Iesya seraya memandang kearah Rizal yang berdiri tidak jauh darinya.
 
               “Kenapa kita hendak tukar Menu, Mr Syairul tak mention pun nak tukar Menu,”ujar Rizal kurang senang dengan cadangan Iesya.
 
               Iesya mengeluh kecil dia sedar hanya Rizal seorang sahaja yang kurang senang dengan kehadirannya. Sepanjang taklimat Syairul. Rizal seperti tidak berminat ingin mengikutinya. Dia tahu Rizal tidak berapa suka bekerjasama dengannya.
 
               “Look Rizal, I know you tak suka bekerja dengan I dan I tahu you tak suka dengan cara I bekerja, I can accept that,” ujar Iesya tenang. Dia tidak mahu dianggap boss keras kepala tapi dia mesti lakukan sesuatu sebelum perkara ini berpanjangan. Dia tidak mahu Syairul menganggapnya tidak mampu menguruskan hal yang remeh. Lagipun Iesya sedar sebagai ketua Chef tanpa assistant kerjanya tidak akan berjalan dengan lancar.
 
               But Mr Syairul believe in your good work, if not for me, at least for him, I’m damn sure he really needs you in his kitchen, you kerja lama dari I, I’m not perfect and I’m still new kalau tidak masakan dia suruh you gantikan Izwan,” jelas Iesya. Iesya memandang wajah Rizal cuba mendapat kefahaman darinya.
 
               Well o.k. but only for Mr Syairul sake,” jawab Rizal seraya beredar.
 
               That’s sounds fair to me,”jawab Iesya seraya tersenyum walaupun bukan itu jawapan yang hendak di dengar dari Rizal. At least Rizal sudah berjanji akan memberi kerjasama kepadanya.
 
 
bersambung...

No comments:

Post a Comment