Monday 23 December 2013

Table for 2 - Part 14


Syairul menunggu Iesya di lobby kerana daddynya sudah berpesan supaya Syairul menjemput Iesya ke rumah. Dia tidak tahu kenapa daddynya berkeras untuk tinggal di penthousenya dan tidak mahu tinggal di Suite kediamannya seperti selalu bila tiap kali dia ke Malaysia. Sementara menunggu kedatangan Iesya dia baru ada kesempatan untuk meneliti salah satu menu harian yang diserahkan Iesya semalam. Hari ini dia terlalu sibuk berurusan dengan pihak-pihak tertentu mengenai restaurant barunya.

Menu for Starters
Rosti with smoked salmon
Duck in crisp wonton cups
Goats cheese and garlic bruschetta
Soups
Tuscan bean soup
Roast pumpkin soup with cheese croutes
Seafood soup with capsicum rouille
Main Course
Veal rack with roasted mushroom sauce
Honey ginger baked chicken
Salmon in sesame crust
Baked tortellini and vegetables
Fettuccine with mussels and greens
Spinach ravioli stuffed with cheese and escarole
Lasagne with dried mushroom sauce

Sorry to keep you waiting,” tegur Iesya. Dia menerima panggilan telefon dari Tuan Bahrain bahawa anaknya akan menghantarnya ke rumah. Hendak tak hendak terpaksa juga Iesya bersetuju. Lagipun dia mahu lihat sejauh mana Syairul boleh berlagak cool dengannya.
 
Don’t mention,” jawab Syairul lalu tersenyum. Dia menyimpan proposal Iesya kedalam briefcasenya lalu mencapai jaketnya.
 
Matanya sempat melirik kearah Iesya. Iesya tidak mengenakan dress yang cantik seperti semalam. Dia hanya mengenakan body hugging rhinestone t-shirt berwarna hijau lumut dan seluar panjang berwarna hitam simple and basic namun masih terserlah keanggunan wajahnya bila dia berpakaian demikian. Rambutnya pula hanya dikat satu.
 
 Shall we go, nanti kesian partner you tunggu lama,” sindir Syairul tersenyum lagi.
 
Iesya tersenyum bila di sindir Syairul. Dia tahu Syairul kurang senang bila Iesya menerima perlawaan daddynya itu. Dia tahu Syairul merasa tergugat kerana daddynya berjaya mengajaknya makan malam bersamanya sedangkan Iesya selalu menolak makan malam bersamanya.
 
I’m fond of mature man, they are more caring and loving, anyway he’s still look charming,” jawab Iesya tidak mahu mengalah sengaja mahu menyakitkan hati Syairul. Dia tahu lelaki yang segagah Syairul tidak akan dapat menerima kekalahan apatah lagi lelaki itu adalah lelaki yang lebih tua dan lelaki itu pula ayahnya.
 
Excellent taste,” jawab Syairul tersengih menyindir. Dia tidak punya mood untuk merasa sakit hati kerana dia terlalu letih hari ini.
 
Syairul membuka pintu untuk Fariesya. Fariesya duduk bersebelahan dengan Syairul. Inilah kali pertama Iesya menaiki kereta milik Syairul dan kereta itu di pandu sendiri oleh Syairul. Selalunya Azman Hotel driver yang memandu mereka kesana kemari sepanjang perkenalan mereka. Kereta Audi milik Syairul meluncur laju kearah lebuh raya.
 
“I dah tengok proposal menu yang you beri tempoh hari, I think you can go ahead with it, it is the best time for us to change the menu and I hope for the best,” ujar Syairul lalu memusingkan steringnya ke kanan untuk membelok ke lorong kanan untuk menuju kearah rumahnya.
 
No other comments, you wouldn’t want to add or to change some of the menus,” tanya Iesya kurang berpuas hati dengan jawapan yang diberikan oleh Syairul. Syairul menerima bulat-bulat proposal menu yang di sediakan. Masakan Syairul tidak mahu menambah atau mengubah menu tersebut. Itu restaurant Syairul dan bukan restaurantnya. Benar konsep yang Syairul kehendakkan adalah Italian restaurant. Masakan Syairul tidak ada dish kegemaran yang mahu di jadikan menu.
 
You’re the chef, you know the best,” jawab Syairul tanpa mengulas panjang.
 
Ok, I hope you don’t mind can we talk about other things than work, I baru balik kerja you dah cakap pasal kerja,” ujar Iesya lembut tapi tegas. Sebenarnya dia tidak suka perkara mengenai kerja di bincangkan selepas waktu kerja. Pada Fariesya after working hours dia tidak mahu memikirkan tentang kerja.
 
Ok, we talk about us,” jawab Syairul selamba.
 
Talk about us?,” soal Iesya kembali. Apa maksud Syairul talk about us. There are no us at the first place.
 
“Yeah, since you tak nak berbual tentang kerja why don’t we talk about us,”ujar Syairul tersenyum sinis. You asked for it my lady.
 
Iesya mengeluh kecil.
 
There nothing to talk about,” jawab Iesya lalu memandang keluar tingkap.
 
Really there is nothing to talk about us?,” soal Syairul lagi.
 
Sir, there is nothing going on between us, you are my employer and I’m your employee,” ujar Iesya kurang senang dengan sikap Syairul yang suka mendesak.
 
Ok, I get it, apa kata kita dengar lagu,” ujar Syairul seraya menolak disc kedalam disc player. Lagu nyayian Gabrielle ‘Out of Reach’ berkumandang di udara.
 
Knew the signs, Wasn't right, I was stupid for a while, Swept away by you, And now I feel like a fool, 
So confused, My heart's bruised, Was I ever loved by you?
 
Out of reach, so far, I never had your heart, Out of reach, Couldn't see, We were never,
Meant to be
 
Catch myself, From despair, I could drown, If I stay here, Keeping busy everyday
I know I will be OK
 
But I was, So confused, My heart's bruised, Was I ever loved by you?
 
So much hurt, So much pain, Takes a while, To regain, What is lost inside
And I hope that in time, You'll be out of my mind, And I'll be over you
 
 
               We are here,” ujar Syairul bila dia mematikan enjin keretanya. Iesya tidak sedar mereka sudah pun berada di parking lot kerana terlalu asyik mendengar lagu CD Syairul. Syairul suka mendengar lagu romantic? Pelik.
 
               Sweetheart, can you do me a favour, boleh bawakan my briefcase dan jaket tak,” ujar Syairul seraya tersenyum.
 
               Walaupun Iesya kurang senang dengan gelaran itu dia cuba mengawal perasaan marahnya. Dia tahu Syairul sengaja mahu menduga hatinya. Syairul sengaja berbuat demikian.
 
               Thanks dear,” ujarnya lalu menutup bonet keretanya. Dia mengeluarkan dua travel bag milik daddynya seraya menariknya menuju ke arah lobby.
 
               Good evening Mr Syairul,” ujar door man yang menyambut dan membuka pintu lobby untuk mereka.
 
               Good evening, Albert night duty this week,” ujar Syairul ramah.
 
               Yeah what to do?,” ujarnya seraya tersenyum kearah Syairul dan wanita muda jelita yang berada di sebelah Syairul.
 
               Your date?,” ujar Albert lalu tersenyum.
 
               No. Not my date, our Sir Bahrain, he’s in town,”
 
               Oh ok, send my regards to him,” ujarnya tersenyum lagi.
 
               Will do so, see you around,”
 
               Iesya menjeling kalau tidak kenangkan dia bersama Syairul sudah lama dia menyindir lelaki yang bernama Albert tu. Dia bukanlah wanita yang disangkakan. Dia bukan teman wanita Syairul. Iesya mengekori Syairul ke dalam lift. Syairul mengeluarkan kad kekunci dari poket seluarnya lalu di masukkan ke dalam tempat khas yang terdapat di bawah butang lift tersebut lalu mengeluarkannya. Syairul menekan butang penthouse.
 
               Welcome to my humble home,” sebaik sahaja pintu lift terbuka dan mereka kini berada di hadapan pintu rumah Syairul. Syairul tidak membuka pintunya mengunakan kunci kerana dia tahu daddynya berada di rumah.
 
               Dia menekan loceng pintunya berkali-kali.
 
               Daddynya membuka pintu. Sekali lagi Iesya terperanjat bila Tuan Bahrain yang di temuinya semalam berbeza dengan Tuan Bahrain yang berada di depan matanya. Tuan Bahrain yang berdiri di hadapannya berjubah putih dan kopiah serta tasbih masih lagi di tangannya.
 
               “As Salam Mu Alaikum,” ujar Syairul sebaik sahaja daddynya membuka pintu rumahnya.
 
               “Wa Alai Kum Salam, sorry I didn’t hear you rang the bell, I just finish my solat, please come in, please make yourself at home, I’m sure Syairul won’t mind,” ujar Tuan Bahrain seraya tersenyum.
 
               Why would I mind, please make yourself at home,” jawab Syairul tersenyum lagi mempersilakan Iesya masuk ke dalam rumahnya.
 
               Sorry, Syairul will keep you company for a while, I need to change,” ujar Tuan Bahrain lalu menuju kearah anak tangga. Tinggal Iesya dan Syairul di ruang tamu. Iesya merasa tidak selesa di tinggalkan berdua dengan Syairul kerana khuatir lelaki itu akan cuba menyakitkan hatinya lagi. Dia tahu Syairul tidak begitu senang bila dia menerima pelawaan Tuan Bahrain untuk makan malam bersamanya. Tapi kenapa? Syairul cemburu? Cemburu dengan ayahnya sendiri?
 
               Do you want hot drink or cold drink?,” ujar Syairul seraya melonggarkan tali lehernya.
 
               A glass of water will do, thanks,” jawab Iesya lalu bangun dari sofa dia menuju kearah balcony untuk menikmati udara segar. Sengaja berbuat demikian agar Syairul tahu dia tidak suka bersendirian dengannya.
 
               Syairul mengeluh kecil dia tahu Iesya sengaja mahu menduga kesabarannya.
 
Ok, I can manage that,” ujarnya seraya berlalu kea rah dapur.
 
               Iesya menuju ke ruang tamu bila menyedari Syairul sudah berlalu ke dapur. Iesya memandang hiasan dalaman penthouse milik Syairul. He’s a neat person. Semua barang dan perabotnya tersusun rapi. Boleh tahan juga citarasa Syairul. Bachelor pad.
 
               Sorry, I know I’m a bad host to keep my date waiting for so long,” teguran Tuan Bahrain cukup membuatkan Iesya tersentak. Dia meletak frame gambar yang dipegangnya tadi. Gambar Tuan Bahrain bersama Syairul. Namun gambar mummynya tidak kelihatan di mana-mana frame yang terdapat di setiap sudut.
 
               Tuan Bahrain mengenakan string khakis pants dan t-shirt dark brown. Rambutnya di sikat rapi. For 60 plus man. He still good looking. Bidangnya hampir sama dengan anak terunanya. Kedua-duanya menjaga badan mereka dengan baik. Selalu ke gym untuk memiliki tubuh badan yang fit.
 
               Here you go,” ujar Syairul seraya menyerahkan gelas berisi air putih kepada Iesya.
 
               Thanks son, I hope you don’t mind this dinner only for both of us,” ujar Tuan Bahrain lalu tersenyum.
 
               Sure, enjoy your dinner,” ujar Syairul lalu tersenyum sinis. Dia mencapai briefcase dan jaketnya lalu menuju kearah anak tangga. Tidak sedikit pun dia menoleh kearah mereka berdua. Iesya sempat menjeling kearah Syairul. He’s acting cool.
 
               Sorry Iesya, I know it’s not proper, but I hope kita skip the usual dinner yang boring dan tak interesting,” ujar Tuan Bahrain tersenyum lagi.
 
               I don’t mind,”
 
               I cooked something for you, but actually I segan sikit because I cook for someone who good at cooking, I cuma amateur sahaja,”
 
               I don’t really eat what I’m cooking,” jawab Iesya jujur. Tak sangka Tuan Bahrain pandai memasak. Belum pernah lelaki lain yang memasak untuknya selain Daniel. Daniel memang pandai memasak kerana dia pernah menjadi chef suatu ketika dahulu.
 
               “Hmm smell nice, apa yang you masak ni,” menuju kearah periuk yang masih berasap di atas stove. Tuan Bahrain mengeluarkan roast beef dari oven lalu di letakkan di tengah meja. Dia mencapai rocket salad, parmesan cheese with pine nuts with balsamic vinegar dressing dan fresh baked multi grain rolls dari bakul yang telah di susun cantik. Dan sauce pan yang berada di atas stove adalah resepinya sendiri. Resepi yang pernah di kongsi bersama wanita yang pernah dicintai dahulu.
 
               Do you eat fusion food,”
 
               You kidding me, it’s my favourite besides fast food,” ujar Iesya wajahnya bercahaya bila Tuan Bahrain memasakannya makanan fusion.
 
               My very own resepi,” ujar Tuan Bahrain seraya menghidupkan api semula.
 
               Try these?,” ujar Tuan Bahrain seraya menyua sudu kearah mulut Iesya.
 
               Hmm nice, is these masala clam chouder,” ujar Iesya hampir terperanjat. Kerana rasanya sama sekali dengan resepi arwah mamanya.
 
               Mereka berdua tersentak bila terdengar pintu peti sejuk tiba-tiba dibuka seseorang.
 
               Sorry didn’t mean to disturb both of you,” ujar Syairul seraya menjeling kea rah Iesya.
 
               You can join us if you want too,” pelawa daddynya sekadar berbahasa, lagipun ini rumah Syairul. Dia sengaja tidak mahu menjemput anaknya itu untuk makan malam bersama kerana dia mahu melihat sejauh mana Syairul cuba berlagak cool bila dia bersama dengan wanita yang di sukainya. Dia tahu Syairul sukakan Iesya cuma anaknya itu tidak mahu mengaku. Dia juga sukakan Iesya kerana Iesya mengingatkan dia pada seseorang.
 
 
bersambung...

1 comment: