Thursday 12 December 2013

Table for 2 - Part 8


Seawal jam 8.00 pagi Iesya sudah berada menanti di waiting area di pejabat Syairul. Seperti biasa Nora sudah meninggalkan pesanan untuknya agar tidak lewat. Dan seperti biasa juga Syairul sudah pun berada di pejabat awal darinya. Syairul menyambut Iesya di muka pintu pejabatnya.
 
Good morning dear, please come in,” ujar Syairul mempelawa Iesya masuk ke dalam pejabatnya.
 
Morning,” jawab Iesya ringkas lalu duduk di sofa berdekatan. Dia membuka begnya lalu mengeluarkan laptop dan beberapa document. Syairul mengerutkan dahinya. Setahunya Chef hanya perlu memasak dan tidak memerlukan laptop. Syairul hanya berdiri sambil memerhatikan chef jelita di hadapannya sibuk dengan laptopnya.
 
Can we start now,” ujar Iesya setelah bersedia. iesya duduk lalu menyilangkan kakinya. Syairul tersenyum. She looks good in office wear too, bisik Syairul mata nakalnya sempat melirik kearah Iesya. Iesya mengenakan blouse dark maroon dan taper slack berwarna hitam. Rambutnya yang separas bahu pula disiput kemas ala French bun. Really attractive chef.
 
“Don’t start work with your empty stomach,”ujar Syairul seraya mendekati Iesya. Haruman perfume Romance dari Ralph Lauren yang dipakai Iesya membuatkan Syairul mahu mendekatinya lebih lagi. Haruman yang mempersonakan.
 
Iesya mengerutkan keningnya. Apa pula alasan Syairul kali ini. Iesya sedar Syairul cuba mendekatinya. Namun Iesya belum bersedia untuk menjalinkan apa-apa hubungan dengannya. Lagipun Syairul adalah majikannya. Iesya tidak mahu prestasi dan konsentrasinya terganggu kerana Syairul. Iesya mengaku Syairul might be the biggest potential distractor buat dirinya. Hati wanita mana yang tidak akan terusik jika lelaki sehebat Syairul asyik mahu menduga hatinya. Tapi Iesya tidak akan membenarkan keadaan ini menjadi penghalang cita-citanya. Iesya tidak menafikan Syairul seorang jejaka yang attractive. Malah Iesya khuatir sekiranya dia melayani karenah Syairul dia akan mula jatuh hati pada bossnya sendiri. Iesya tidak akan membenarkan perkara itu berlaku ke atas dirinya. No way. Not now. She’s strong. Sepertimana yang pernah dia katakan pada Daniel dahulu. She’s not kind of person who easily fall in love.
 
Pintu Syairul di ketuk perlahan dari luar. Seorang gadis berpakaian waitress mengangkat dulang yang ditutup lalu diletaknya ke atas meja di mana sedang Iesya duduk.
 
“Thanks, Sheila,” ujar Syairul lalu tersenyum. Walaupun dia tidak pernah melihat Shiela sebelum ini. Mungkin pekerja baru namun matanya cepat menangkap nama yang tertera di uniform yang dipakainya.
 
You’re Welcome, enjoy your meal sir,” ujar gadis manis itu seraya berlalu pergi.
 
“Untuk siapa ni?,” soal Iesya. Bulat matanya memandang kearah pinggan berisi pancake, potongan buah strawberry dan mango yang masih berwap disirami maple syrup dan butter.
 
“I know you belum breakfast lagi,” ujar Syairul lalu tersenyum. Dia mengambil mug berisi coffee lalu dihirup perlahan.
 
What makes you so sure I belum breakfast lagi,” ujar Iesya tidak mahu mengalah. Dia tidak memerlukan layanan istimewa dari sesiapa melainkan dia sendiri yang meletakkan syarat. Why can’t Syairul treat her normally? Tidakkah Syairul tahu bahawa dia tidak suka di beri layanan istimewa begini. Syairul still didn’t get the message. Bahawa dia tidak memerlukan layanan istimewa, lebih-lebih lagi dari Syairul “her good looking bossunnecessarily mengambil berat tentang dirinya.
 
Well, it’s only 8.00 a.m. and I’m sure you had no time to eat and dress up at the same time,” ujar Syairul lalu memandang ke arah Iesya. Iesya kelihatan well grooming sudah tentu dia banyak menghabiskan masa berdandan sepanjang pagi.
 
Iesya tersenyum bila Syairul memperlinya.
 
Sorry to say I don’t take heavy breakfast, normally I take juice,” jawab Iesya faham akan sindiran Syairul. Dia masih tidak mahu mengalah dengan Syairul. Biar Syairul give up. Dia tidak kisah. Like she said she doesn’t need special treatment dari Syairul.
 
“Hmm self-concious juga you ni ye, I thought you suka fast food yang oily,” sindir Syairul lagi. Suka benar hatinya mengusik Iesya. Chef jelita yang bisa meruntuhkan tembok keegoaannya. Syairul belum pernah bertemu dengan wanita seberani Iesya yang setakat ini berjaya mencabar hati kelakian. Iesya tidak pernah menunjukan bahawa dia tertarik pada Syairul. Itu yang membuatkan Syairul tercabar kerana sebelum ini, belum ada wanita yang tidak pernah tertarik pada dirinya. Dan Syairul tidak pernah terusik hati bila ada wanita yang cuba memikatnya mahupun mengodanya. Tapi not to Iesya. Bukan Syairul hendak menduga atau mempermainkan Iesya. Tapi dia benar-benar ingin memiliki hati chef wanita itu. Seriously.
 
Is it wrong for me to eat those oily and fattening foods,” jawab Iesya kurang senang dengan komen Syairul.
 
Not at all dear, I just care for you, that’s why I took the trouble to make sure you had your breakfast and feel comfortable, that’s part of my job, jaga kebajikan pekerja,” terang Syairul lalu tersenyum lagi. Dia dapat merasakan Iesya mula kurang senang dengan sikapnya.
 
So sweet, you really treat your employees that way,” ujar Iesya kurang percaya dengan apa yang di dengarnya. Betul ke Syairul seorang boss yang baik hati begitu prihatin terhadap pekerjanya. Hmm we will see, bisik Iesya.
 
Syairul tidak menjawab dia mahu menunjukkan kepada Iesya bahawa dia seorang boss yang baik. Syairul dapat merasakan Iesya tiada pilihan lain. Iesya terpaksa mengalah dengan kehendaknya.
 
Can I use your phone,”
 
Sure,” jawab Syairul.
 
Iesya menghampiri meja pejabat Syairul. Dia menekan speaker dan intercom Nora. Syairul duduk di sofa berdekatan seraya memerhatikan Iesya. Dia tidak mensyaki apa-apa.
 
“Hi Nora, Iesya sini, you dah breakfast ke belum?,”soal Iesya lalu melirik kearah Syairul yang sedang duduk memerhatikannya sedari tadi.
 
Syairul mengerutkan dahinya. Entah apa pula muslihat Iesya kali ini.
 
“Belum lagi kenapa Iesya,”jawab Nora jujur.
 
“Oh really, your boss ada order room service breakfast for you, why don’t you come over,” ujar Iesya lalu tersenyum sinis kearah Syairul. Jelas membuktikan bahawa Syairul hanya mahu mengambil hatinya. Tapi kenapa? Bukankah Iesya sudah menandatangani kontrak untuk bekerja dengannya. Apa lagi yang Syairul hendak darinya. Sepatutnya Syairul sudah mengarah dia melakukan kerja dengan baik. Ini tidak jejaka itu masih mahu mengambil hatinya.
 
Ok, I admit not everyone had a special treatment from me,” ujar Syairul mengalah kerana dia tahu Iesya menyindirnya.
 
Not even your secretary, poor Nora,” ujar Iesya seraya mengelengkan kepalanya.
 
 
bersambung...

No comments:

Post a Comment