Tuesday 10 December 2013

Table for 2 - Part 4


Syairul bangun dari kerusinya sebaik sahaja Nora menyatakan bahawa Iesya sudah pun berada di luar pejabat sedang menunggunya. Dia mengenakan butang jaketnya dan membetulkan cuff linknya. Rambutnya yang tadi tidak berapa terurus disisir rapi mengunakan jarinya. Dia sudah menyuruh Nora membuat arrangement table for 2. Dia mahu berkenalan dengan Iesya sebelum memujuk chef tersebut menandatangani kontrak dengannya. Pertama kali matanya terpandang akan wajah Iesya hatinya sudah berkenan. Wajah cantik Iesya tidak dapat di lupakan. Walaupun wanita itu tidak pernah perasan atau mengenalinya. Kali pertama Syairul terpandang akan wajah cantik Iesya bila dia menghadiri majlis rehearsal dinner Dato Iskandar tempoh hari. Dia terpandang wanita itu duduk berdekatan dengan meja VIP di temani seorang jejaka. Dia tidak menduga langsung Chef yang di carinya itu seorang wanita yang cantik dan menawan. Syairul tersenyum sendiri. Dia melangkah keluar dari biliknya. Sekali lagi dia tersenyum bila menyedari Iesya di temani seseorang yang Syairul pasti orang yang menemaninya adalah peguamnya sendiri. Smart girl. Puji Syairul.
 
Sorry to keep you waiting,” ujar Syairul lalu tersenyum. Matanya tidak lepas dari memandang ke wajah cantik milik Iesya. She’s beautiful. Iesya membalas senyumannya. Iesya tahu Syairul agak terperanjat melihat dia ditemani dan belum bersedia berdepan dengan peguamnya, namun dia pandai menyembunyikannya.
 
You must be Fariesya’s Attorney,” ujar Syairul lalu memandang kearah Azhar yang duduk berhadapan dengan Fariesya.
 
I’m Azhar from D’Andre & Partners,” ujar Azhar seraya bangun dari tempat duduk untuk bersalaman dengan Syairul.
 
Fariesya turut menghulurkan tangannya untuk berjabat dengan Syairul untuk kali kedua.
 
 
Thanks for coming, I’ve arranged for lunch appointment so that we can talk business and had something to eat at the same time,” ujar Syairul lalu memandang ke arah Fariesya yang sedari tadi hanya tersenyum bila dia berbicara. Apa yang Syairul pasti senyuman yang diberikan itu seakan ingin menduganya.
 
Encik Syairul, I thought we want to had a meeting only, but if you insist, I hope you don’t mind if I choose the place to eat,” ujar Fariesya lalu memandang tepat ke wajah kacak Syairul.
 
Yeah sssure, let me know, I boleh suruh Nora buat reservation untuk kita,” jawab Syairul teragak-agak. Dia tahu Fairesya sengaja hendak menduganya lagi. Dia tahu Fariesya tidak suka akan caranya. But he can’t help it. That’s how he works. He’s very competitive and damn serious about his business. Dia tidak kisah jika orang mengatakan dia licik. Yang penting dia dapat apa yang dia hendakkan. Nothing else matters.
 
“Eh tak payah, why not kita call for delivery sahaja and had a discussion at your meeting room, more convenience, lunch hour tentu jam kan,” cadang Fariesya tersenyum lagi. Dia dapat merasakan Syairul terjerat dengan permainannya. Sepertimana yang dia katakan. She don’t like to be caught off guard lebih-lebih lagi dari jejaka seperti Syairul. Dan jika Syairul fikir dia bijak. Dia lebih bijak dari Syairul.
 
Delivery,” ujar Syairul terperanjat.
 
Fariesya menganggukkan kepalanya tersenyum lagi.
 
 
               Sepanjang perbincangannya dengan peguam Fariesya. Fariesya banyak menjadi pemerhati dari bercakap. Syairul tahu Iesya sengaja berbuat demikian. Dan dia tahu Iesya sengaja hendak mengenakannya. Tapi tidak mengapa kerana dia perlukan Chef berbakat seperti Iesya di restaurant barunya. Dia akan sabar dan menerima cabaran dari Fariesya. Syairul hampir hendak pitam bila Fariesya menyuruh Nora memesan pizza dari ‘Pizza Hut’. Fastfood? Really? Syairul tidak gemar makan fastfood. Dia tidak percaya seorang chef seperti Fariesya gemar akan makanan segera seperti ‘Pizza Hut’. Dia beranggapan bawaha Chef sophisticated seperti Fariesya lebih selesa makan makanan dari restaurant. Fariesya bukan tukang masak biasa. Jika dia sekadar tukang masak biasa Syairul tidak terperanjat atau merasa heran akan tetapi Fariesya seorang culinary Chef lulusan dari Paris. Masakan dia suka makanan fastfood. Pelik.
 
               So Mr Syairul are you agree with our proposal?,” soal Azhar secara tiba-tiba itu mematikan lamunannya.
 
               Sorry,” ulang Syairul. Dia tidak memberi sepenuh perhatiannya kepada Azhar ketika Azhar menerangkan akan syarat-syarat yang Fariesya kehendaki jika dia mahu Fariesya bekerja dengannya. Konsentrasinya terganggu gara-gara Iesya memilih fastfood.
 
Fariesya tersenyum lagi kerana dia berjaya membuatkan ‘The Great’ Syairul kurang mengambil perhatian sewaktu Azhar menerangkan terms dalam proposal yang dibentangkan semasa diskusi tadi.
 
               Might be the food,” ujar Syairul berseloroh. Dia mencapai document yang terdapat di atas mejanya lalu meneliti proposal senarai yang disediakan oleh peguam Iesya. Dia membaca proposal tersebut.
              
               New kitchen appliances
               Cooking pots and pans to be change to copper
               Change of menu
               Change of food suppliers
                             
               “Oh ya Encik Syairul, saya lupa hendak memberitahu Azhar to include this terms, if as and when my customer perlukan I, I will need time off from you and you have to find a replacement for me,” ujar Fariesya sengaja menambah syarat kepada Syairul. Dia tidak sepatutnya berani meminta syarat begitu kerana sebaik sahaja dia menandatangani kontrak dengan Syairul dia tidak seharusnya bekerja side line. Then again dia mahu lihat sejauh mana Syairul mahu dia bekerja dengannya.
 
               Syairul tahu Fariesya sengaja berbuat demikian untuk melihat reaksinya samada dia dapat menerima terms yang dikenakan sebelum dia mengambil keputusan untuk berkerja sama dengan Syairul. Fariesya tidak kenal akan dirinya. He always gets what he wants.
 
               Well I guess it should be no problem for me at all, I need you to liaise with my attorney on this,” ujar Syairul lalu tersenyum. Baki pizza di piringnya di tolak ketepi. Tiada selera dia hendak menjamah pizza itu lagi kerana fast food bukanlah makanan kegemarannya. Dia lebih rela berlapar dari menghabiskan sekeping pizza fast food.
 
               Sure, we will keep in touch,” ujar Azhar lalu menyerah name cardnya kepada Syairul. Iesya turut bangkit dari kerusi. Iesya menghulurkan tangannya untuk berjabat dengan Syairul namun senyum tidak lekang dari bibinya. Dia berjaya menyusahkan Syairul. Syairul menyambut huluran tangan Fariesya.
 
 
               You still owe me lunch date, what I meant is table for two,” ujar Syairul tidak mahu mengalah dia tidak melepaskan tangan Iesya. Dia tahu Fariesya sengaja berbuat begitu agar Syairul tidak dapat mengenalinya secara peribadi.
 
               Bulat mata Fariesya bila Syairul masih mahu mereka makan bersama. Kali ini Fariesya tidak dapat mengelak. Mengelak dari jejaka kacak yang business minded seperti Syairul. Still not giving up?
 
               “Baiklah, why not you come over to my place say about lunch tomorrow,” ujar Fariesya lalu tersenyum dia cuba melepaskan tangannya dari terus di gengam Syairul.
 
               Done,” jawab Syairul tersenyum lalu melepaskan tangannya.
 
 
bersambung...

No comments:

Post a Comment