Thursday 12 December 2013

Table for 2 - Part 11


Syairul terhendap-hendap dari cermin pintu dapur. Dapur kelihatan sibuk seperti selalu. Pelayan restaurant keluar masuk dari dapur. Namun bayang Chef kesayangannya tidak kelihatan. Apa yang dia nampak Rizal dan beberapa orang pembantu sedang sibuk membuat kerja. Syairul mengerutkan dahinya. Mana pergi buah hatinya. Syairul menolak daun pintu. Ramai pekerjanya tidak perasan akan dia. Lagipun Syairul selalunya berpakai kemas. Selalu mengenakan jaketnya. Mata Syairul melilau mencari kelibat Iesya di setiap penjuru dapur. Matanya terpaku kearah seorang seorang wanita berpakaian chef sedang leka mengacau sesuatu dari sauce pan. Senyuman Syairul semakin melebar setelah yakin bahawa wanita itu adalah buah hatinya. Syairul melangkah perlahan menuju ke arahnya. Iesya tidak perasan kerana terlalu khusyuk. Iesya mengecilkan api di stovenya lalu dibiarkan sauce yang dikacaunya itu mendidih. Dia menuju kearah cutting board dan mencapai fillet knife. Alaskan salmon segar itu di hiris nipis. Tangannya pantas mencapai pinggan di hadapannya. Iesya menuju kearah stove yang ditinggalkannya tadi. Dia mencapai senduk dan menceduk sedikit sauce wasabi dan di tuangkannya berhati-hati ke atas pinggan yang diambilnya tadi. Sekeping hirisan salmon itu di letakkanya di atas sauce tersebut. Dia mencapai isi ketam yang sudah disediakan awal tadi ke atas kepingan salmon dan diselang selikan kepingan salmon tersebut dengan isi ketam yang sudah dimasak. Di sekeliling pinggan itu Iesya taburkan sedikit parmesan cheese yang sudah diparut dan menghiaskannya dengan rocket leave salad dengan lemon wedge. Iesya mengambil serbuk herb lalu dihiaskan di sekeliling pinggan yang berisi dish tadi. Hasilnya pinggan yang tadinya kosong, kini kelihatan cantik dan menaikan selera kepada siapa yang melihatnya. Kombinasi warna salmon dan rocket leave dan sauce wasabi yang berwarna hijau. Cukup artistic. Syairul mengagumi hasil kerja tangan Iesya. She’s good. Iesya pula langsung tidak perasan siapa berdiri di sebelahnya kerana terlalu asyik menyediakan dan mencantikkan dish tersebut.
 
               “Apa nama dish ni?,” soal Syairul penuh minat ingin tahu akan nama makanan yang di sediakan Iesya kerana ia tidak terdapat di dalam menu restaurant mereka. Apa tidaknya kombinasi warnanya sungguh cantik dan aroma dari dish tersebut sungguh menyelerakan.
 
               Napolean Crab,” jawab Iesya tanpa menoleh. Dia mencapai kain lalu mengelap tangannya.
 
               Ok can you pass this dish to our Food columnist,” ujar Iesya seraya menyerah crab napoleon tadi kepada Syairul.         
 
               Food columnist?,” ulang Syairul cuba mengingati sesuatu. Syairul menepuk dahinya. Dia terlupa terus tentang appointment yang telah di arranged oleh Maria.
              
“Mr Syairul-,” tegur Suzie bila menyedari lelaki yang berdiri berdekatan dengan Chef Iesya itu big bossnya. Suzie benar-benar tidak perasan kalau tidak tengok betul-betul. Apa tidaknya Mr Syairul selalu berjaket bila datang melawat mereka. Hari ini dia hanya berkemeja lengan panjang putih dilipat hampir ke paras siku dan lagi berseluar slack berwarna hitam. Pakaian rasmi waiter dan waitress di restaurantnya. Cuma Syairul tidak memakai apron berwarna hitam. Kalau dia memakai apron tersebut sudah tentu tiada siapa yang perasan.
 
Cepat-cepat Syairul meletakkan jari ke mulutnya memberi isyarat supaya Suzie jangan memanggil namanya. Syairul berjalan mendekati Suzie.
 
“Ada masalah Suzie?,” tanya Syairul. Bila dia merasa bosan di pejabat dia rajin turun ke dapur atau department lain untuk memastikan tiada masalah yang di hadapi oleh pekerja. Sudah menjadi kebiasaan Syairul dia jarang duduk diam di office. Jadi para pekerjanya tidak hairan melihat Syairul selalu datang berkunjung.
 
Yeah, we short of staff today, Latifah dan Fauzi ambil urgent leave,” ujar Suzie seraya mengeluh kecil. Susahlah mereka tidak cukup kaki tangan, kedatangan food columnist lagi memeningkan kepalanya. Nasibnya baik kerana big bossnya ada di kitchen.
 
Standby duty staff dah call?,” soal Syairul.
 
“Dah cuma Nizam aje yang available, we still short of one people,”
 
 
“Ok. Zie ada apron extra,” ujar Syairul seraya mengaru kepalanya yang tidak gatal. Dia tidak tahu samada ideanya untuk membantu itu akan berhasil kerana dia sendiri tidak pernah menjadi waiter sebelum ini. Namun sebagai seorang ketua dia harus menunjukan contoh boss yang baik, harus membantu bila berada di dalam keadaan darurat. Lagipun seperti yang Suzie, assistant banquet managernya kata sekarang rush hour dan mereka kekurangan waiter.
 
Suzie agak terperanjat dengan permintaan Syairul. Dia hanya menganggukkan kepalanya lalu menuju kearah drawer di mana mereka ada menyimpan extra apron untuk pekerjanya.
 
“Mr Syairul nak buat apa dengan apron ni?,” soal Suzie ingin tahu.
 
“Tak apa saya cover duty hari ni,” jawab Syairul selamba lalu menyarung dan mengikat apron tersebut. Dia kembali kearah Iesya lalu mencapai pinggan yang berisi Napolean Crab itu tadi lalu menuju kearah dining.  
 
Syairul berjalan menuju kearah meja yang Suzie tunjukkan.
 
Enjoy your meal, sir,” ujar Syairul. Dia percaya Maria turut menemani food Columnist yang bernama Daniel. Apa yang Syairul tahu food Columnist itu bekerja di Syarikat majalah Wine & Dine dimana ibu pejabatnya terletak di Paris. Tak sangka Syairul, Maria berjaya membawanya ke mari. Boleh diharap juga sepupunya itu.          
 
What is the name of this dish?,” ujar pemuda itu seraya menoleh kearah Syairul.
 
Napolean Crab, sir,” jawab Syairul. Dia masih lagi berdiri berdekatan dengan mejanya.
 
Lelaki yang bernama Daniel itu menganggukkan kepalanya perlahan. Dia mencapai garfu lalu mencuba sedikit makanan di hadapannya. Dia mengunyah perlahan cuba menikmati hidangan tersebut. Lelaki itu tersenyum lebar. Tangannya ligat menulis sesuatu di note padnya.
 
Sorry to keep you waiting,” ujar Maria kepada lelaki yang bernama Daniel. Syairul mengundur setapak bila Maria menghampiri meja Daniel. Maria tidak perasan akan Syairul mungkin kerana Syairul mengenakan apron dan tidak berjaket.
 
It’s ok, try this dish,” ujar Daniel seraya menyua garfu berisi napoleon crab ke mulut Maria.
 
Hmm simply irresistible,” ujar Maria seraya tersenyum. Dia mengambil garfunya pula dan mengambil dish itu lalu disuapkan ke mulutnya kerana merasa sedikit tidak puas baginya kali ini dia mencalit sedikit wasabi sauce yang menjadi peneman Napolean Crab tadi.
 
This is really great,” ujar Maria seraya menganggukkan kepalanya. Dia menyuap sedikit lagi dish itu ke dalam mulutnya.
 
Please call your manager, I would like to see him,” ujar Daniel kepada Syairul.
 
Yes sir,” jawab Syairul seraya berlalu pergi.
 
Manager? Why is he looking for manager? Kenapa dia hendak bertemu dengan Manager dan bukannya Chef. Syairul mengerutkan dahinya merasa hairan dengan permintaan Daniel meminta manager bertemu dengannya. Syairul menuju ke bilik pejabat Alvin. Banquet Manager.
 
               Hi sir, I’m Alvin Banquet Manager, how can I help you sir,” tegur Alvin sopan.
 
               I’m asking for the Hotel Manager, not the Banquet Manager, I nak interview dia,” ujar Daniel kurang senang. Masakan waiter tadi tidak faham akan arahannya yang begitu mudah di fahami.
 
               Sorry Alvin, Daniel cari big boss ‘Mr Syairul’ he supposed to interview him about his new restaurant,” ujar Maria seraya tersenyum.
 
               Sorry for the miscommunication, I will call Mr Syairul right away,” ujar Alvin seraya beredar ke kitchen dimana big bossnya masih lagi berada di sana.
 
               Boss, they asking for you not me,”ujar Alvin.
 
               Asking for me?,” soal Syairul kurang mengerti. Syairul memandang wajah Alvin. Bukankah Alvin Banquet Manager, dia yang akan uruskan semua mengenai restaurantnya.
 
               Miss Maria said about interviewing you,” terang Alvin.
 
               Oh o.k. thanks Alvin, I will attend to him,”ujar Syairul. Tanpa menanggalkan apronnya terlebih dahulu Syairul menuju kearah meja di mana Daniel dan Maria sedang menikmati dessert yang di sediakan oleh Iesya pula.
 
               Excuse me Sir,” tegur Syairul.
 
               Daniel menoleh. Matanya bulat memandang kearah Syairul.
 
               I’m asking for your Hotel Manager,” ujar Daniel marah. Maria menoleh kearah lelaki yang baru dimarahi Daniel. Hampir tersembur keluar air dari mulutnya bila terpandang akan wajah lelaki yang berpakaian seperti waiter. Tak lain tak bukan adalah sepupunya sendiri.
 
 
 
He is the Hotel Manager, Syairul what happen? Dah turun pangkat,” jawab Maria terperanjat kerana tidak perasan bahawa lelaki itu sebenarnya Syairul.
 
               Long story, sorry to keep you waiting, I think it’s better to have the interview at my office,” ujar Syairul lalu tersengih.
 
               Daniel turut terperanjat bila Maria mengatakan lelaki yang di marahinya tadi itu adalah President Bahrain Hotel Chain. Sedangkan Maria sendiri tidak percaya apatah lagi dia yang tidak pernah bertemu dengan Syairul secara peribadi dan hanya mengetahui mengenai Young President itu melalui majalah. Maria hanya mengelengkan kepalanya.
 
 
bersambung...

No comments:

Post a Comment