Tuesday 10 December 2013

Table for 2 - Part 6


             “Sorry Rul, because of me you have to cancel the reservation again,” ujar Fariesya  tersenyum lagi kerana berjaya mengenakan Syairul buat kali kedua. Iesya tahu Syairul tidak gemar dan tidak suka dengan makanan segera. Iesya menyedarinya sejak pertemuan mereka tempoh hari, di perasan jejaka itu seakan memaksa dirinya untuk menelan Pizza yang dipesannya. Bukan Iesya hendak mendera dah memang fastfood itu makanan kegemarannya, bukan Syairul sahaja yang tidak percaya malah teman-temannya yang rapat dengannya pun tidak faham akan selera pelik Iesya. Burger King dan Pizza Hut antara favourite spot Iesya. Belum pernah Iesya mengajak teman-teman makan di mana-mana restaurant. Dia lebih gemar memasakan untuk mereka dari makan di luar. Bukan kerana ego. Tapi kerana dia sudah jelak dengan makanan gourmet.
 
               I love eating fries,” ujar Syairul menyindir. Dia mencapai kentang goreng lalu menyuap ke dalam mulutnya.
 
               Ah stop it I know you hate it from the way I look at you,” ujar Iesya kerana dia tahu Syairul hanya mahu mengambil hatinya dan memaksa diri untuk menyukai makanan segera kerana dia.
 
               “Ok, I admit, I really hate eating fast food,” ujar Syairul seraya menghirup kopinya yang masih berwap. Dia tidak memesan apa-apa selain kentang goreng dan kopi. Kentang goreng itupun dia hanya makan barang sekeping dua agar tidak kelihatan ketara bahawa dia tidak menyukainya. Dia tidak sanggup makan burger atau benda lain.
 
               Fries with coffee, bad combination,” tegur Iesya lalu tersenyum. Iesya mencapai napkin lalu mengelap hujung bibirnya.
 
               Syairul mengangkat kening, dia tiada pilihan lain. Hanya coffee yang dapat mengisi perutnya di kala ini. Iesya tidak bersuara dia menikmati kentang gorengnya lalu di kunyah perlahan. Dia melempar pandangan kearah luar melihat pekerja-pekerja office lalu lalang di waktu lunch hour.
 
               Syairul mengamati wajah cantik Fariesya tanpa si wanita menyedarinya kerana terlalu asyik memerhatikan keadaan di luar tingkap. Iesya memang cantik dan bijak orangnya. Puji Syairul dalam hati. Dia meneguk kopi perlahan.
 
               Why are you looking at me like that?,” ujar Iesya bila menyedari Syairul asyik memandangnya sedari tadi. Dia tidak tahu sudah berapa lama Syairul merenungnya. Apa yang di fikiran Syairul.
 
               You one hell of a woman,” ujar Syairul antara dengar dengan tak dengar. Selama ini Syairul tidak pernah mendekati mana-mana pekerjanya terutama sekali pekerja wanita. No doubt dia memang seorang yang serius bila bertugas. Tiada siapa yang berani hendak memperlekehkan keupayaan Syairul dalam mengendalikan businessnya dalam jurusan perhotelan. He’s good at his job. Syairul never mixes business with plessure. Syairul sedar ramai pekerja wanita malah clientnya ada cuba mendekatinya. Tapi Syairul tidak pernah ambil kisah tentang itu semua. Apa yang penting baginya adalah businessnya. Tapi bila dia mengenali Iesya dia tidak dapat menafikan bahawa sedikit demi sedikit dia mula mengubah pendiriannya. Dia mula menunjukkan minat pada chef wanita itu. Iesya berlainanan dari wanita yang selalu ingin mendampinginya. Mereka cuba sedaya upaya untuk mendapat perhatiannya tapi Iesya tidak. Dia selalu mencabar kewibawaannya. She’s knows how to play her cards well.
 
               I beg your pardon,” ujar Iesya. Dia tahu Syairul mengatakan sesuatu tetapi terlalu perlahan di pendengarannya.
 
               Syairul tersengih. Dia pasti Iesya tidak mendengar akan komennya tadi.
 
               Nothing,”
 
               Iesya tidak suka memaksa. Sekiranya Syairul tidak memberitahunya dia tidak akan mengulangi soalannya lagi.
 
               Well lets get down to business,” ujar Iesya seraya menyapu lembut bibirnya dengan napkin. Dia mahu cepat beredar dari sini dan pulang ke rumah. Banyak kerja yang perlu dilakukannya jika dia menandatangani kontrak dengan Syairul dia perlu membuat persiapan dan memikirkan menu yang sesuai untuk restaurantnya.
 
               Too eager to start work already,” soal Syairul. Dia kelihatan relax. Iesya mengerutkan keningnya tanda hairan. Apa dah jadi dengan new bossnya. Bukankah Syairul yang beria-ia hendak membincangkan soal business dengannya. Iesya sudah pertimbangkan tawaran Syairul. Tiada tawaran yang lebih baik dari tawaran Syairul. Lagipun Syairul nampaknya seakan bersetuju dengan senarai cadangan yang diberikan kepadanya tempoh hari. Iesya sedar tidak semua yang bersedia bekerja dengannya sekiranya demandnya terlalu tinggi. Apa yang menghairankan Iesya, Syairul seolah-olah memberikan kepercayaan ke atas dirinya untuk mengendalikan salah satu restaurant di hotelnya. Itu yang membuatkan Iesya kagum akan Syairul. He believes in her work instantly. Syairul approach her immediately. Tapi hari ini, Syairul di depannya tidak business minded seperti selalu. Dia kelihatan so laid back. Why?
 
               I’m not in a mood today,” ujar Syairul lalu mengelengkan kepalanya perlahan.
 
               Iesya mengetap bibirnya. Right. Not in a mood.
 
               Ok I guess we talk about it some other time, shall we go,” Iesya mula rasa tidak selesa. Apa tujuan Syairul ingin bertemu dengannya jika tidak membincangkan soal business.
 
               Why, are you in a hurry to get rid of me,” sindir Syairul seraya tersenyum. Senyuman yang bisa mencairkan hati wanitanya. Iesya tidak menjawab. What is he up to, trying to get even? Bisik Iesya dalam hati. Dia tidak menafikan Syairul seorang jejaka yang kacak dan berkarisma. Sesiapa yang bekerja dengannya terutama pekerja wanita tidak akan dapat menumpukan perhatian sepenuhnya pada kerja, sekiranya Syairul berdiri atau duduk berhadapan dengannya. Iesya tidak terkecuali. Tiada siapa yang tidak akan terpikat dengan Syairul. He’s tall and charming. Iesya tidak mahu tergolong dalam wanita yang tidak dapat menumpukan perhatian pada perkerjaannya. She needs to concentrate on her work. If she didn’t concentrate it will affect her workmanship. Jeezs. That’s the hard part.
 
 
bersambung....

1 comment: