Thursday 12 December 2013

Table for 2 - Part 13


             Syairul memandang kearah luar. Belum pernah dia termenung panjang memandang kearah luar jendela. Inilah kali pertama. Hatinya tidak tenteram selagi jejaka yang bernama Daniel itu masih lagi berada di Malaysia. Selagi Daniel berada di sini harapannya untuk bersama Fariesya amat tipis sekali kerana wanita itu sentiasa bersama Daniel sepanjang masa. Waktu kerja Fariesya selalu mengelak bertembung dengannya dan sentiasa sibuk di dapur. Kalau ikutkan hatinya yang gila mahu sahaja dia mencari chef yang lain untuk menganti tempat Fariesya dan mahu Fariesya menjadi chef peribadinya dan untuk dia seorang. Berapa Fariesya mahu dia sanggup memberinya asalkan Fariesya sentiasa berada di sisinya dan tidak terdedah kepada lelaki lain yang dapat merampas Iesya darinya. Itu hanya angan gilanya. Ia tidak akan berlaku kerana Syairul bukanlah seorang yang begitu terdesak hingga sanggup membuat kerja gila hanya untuk merebut hati seorang wanita. Sungguhpun Syairul seorang yang extrovert namun dia percaya pada takdir. Sekiranya Fariesya ditakdirkan untuknya, lambat laun dia akan berjaya merebut hati wanita itu. It’s a matter of time. Let nature take its course. Syairul tahu Fariesya bukanlah wanita yang mudah untuk ditawan hatinya.  
 
               You had a problem son,”
 
               Syairul tersentak bila mendengar suara yang amat di kenalinya. Dia memusingkan kerusinya dan memandang tepat kearah lelaki yang sedang duduk di sofa berhadapan dengannya. Lelaki itu masih kelihatan segak walaupun usianya sudah 61 tahun.
 
               Dad, how are you?,” ujar Syairul dia bangkit dari kerusi menuju kearah Daddynya mendakap daddynya erat, dia rindu akan daddynya. Memang pada awalnya dia selalu pening-pening kepala memikirkan daddynya yang hendak bercuti dan hendak meluangkan masa bersamanya. Bukan kerana dia tidak suka, tapi kerana daddynya itu quite handful tanpa mummy tirinya Sophie. To be honest daddynya itu adalah idola Syairul selama ini. Daddynya is good businessman. Dan Syairul tidak pernah menunjukkan keakraban hubungannya dengan daddynya di hadapan pekerjanya lebih-lebih lagi di hadapan Nora.
 
               “As salam mu alaikum,” ujar daddynya sebaik sahaja pelukan mereka lerai.
 
 
 
               “Wa alaikum salam,” jawab Syairul lalu tersengih. Segan juga dia pada daddynya bila daddynya yang memberi salam dahulu.
 
               Sorry I didn’t have time to fetch you from the airport,” ujar Syairul. Sebenarnya dia terlupa langsung tentang kujungan daddynya.
 
               Daddynya tidak menjawab malah tersenyum. Syairul kurang selesa dengan senyuman sinis yang diberikan oleh daddynya itu. Dia tahu Daddynya tidak akan percaya dengan alasan yang diberikan kerana Daddynya itu cukup kenal dengan perangai Syairul.
 
               Ok spill the beans,” ujarnya ringkas.
 
               Oh Dad please, I’m not your little boy anymore, you know I’m telling you the truth,” Syairul cuba menyakinkan daddynya.   
 
               I’m sorry son, I’m totally forgot that you a grown up man now, so how’s business going on so far, I heard you employ a good chef for the new restaurant,” ujar Bahrain menyedari kesilapannya.
 
               She’s not good, she’s the best,” ujar Syairul lega lalu tersenyum bila daddynya menukar tajuk lain.
 
               Hmm, I can see that, so she is the most distracted person in your life,” ujar Bahrain cuba menjerat anak terunanya cuba melihat samada jeratnya itu terkena pada sasarannya. Dia tahu Syairul tidak pernah hilang focus terutama sekali business. Business is his game. Dan Syairul akan meminta pandangan jika dia perlukan pertolongan dari segi perhotelan. Sebab itu dia menyerahkan businessnya kepada Syairul sepenuhnya sebaik sahaja dia tamat pengajiannya dahulu. Dia tahu Syairul boleh mengendalinya dan dia akan menjadi consultant.
 
               Whoa keep it slow dad, you are running too fast, I said she’s the best Chef in town,” cuba berdalih.
 
               Perbualan mereka terhenti bila pintu bilik Syairul tiba-tiba diketuk dari luar.
 
               Come in,” arah Syairul.
 
               Pintu bilik Syairul di pulas dari luar. Wanita jelita yang membuatkan Syairul tidak tenteram sejak kebelakang ini masuk ke biliknya seraya menyerah sekeping kertas kepadanya.
 
               This is my proposed menu for your new restaurant, I want you to take a look and consider it,” ujar Fariesya. Dia sudah habis bertugas. Dia tidak lagi memakai uniformnya. Sebaliknya dia mengenakan dress berwarna light brown dan rambutnya yang ikal separas bahu dibiarkan lepas. She looks gorgeous. Syairul tidak tahu samada Fariesya sedar atau tidak akan reaksi wajahnya. He really stunt to see she look so beautiful today.
 
               Melihatkan Syairul tidak bersuara dan asyik memandang kearah wanita jelita itu. Tuan Bahrain berdehem. Syairul tersentak dan Fariesya juga terkejut bila mendapati ada orang lain berada di bilik Syairul selain mereka berdua. Dia benar-benar tidak perasan.
 
               You must be the new chef,” ujar Tuan Bahrain lalu menghulur tangannya. Iesya menyambut huluran tangan tuan Bahrain. Walaupun dia tidak tahu dan kenal akan lelaki berumur itu namun dia dapat merasakan lelaki itu ada pertalian dengan Syairul.
 
               “I’m Bahrain, Syairul dad,” Tuan Bahrain memperkenalkan dirinya.
 
               “Fariesya, nice to meet you sir,” jawab Iesya lalu tersenyum. Dia sudah dapat mengagak siapa lelaki itu.
 
               Ah please don’t call me sir, I’m not your boss, just call me Sam, my second name,” ujar Tuan Bahrain lalu tersenyum.
 
               Syairul menjegilkan matanya bila daddynya menyuruh Iesya memanggilnya ‘Sam’. Apa yang dia tahu daddynya mengunakan nama itu bila mahu berkenalan dengan wanita.
 
               Fariesya tergamam sebaik sahaja terpandang wajahnya. He looks exactly like Syairul but older. Still charming and very experience.
 
               I can’t believe my son hired such a ‘gorgeous’ chef like you, for what I know he is only capable to hired the best chef, he is good at that,” usik Tuan Bahrain tersenyum lagi.
 
               Fariesya tersenyum bila dipuji dan agak kurang senang dengan sindiran dari Tuan Bahrain.
 
               I’ll take that as a compliment, he is right I’m the best,” jawab Fariesya membalas senyuman. Dia sedar dia berdepan dengan senior Syairul. Kedua-duanya very dangerous. Anaknya sahaja bisa membuatkan Fariesya kurang selesa inikan pula berdepan dengan ayahnya.
 
               Thanks Iesya I will look into it, kenapa tak suruh Rizal sahaja yang serahkan proposal itu pada I,” ujar Syairul cuba menyelamatkan keadaan. Dia tahu daddynya itu memang ambil peluang untuk mengenakannya.
 
               I don’t want to trouble him, I rather pass this thing to you personally,” jawab Fariesya. Dia tidak mahu menyusahkan Rizal lebih-lebih lagi dia mendapat tahu Rizal tidak begitu menyenangi bekerja dengannya. Biar dia menghantarnya sendiri dan bukan bertujuan mahu berjumpa dengan ‘Hot’ bossnya tu.
 
               I got to go, nice to meet you Sam and sorry to disturb your evening with your junior,” sindir Iesya seraya tersenyum. Sindiran itu di tujukan kepada Syairul. Syairul masih lagi boleh tersenyum bila di sindir Iesya.
 
               Oh no, it’s not a problem, perhaps we can have dinner tomorrow night at my place to get to know each other better,” ujar Tuan Bahrain seraya tersenyum.
 
               I’m sorry Sam, but I have to work late tomorrow night,”
 
               I hope Syairul won’t mind to let you leave work early tomorrow, right Syairul,” ujar daddynya seraya memandang tepat ke wajah anaknya yang masih tidak percaya dengan perbualan di antara Fariesya dan daddynya sebentar tadi. Adakah dia bermimpi? Betulkah Iesya menerima pelawaan daddynya.
 
               You can leave work early tomorrow,” jawab Syairul cuba berlagak biasa seperti tiada apa yang ganjil berlaku di depan matanya. Daddynya cuba memotong jalannya cuba memikat hati Chef yang di minatinya.
 
               Thanks sir, ok Sam see you tomorrow night,” ujar Iesya seraya tersenyum dia berlalu menuju ke pintu tanpa menoleh kearah Syairul.
 
               You are joking aren’t you, I thought you have change,” ujar Syairul sebaik sahaja bayang Fariesya hilang dari pandangan. Dia tahu daddynya itu ramai teman wanita sejak ibunya meninggal, dan kesemua teman wanitanya dahulu muda dan cantik-cantik belaka. Tapi setelah berkenalan dengan ibu tirinya Sophia daddynya mengambil keputusan untuk mendirikan rumahtangga dengannya dan meninggalkan tabiatnya yang memiliki ramai teman wanita. Apa yang menghairankan ibu tirinya Sophia, itu tidaklah muda seperti teman wanita yang pernah mendampingi daddynya. Kalau arwah mummynya masih hidup usia ibu tirinya lebih kurang sama dengan umur mummynya. Mungkin ibu tirinya itu dapat menyedarkan daddynya hingga dia meninggalkan tabiat buruknya dan terus tinggal di Dubai bersamanya.
 
               Why son, you are jealous of me, I thought you are not interested with her?,”
 
               It’s not that, I thought you have change your womanizing habit,” ujar Syairul kurang senang dengan perangai daddynya itu.
 
I have changed my son, but bad habit is really hard to get rid,” jawab Tuan Bahrain lalu lebar. Dia tahu anaknya itu merasa tergugat dan tidak percaya bahawa daddynya itu masih ada daya tarikan walaupun sudah berusia.
 
 
bersambung...

1 comment:

  1. Sorry baby mio lambat update sebab baru balik cuti.. dah sambung part 14. Enjoy!

    ReplyDelete