Friday 24 January 2014

Karl & Hilda - Part 14


            Haiqal tersenyum sendiri bila menyedari bahawa dirinya kini tunangan orang. Ibunya tak putus-putus memuji bakal menantunya. Bahawa Farah cantiklah, ayulah dan macam-macam lagi. Haiqal seronok mendengar celoteh ibunya sejak majlis pertunangannya tempoh hari. Pada awalnya Haiqal tidak mahu ambil tahu tentang hal itu. Padanya yang penting semuanya berjalan dengan lancar sepertimana yang telah di atur oleh ibunya. Haiqal hanya ingin menunaikan hasrat ibunya supaya cepat mendirikan rumahtangga. Tapi sejak dia pulang dari kampung Farah. Hatinya terpaut dengan layanan mesra yang diberikan oleh keluarga Farah. Mak dan abah Farah peramah begitu juga abg sepupunya Taufiq. Sehingga kini dia tidak dapat membayangkan bagaimana rupa Farah kerana dalam albumnya penuh dengan gambarnya semasa kecil. Farah ‘cute’ dan nakal. Itulah yang selalu Taufiq katakan padanya. Gambar Farah yang pernah ibunya berikan kepadanya dahulu dia tidak ingat dimana dia menyimpannya. Cantikkah dia? Ayukah dia? Cepat-cepat Haiqal membuang jauh apa yang di fikirkan tadi. Dia akan menerima Farah seada-adanya.

 

            Tiba-tiba hatinya tergerak untuk menghubungi Farah. Ibunya tidak berputus asa berpesan pada Haiqal agar berkenalan dengan Farah kerana Haiqal tidak pernah menghubungi Farah langsung. Farah juga tidak menghubunginya. Mungkinkah Farah merajuk dengannya kerana diberi layanan sebegini.

 

            Haiqal mencapai gagang telefon lalu mendial nombor pejabat Farah.

 

            “Assalamualaikum, boleh bercakap dengan Farah,” ujar Karl sebaik sahaja telefon di jawab.

 

            “Walaikumsalam, saya Farah boleh tahu siapa di sana,” Alahai lembut suara Farah ketika menjawab telefon. Lemah jantungnya mendengar suara merdu Farah.
 
 

            “Ini Haiqal bercakap,” jawab Haiqal ringkas. Dia ingin mendengar reaksi Farah bila namanya disebut.

 

            “Haiqal, Haiqal yang mana, saya tak kenal lah,”

 

            Aku berfikir sejenak cuba mengingati nama-nama court clerk yang kukenali.

 

            “Sudahlah abg Johan, jangan nak kenakan orang, konon nak buat suara macho, blahlah mana document orang dah keluar dari Court belum,” eleh macamlah aku tak tahu kelentong abg Johan. Dia tu suka mengenakan aku. Ini mesti salah satu tricknya. Tapi boleh tahan juga suara yang abg Johan buat-buat ni, bisa cair siapa yang mendengarnya.

 

            “Johan, siapa Johan, ini Haiqal,” jawab Haiqal kurang mengerti. Tapi nak tergelak juga dia bila mendengar suara ceria Farah ‘cute’.

 

            Lah siapalah pulak ni, agaknya kawan Ayu. Si Ayu ni ramai kenalan lelaki macam-macam nama pelik yang aku dengar bila dia bertonyeh kat telefon. Dah tu tahu takut nak bagi number telefon office sendiri. Sudahnya aku jadi operator tak bergaji bila dia memberi number telefon officeku.

 

            “Nak cakap dengan Ayu ke, sekejap ye,”

 

            “Farah-,” Haiqal mengeluh belum sempat dia kenalkan dirinya. Farah sudah put on hold.

 

            “Ayu ni boyfriend kau yang mana satu namanya Haiqal nak cakap dengan kau,” Sangkanya Farah put on hold tapi Farah tidak menyedari dia tertekan butang speaker. Maka Haiqal dapat mendengar Farah memanggil temannya yang bernama Ayu. Haiqal mengaru kepalanya yang tidak gatal. Wah tak sangka, temannya Ayu tu ramai teman lelaki. Haiqal tersengeh. Zaman sekarang sudah canggih. Bukan lelaki sahaja yang boleh mempunyai ramai teman wanita tapi wanita juga boleh. Harap-harap Farah tidak tergolong dalam wanita yang punya koleksi ramai teman lelaki.

 

            “Siapa Haiqal?,” Ayu mengerutkan keningnya seperti Farah cuba mengingati samada dia pernah berkenalan dengan lelaki bernama Haiqal. Ayu mengelengkan kepalanya berkali-kali. Dia pasti dia tidak ada kenalan bernama Haiqal.

 

            “Kau jangan main-main Ayu cepatlah dia nak cakap dengan kaulah,” leceh betul lah minah ni aku dah lah stress order of court belum keluar. Ingatkan tadi si abg Johan call.

 

            Ayu mengeleng keras. Sungguh dia tidak kenal. Lagipun dia tidak ada mood hendak layan lelaki-lelaki yang tidak dikenalinya hari ini.

 

            “Eh setahu aku Haiqal kan nama tunang kau Farah,” Ayu baru teringat dia pernah terdengar nama ‘Karl’ di sebut Farah tempoh hari bila dia bertanyakan tentang nama tunangnya.

 

            Aku terdiam seketika. Cuba mencari logik maksud kata Ayu tadi.

 

            “Oh no, mati aku kenapa kau tak cakap siang-siang tadi, alamak Ayu problem betul lah telefon baru ni, aku tak put on hold, aku put on speaker,” Aku panik mesti Abg Karl terdengar perbualan kami. Matilah aku. Hissh nama tunang sendiri tak ingat. Apa punya tunang. Bukan salah aku, lagipun belum pernah umur dia call, tetiba aje call hari ni dan pulak tu kat office. Aku pulak tengah stress dengan kerja. Mind tengah block tak boleh fikir dengan baik. Saja aje cari alasan.

 

            “Hello ni Abg Karl ye,” ujarku teragak-agak. Aku berdoa dalam hati janganlah dia marah pada aku.

 

            “Saya, Farah ingat pun nama tunang Farah,” usik Haiqal seraya ketawa kecil riang sungguh hatinya dapat berbual dengan Farah.

 

Aku tersengeh bila diusik abg Karl, malu pun ada. Apa punya kes.

 

            “Sorrylah abg Karl baru ingat, abg Karl dan cik Asmah apa khabar,” ujarku selamba cuba menutup malu. Biarlah apa abg Karl nak kata bahawa aku kartun ke chipmunk ke aku sanggup menerimanya.

 

            “Alhamdulilah sihat, Farah pula bagaimana sihat,”

 

            “Alhamdulilah sihat,” jawabku ringkas. Tak tahu nak cakap apa. Tergamam pun ada, yelah pertama kali berbual dengan abg Karl. Mendengar suaranya sahaja bisa membuatkan jantungku berdegup kencang. Macho gitu.

 

            “Abg Karl tak sibuk ke hari ni,”

 

            “Farah tak suka berbual dengan abg ke,” duga Haiqal.

 

            “Sapa cakap Farah tak suka berbual dengan Abg Karl, kalau boleh nak berbual hari-hari tapi apa nak buat tunang Farah sibuk, Farah tak mahu kerja abg Karl terganggu, tapi kalau abg senang, abg Karl telefonlah Farah, supaya Farah tak lupa lagi bila abg sebut nama abg,”

 

            Hehehe…kan dah kena dalam baik sempat aku menyindir abg Karl. Issk bestnya akhirnya dapat juga aku berbual dengan abg Karl. Kalau tidak memikirkan kesibukan abg Karl dah lama aku menghubunginya. Aku masih ingat lagi pesanan Cik Asmah tentang syarat Karl dia tidak mahu diganggu waktu pejabat.

 

            Haiqal tidak dapat menahan tawa. Dia sedar Farah menyindirnya. Tapi cara Farah menyampaikan kepadanya cukup diplomatik dan lucu. Farah seorang wanita yang bijak dan pandai mencuit hatinya. Belum pernah Haiqal terpaut hati dengan mana-mana wanita dengan hanya mendengar suaranya. Dia tidak tahu apa keistimewaan Farah sehingga Farah berjaya membuka pintu hatinya kembali. Patutlah ibunya begitu menyenangi Farah.

 

            “Alahai, janganlah Farah cakap macam tu, terharu abg Karl mendengarnya, abg Karl minta maaf ye, abg Karl janji akan cuba menghubungi Farah selalu bila berkesempatan ok,” Karl sedar dia tidak sepatutnya mementingkan diri sendiri. Tentu Farah terasa hati bila ibunya menyatakan syarat Karl kepadanya tempoh hari. Tak semua wanita boleh sabar dengan kehendaknya.

 

            “It’s ok abg Karl, Farah tak berapa kisah sangat, sebenarnya Farah tertanya-tanya juga siapa tunang Farah, dia ni wujud ke tak, sebabnya Farah tak pernah berbual dengannya bertemu jauh sekali, agaknya memang dah takdir kita tak dapat bertemu sebelum menjadi suami isteri tak, jadi bila abg dah call ni maka terjawablah semua persoalan Farah bahawa tunang Farah wujud,” Hah..kena lagi so sorry abg Karl, bukannya apa aku dah penat nak menjawab pelbagai soalan yang keluar dari mulut teman rapatku bertanyakan siapa tunang aku, bagaimana rupanya. Bila aku kata aku tak pernah kenali siapa tunang aku. Mereka pakat gelak kan aku. Itu yang buatkan aku double stress.

 

            “Farah marah abg ke, abg minta maaf banyak-banyak kerana tidak menghubungi Farah,” Kesian Farah menjadi mangsa keadaan kerana egonya.

 

            “Abg Karl not to worry Farah bukan bermaksud nak menyindir abg Karl, Farah faham dengan situasi abg Karl cuma orang di sekeliling Farah ni yang nak tahu, Farah faham kenapa abg buat begitu, for me as long as abg Karl masih sudi kat Farah, Farah sudah bersyukur, Farah tak minta abg Karl berjanji dengan Farah apa-apa,” eh..baik lah pulak aku ni tadi bukan main attack tak bagi chance langsung abg Karl nak explain.

 

            Ayu sudah mula melambai-lambai kat aku memberi isyarat supaya cepat. Hissh menyibuk betul lah si Ayu ni. Orang tengah feeling-feeling dia kacau daun pulak.

 

            “Oklah abg Karl, Farah kena pergi Court sekejap nanti bila senang abg call Farah,”


             “Thanks Farah, you such a wonderful person, be good girl and take care ok,” itu sahaja yang termampu dia katakan buat saat ini. Haiqal mati kata-kata kerana tidak menyangka perbuatannya itu membuatkan Farah jauh hati.



bersambung....


 
 
 

 

No comments:

Post a Comment