Tuesday 29 October 2013

Sup Tulang Merah (Bone Steak)

Yum..yum..memang suka pun makan sup tulang merah..kalau bulan ramadhan Mr. Sam rajin mencari sup tulang merah di bazaar ramadhan woodlands untuk dijadikan hidangan berbuka. Aku di tugaskan untuk membeli French loaf untuk di cecah. Best. Best. Apa yang best sangat tentang tulang merah ni. Bukannya ada isi sangat hanya tulang je. Haha. Betul tak banyak isi akan tetapi kalau pandai membuat sup tulang merah. Cecah supnya dengan roti peranchis tu dah sedap sehingga mengilat jari haha. Menurut Mr. Sam yang dia cari dalam tulang adalah tulang som som nya. Slurrp sedap gitu. Ok memandangkan ada tulang kat dalam ice box dan kalau di biarkan lama alamat tak di masak. So aku ringankan jari mendial kak ngah kita. Chef bakat terpendam. Hehe kak ngah kita ni memang champion bab masak memasak. Kalau apa yang aku tak tahu nak masak. Refer aje kat dia. Jadinya aku tanya kat dia pernah masak tulang merah. Dia kata alah senang sesangat. Uikk senang sesangat. Berapa senang tu. Maka aku pun cubalah membuatnya..hehe disebabkan kak ngah aku ni chef bakat terpendam maka resepi yang di bagi pun main agak-agak. Katanya pandai-pandailah merasa sendiri. Issk boleh gitu. Nasib baiklah aku ni dah biasa makan tulang merah. Jadi tahulah rasa tulang merah tu camne.
 
Bahan2
2kg Tulang kambing (direbus dahulu air rebusan pertama di buang, rebus lagi sekali air rebusan kedua jangan di buang untuk di jadikan stok)
Sebiji bawang besar di hiris

Bawang besar (di kisar)

Bawang kecil (di kisar)
Halia (di kisar)

Lada kering (di kisar)
Haha tengok tu dia tak bagi sukatan. Sebabnya dia kata agak-agak sendiri kalau tulangnya banyak. Banyaklah rencahnya kalau tulang sikit. Sikitlah rencahnya. Hmm mencabar minda ni. Maklumlah aku ni jarang sekali ke dapur. Tak pelah mulakan dengan “Bismillah” dan selawat 3 kali insha allah sedaplah masakan anda tu.
 
Tomato, kentang & carrot (hendaklah di rebus dan di kisar untuk pekatkan kuah sup tu)
Kobis (di hiris untuk di jadikan perhiasan)

Rempah bone steak (kata kak ngah rempah 876 sedap tapi kalau tak de tu belilah apa-apa jenama rempah bone steak)
Sos tomato

Sos cili
2 sudu besar Tomato puri (jangan letak banyak sangat karang masam lak)

Kicap manis
Gula

Garam secukup rasa

Cara-caranya
Air rebusan kedua tulang yang sudah di rebus 2-3 jam tu biarkan di jerang lagi di atas api. Bila dah mendidih tu. Masukkan hirisan bawang besar, bawang, bawang putih, halia, cili yang telah di kisar ke dalam periuk. Lepas tu masukkan kentang, tomato dan karot yang di kisar. Lepas tu masukkan rempah bone steak tu, tomato puri, sos tomato, sos cili dan kicap manis. Gaulkan dan biarkan dia mengelegak dan sebati dan rempah menyerap kat tulang tu. Agak-agak bila sup tu dah tak berapa cair. Cubalah rasa apa yang kurang gula ke sos ke jadi pandai-pandailah tambah kicap manis, sos tomato dan garam. Rasanya macam manis pedas gitu. Siap. Senangkan tak yah menumis semua main lebur aje hehe. Masa hendak di hidangkan tu taburkanlah kobis yang telah di hiris tu. Gambar sisipan tak ada kobis sebab masih kat dalam periuk. Hehe.
 
Happy masaking!
 
 

No comments:

Post a Comment