Monday 7 October 2013

Shepherd Pie

Last friday, tetiba tekak ni terasa hendak makan shepherd pie. Jadi pergilah mencari online shepherd pie delivery. Menu yang disediakan memang terliur lah. Ada rendang, original recipe shepherd pie dan lain-lain lagi..tapi yang tak bestnya harga dia mak oii..macam tak berbaloi je..termasuk delivery je dalam S$35++ (rumah kat hujung tanjung tu yang harga delivery mahal). Ceh hilang semangat nak mengordernya. Fikir-fikir buat sendiri lagi muai kan. Disebabkan nak makan shepherd pie lah juga. Maka aku berhempas pulas mencari resepi di internet. Banyak version yang terdapat di internet. Maka aku ambik yang mudah dan tak banyak modal sebab aku terlebih rajin. Bak kata Mr. Hubby. "My wife only cooks when the cow starts to fly". Haha so mean person. Apa nak buat aku ni bukannya pandai memasak. Sebab malas ke dapur bila mak ajar memasak dulu. Huhu. Sekarang dah mula rasa menyesal lah pulak kan. Hehe. So berbalik kepada cerita shepherd pie tadi. So dapatlah jugak resepi gabungan satu blog ni dan tukang masak jamie oliver dan recipe juga telah di ubah suaikan oleh aku chef yang dapur selalu tak berasap. Hehe.
 
So, yes. Tengah mood rajin nak ke dapur tak boleh lah di tunda-tunda. Kalau di tunda alamat tak jengah dapur langsung lah gamaknya. Maka hari sabtu pagi tu semangat pegi pasar dan ntuc untuk mencari bahan2 untuk menyediakan shepherd pie. Maka aku mulakan operasi membuat shepherd pie pada petang sabtu yang lepas. Alhamdullilah menjadi dengan suksesnya shepherd pie dari dapur chef yang selalu tak berasap. hehe ada toko juga aku ni (ceh masuk bakul picit lif sendiri) hehe.
 
Tak susah rupanya buat shepherd pie ni..lebih2 lagi jika mood tengah rajin dan happy..pada yang sesiapa berminat hendak mencubanya di rumah aku kongsi recipe yang tak seberapa ni ha. Tapi rasanya lazat dah macam pie yang aku beli. Itu yang penting kan..kan..kan..
 

Bahan2 untuk pie
1kg kentang Russet/USA
Susu fresh cream
2 sudu butter
Sedikit lada sula
Sedikit mix herbs
Sedikit garam

 
Cara2 membuat pie
Ketang dikupas kulit direbus dan ditos. Lenyekkan kentang macam nak buat begedel tu. Tuangkan susu fresh cream sedikit demi sedikit gaulkan rata sehingga texture kentang tadi seperti kentang pusar KFC tu tapi jangan terlalu cair sangat nanti tak best. Agak2 ye. Lepas tu campurkan 2 sudu butter bersama lada sula, mix herbs dan garam secukup rasa. Siap ketepikan.

 
Bahan2 untuk inti
Butter
Bawang bombay (dicincang)
Daging cincang
Sos prego mushroom atau original ikut citarasa anda
Mix herbs
Serbuk lada hitam
(Kalau nak meramai-ramaikan inti haha, tambahkan mix veggie ke, mushrooms button ke, apa-apalah ye)

 
Cara2 membuat inti

Panas minyak berserta 2 sudu butter. Tumiskan bawang setelah bawang layu masukkan daging cincang dan setelah daging sudah matang, masukkanlah sos prego mushroom tadi, kacau rata lepas tu masukkanlah serbuk lada sula dan mix herbs dan kalau tawar tambahkan sedikit garam. Siap ketepikan.

 
Untuk hiasan pie

Daun parsley (dicincang)
Grated atau shredded cheese mozarella [atau mana cheese yang berkenan di hati] (optional)

Fuh beres sudah main masak-masak. Sekarang time main bakar-bakar ler puloks. Hehe

Ok. Sediakan mangkuk aluminium. Mangkuk aluminium ni sengaja aku beli dua saiz hehe. Satu yang saiznya macam lasagne (untuk Mr. Hubby ikut saiz perutnya) dan satu lagi saiz cupcake (untuk my two darlings). Jadi yang di sertakan di sini adalah size utk lasagne.

Jadi masukkan inti daging tadi dalam 3 suku penuh. Lepas tu letakkan kentang di atasnya ratakan. Dah seal inti tadi. Taburkan daun parsley dan sedikit mix herbs (jangan banyak sangat ye nanti kill the taste pulak). Akhir sekali taburkan shredded cheese tadi. Pastikan oven sudah di panaskan terlebih dahulu. So apa lagi bakarlah. Siap sudah Shepherd pie. Bolelah di hidangkan buat minum petang. Selamat mencuba.

 
Next time hendak mencuba shepherd pie fusion lak..hehehe..ketemu lagi dalam rancangan "My wife only cooks when the cow starts to fly".

No comments:

Post a Comment