Wednesday 23 October 2013

Rosti cheese

Bangun tidur hari sabtu lepas tetiba je tekak ni mengidam nak makan rosti..cam best gitu kan sebab dah lama tak makan..so apa lagi cari resepi di internet seperti biasa terdapat pelbagai method dan bahan-bahan yang digunakan untuk menyediakan rosti..so aku ambil yang simple nye..biasalah improvise sendiri.

Bahan
1kg kentang Russet/USA (dikupas kulit direbus setengah masak sahaja)
Serbuk lada hitam
Sedikit garam

Mix herb

Chives kalau takde daun ketumbar pun bole (dihiris)

Mozarella cheese (optional)

Cheddar Cheese (optional)

Garnish
Sour cream & Chives (optional)

Cara2nya
Kentang yang setengah masak yang telah disejukkan itu di parut. Pastikan kentang yang diparut itu kering dan tidak basah. Masukkan serbuk lada hitam, garam, mixed herbs dan hirisan daun ketumbar. Kalau nak kick lagi tambahkan mozarrela cheese dan cheddar cheese.
Panaskan kuali dengan sedikit minyak. Taburkan kentang yang sudah sebati itu di atas kuali. Biarkan sehingga kentang kelihatan kekuning-kuningan dan garing jangan telalu garing pulak nanti macam makan keropok. Nak texture yang garing di permukaan tapi lembut di dalam. Dapat merasa keenakkan kentangnya. Siap.
Kalau hendak plain rosti boleh di makan bersama sour cream sahaja. Tapi kalau rasa terlalu plain. Rosti boleh di makan bersama sausage dan telur ikut suka hati nak makan dengan apa. Sesuai dijadikan hidangan sarapan pagi. Cubalah sedap you.


No comments:

Post a Comment