Monday 7 October 2013

"How Can I Not Luv U" - Part 33

           Aku duduk di sofa lalu membelek evening gown rekaan Chanel dengan wajah bosan. Sungguhpun baju itu diperbuat dari kain chiffon sutera berwarna hitam putih (trademark Chanel) aku tidak merasa begitu teruja seolah-olah aku sudah biasa memakai baju jenama mahal begitu. Sepulangnya dari makan seafood aku rasa macam tak sedap badan tapi demi tidak mahu menghampakan Adam kerana jejaka itu banyak menunjukkan perubahan yang positive sejak kebelakangan ini terutama sekali selepas dia berterus terang dengan aku dia tidak lagi berperangai jerk seperti waktu mula-mula kami bersama. Adam banyak berlapik bila tiap kali bergurau atau hendak mengenakan aku. Tidak laser macam dulu. Syukurlah, mudah-mudahan dia akan terus berubah sikap dan tidak lagi mempermainkan hati wanita. Aku memicit micit dahiku perlahan. Kepalaku berdenyut-denyut sedari tadi walaupun sudah 2 biji panadol sudah ku telan sebelum bersiap-siap untuk keluar makan malam bersama Adam. Adam tidak memberitahuku apa plannya untuk malam ini. Aku terperanjat besar bila mendapati sebuah kotak besar berwarna putih tertera jenama Coco Chanel berada di depan pintu bilikku. Aku mengangkat kotak tersebut lalu membawanya ke dalam bilik. Aku menutup pintu perlahan agar Adam tidak tahu bahawa aku sudah mengambil kotak yang di biarkan di depan pintu aku. Aku membuka kotak tersebut, mataku bulat bila mendapati dalam kotak tersebut terdapat sehelai evening gown panjang berwarna hitam putih dari kain chiffon silk. Wow cantik. Aku menarik gown tersebut dari kotak Chanel yang di bungkus cantik dari kertas tisu lalu menayangkannya di depan cermin panjang. Gorgeous dress. Rasa macam cinderella. Aku mengerutkan dahi bila menyedari aku tidak punya kasut dan accessories sesuai untuk di padankan dengan dress Chanel. Yelah Adam tak beritahu aku yang aku di kehendaki menemaninya ke majlis-majlis rasmi. Aku meletak gown tersebut di atas katil lalu membuka pintu bilikku bila dua buah kotak satu kecil dan satu sederhana besar tersusun cantik di depan pintuku. Hmm magic. Bila ketikanya Adam meletak 2 kotak itu di depan pintu bilikku. Aku tak dengar pun. Aku mengambil dua kotak tersebut lalu menutup pintu bilik. Aku membuka kotak kecil dahulu. Seperti yang aku jangkakan didalam kotak tersebut terdapat seutas rantai cocker berlian di padankan dengan subang diamond mata satu dari designer yang sama. Aku tersenyum sendiri. Adam pandai memilih. Belum pernah sekalipun aku tidak berkenan akan pilihannya. Tak kira apalah, kasut, baju atau beg tangan. He has good taste.

 

Aku bangkit dari sofa melangkah malas menuju ke arah pintu hotel bila pintu di ketuk berkali-kali. Tanpa mengendap dari peep hole terlebih dahulu aku memulas tombol pintu.

 

 “Bonsior Madame,”

 

“Bonsior,” jawabku sambil tersenyum bila tercegat seorang lelaki france segak berpakaian black suit. Aku tidak rasa dia tersalah atau tersilap bilik kerana dia tidak kelihatan terperanjat bila terpandang akan wajahku bila menyambutnya di muka pintu.

 

“M. Salvatore me demande de vous aller chercher, sont vous la madame prĂȘte ? (Mr. Salvatore ask me to fetch you, are you ready madame?)

 

“Sorry I can’t speak french, could you speak in english,” soalku sambil tersenyum memandang ke arah matanya yang berwarna biru.

 

“I’m your chauffeur, Mr. Salvatore is waiting for you at Shapko Bar,”

 

“Ok Mr. Chauffeur,” jawabku ringkas lalu berjalan perlahan menuju ke arah sofa lalu mencapai trench coat dan tas tangan.

 

“Please, let me,” ujar lelaki itu membantu aku mengenakan trench coat.

 

“Well thank you-,”

 

“Ethan,” jawabnya sambil tersenyum.

 

“Thank you Ethan,” ujarku lalu menuju ke arah lift.

 

Ok apa lagi kejutan Adam kali ini. Dia sedikitpun tidak memberitahu aku akan agenda malam ini. Mana mungkin dia mahu makan malam di bar dengan berpakaian begini. Aku tidak kelihatan kelibat Adam langsung sejak aku pulang dari Riveira siang tadi. Mungkin kerana kepenatan aku tidak sedar Adam keluar dari hotel. Ethan berjalan mendahului aku membuka pintu limousine yang tersedia menanti di depan pintu gerbang. Well ok, limo aku tersenyum sambil mengucapkan terima kasih kepada Ethan. Aku rasa seperti cinderella modern dimana Nadia selaku fairy godmother ku dan Adam sebagai prince charmingku. Cuma aku tidak punya ibu tiri dan kakak tiri. Hilang peningku yang tadinya benar-benar sakit. Ethan membuka radio. Lagu nyanyian Celine Dion berkumandang dalam bahasa peranchis. Aku mengenali suara Celine Dion dan aku pernah terdengar lagu itu dimainkan di corong radio sebelum ini. Pour que tu m’aimes encore. Sedap lagu itu tapi aku tidak tahu akan maksudnya.

 

“Ethan, could you tell me what is the song about,”

 

“So that you still love me, the title of the song, you like the song madame moselle,” soalnya sambil memandang cermin pandang belakang.

 

“Very,” jawabku membalas senyumannya.

 

Aku mengalihkan pandangan ke arah luar tingkap cuba menikmati keindahan permandangan yang terdapat di Nice. Namun ia tidak bisa mendamaikan hati aku. Aku tiba-tiba sedih kerana ini semua hanya untuk sementara waktu.

 

Tiba-tiba Ethan memberhentikan kereta di depan sebuah Bar. Ethan keluar dari kereta lalu membuka pintu untukku.

 

“Thanks Ethan,” ujarku lalu menyambut tangannya yang dihulurkan tadi.

 

“You’re welcome, Mr. Salvatore is waiting for you inside,”

 

Ethan berjalan mendahului ku menuju ke pintu gerbang bar tersebut. Oh ok. Aku rasa seperti overdress kerana aku perhatikan pengunjung bar tersebut memakai baju santai. Tak adalah macam aku evening dress semua. Aku tiba-tiba terasa janggal. Ethan berjalan menuju ke arah sebuah meja yang sudah di reserved khas untuk kami agak berdekatan dengan pentas band. Dia menarik kerusi untuk aku. Sekali lagi aku mengucapkan terima kasih kepada Ethan. Aku mula resah setelah hampir 5 minit aku berada di sini jangan kata Adam kelibatnya pun aku tidak kelihatan. Lampu bar tiba-tiba di padamkan dan meja kami hanya di terangi lampu lilin kecil yang disediakan di setiap meja. Lampu spotlight di alihkan ke arah pentas. Aku sibuk menoleh ke arah kiri dan kanan mencari kelibat Adam. Mana pulak si Vampire ni. Aku dahlah tak sedap badan dia pulak main hilang-hilang. Ini boleh mendatangkan marah. Aku mendengus kecil kerana Adam masih lagi tidak berada di meja kami. Aku memandang ke arah pentas sekilas di mana seorang lelaki bersuit hitam serta bertopi ala-ala Frank Sinatra atau pakaian yang dikenali rat pack sedang duduk di atas bangku. Aku membuka bag mencari iphoneku. Tengah aku sibuk mencari nombor telefon tiba-tiba musik bergema di ruang udara. Riuh rendah bar tersebut bila pengunjung bersorak dan bertepuk tangan serentak. Aku segera mematikan telefon kerana tidak ada gunanya mengunakan telefon kalau terpaksa menjerit bila berbual. Ah lantaklah dia ada ke tidak. Malas aku nak cari. Aku segera menumpukan perhatian kearah pentas dimana penyanyi lelaki yang berada di stage berkenaan yang suaranya lunak seakan-akan Michael Buble. Lagu dari nyanyian Michael Buble bertajuk “Everything” didendangkan oleh lelaki tersebut. Nice. Aku memang meminati penyanyi handsome tu. Ok walaupun aku duduk tak berapa jauh dari pentas tapi aku tidak dapat melihat wajah penyanyi itu jelas kerana aku ni rabun. Hehe. Apa yang aku tahu aku cukup terhibur dengan nyanyiannya kerana aku meminati lagu nyanyian Michael Buble. Sungguhpun aku ni perempuan kampung aku minat pada musik jazz. Tak padan kan. Hehehe.
 
You’re a falling star
You’re getaway car
You’re the line in a sand
When I go too far
You’re the swimming pool
On an August day
And you’re the perfect thing to say
And you play it coy
But it’s kinda cute
Oh when you smile at me
Baby don’t pretend
That you don’t know it’s true
 
Cause you can see it
When I look at you
 
And in this crazy life
And through these crazy times
It’s you, It’s you
You make me sing
You’re every line
You’re every word
You’re everything

 Penyanyi lelaki itu turun dari kerusi lalu menuju kea rah meja yang berdekatan dengan pentas. Pengunjung wanita itu segera bangun dari kerusinya seraya memeluk pinggang lelaki itu lalu menyanyi bersama. Aku tersenyum sendiri gelihati melihat pengunjung wanita itu. Ghairah semacam mengalahkan Michael Buble yang perform. Kalau Michael Buble yang perform macamana agaknya perasaan wanita itu sekarang pasti excited gila macam orang terkena hysteria agaknya. Pengunjung lain turut menyanyi bersama termasuklah aku. Heheh. Penyanyi lelaki yang aku rasa good looking kerana dari segi physical he’s perfect, tinggi, kacak dan suaranya boleh tahan. Ok penyanyi itu berhenti di depan mejaku. Berdebar-debar jantungku bila dia tiba-tiba duduk di kerusi sebelahku kerusi ku reserved untuk Adam. Aku memandang kea rah nya dalam cahaya samar-samar cuba mengamati wajah performer itu tapi masih lagi tidak dapat melihat dengan jelas kerana topi yang dipakainya melindungi wajahnya.

You're a carousel
You're a wishing well
And you light me up
When you ring my bell

Berdiri bulu romaku bila dia memandang ke arahku lalu mencapai tanganku seolah-olah lagu yang di dendangkan itu di tujukan khas untuk aku. Aku menjadi serba salah bila pengunjung wanita bersorak sambil bertepuk tangan bila penyanyi itu mencium tanganku. Ok something is not right. Mana mungkin penyanyi itu boleh terpikat kat aku sedangkan beratus pengunjung wanita yang cantik lagi seksi berada di sini tiada satu pun yang dia cuba pikat selain dari pengunjung wanita yang excited  tadilah.
You're a mystery
You're from outer space
You're every minute of my every day
 
And I can't believe
That I'm your man
And I get to kiss you baby
Just because I can

Hampir sahaja aku hendak terbalik dari kerusi bila penyanyi lelaki itu membuka topinya lalu memandang kepadaku sambil tersenyum. Aku memejam celikkan mataku kerana tidak percaya dengan apa yang aku lihat. Adam memberikan aku senyuman flirtingnya. Aku hanya mampu ketawa kecil sambil mengelengkan kepalaku perlahan bila Adam sambung menyanyi sambil memegang tanganku. Merah padam mukaku menahan malu apa taknya over mengalahkan Michael Buble. He’s crazy. Semua mata tertumpu kea rah kami.
 
And in this crazy life
And through these crazy times
It's you, it's you
You make me sing
You're every line
You're every word
You're everything
 
So La, La, La, La, La, La, La

“Thank you, thank you,” ujar Adam sebaik sahaja habis bernyanyi. Sekali lagi ruang bar tersebut bergema dengan standing ovation dari para pengunjung bar. Aku membesarkan mata kerana tidak menyangka sama sekali Adam pandai menyanyi dan memiliki suara selunak Michael Buble. Aku turut berdiri menyertai pengunjung bar dengan memberi Adam tepukan gemuruh. Adam menoleh ke arahku sambil tersenyum. Keadaan mula reda bila mic di ambil alih oleh peserta bakat lain. Kali ini tiada nyanyian bakat yang di tunjukkan stand up comedian. Aku masih lagi tersenyum melihat gelagatnya lucunya. Memberi flying kiss kepada peminat-peminat wanitanya yang sedari tadi melambai ke arahnya.

 

“Thank you, by the way you look gorgeous tonight,” ujar Adam lalu mengenakan topinya semula bila keadaan mula reda.

 

“I tak tahu yang you pandai menyanyi,” soalku tersenyum lagi kerana tidak mengetahui jejaka kacak itu berbakat dalam bidang nyanyian. It’s too good to be true. Dan Adam kelihatan more charming bila mengenakan rat pack.

 

“My granddad pandai menyanyi, so bukan saja I inherited wealth dia I inherited bakatnya juga just need to polish my voice a bit, so I ambil vocal class,” ujarnya tersenyum kearah sekumpulan wanita muda yang mahu mengambil gambarnya. Adam mengenyitkan matanya kepada wanita itu membuatkan mereka menjerit kesukaan. Ok, belum jadi penyanyi sudah ada peminat. Kalau benar-benar penyanyi macamana agaknya.

 

Aku menjeling kea rah Adam kerana tidak percaya dia sanggup mengambil vocal class untuk belajar menyanyi. Kalau berduit semua boleh di perolehi.

 

“Come on let’s go,” ujarnya lalu bangun dari tempat duduk.

 

“Nak kemana,” soalku terpinga-pinga hairan. Yelah Adam nak kemana pulak. Bukankah dia baru duduk.

 

“Opps sorry, Ethan take our picture,” ujar Adam kepada Ethan yang berdiri di belakang ku sedari tadi.

 

Adam merapatkan kerusinya dengan kerusi aku. Dia memeluk bahuku untuk bergambar bersama. Aku menoleh ke arahnya bila Ethan tidak sengaja terpetik gambar kami.

 

“Oww, sweatheart you ruin our pic, take one more time,” ujarnya sambil tersenyum nakal.

 

Aku menoleh kearah Ethan sambil tersenyum gelihati. He’s in crazy mode. Datang perangai jokernya malam ni. Adam pose seperti Frank Sinatra. Sebelah keningnya di naikkan dan tangan kanannya memegang cigar. Aku tidak dapat menahan tawa bila dia berbuat demikian. Aku juga tidak mahu ketinggalan memandangkan Adam in a good mood malam ni aku pun sekaki dengannya. Kami pose candid dan pose seperti Audrey Hepburn dalam Breakfast at Tiffany’s.

 

“And in this crazy life, And through these crazy times, It's you, it's you, You make me sing, You're every line, You're every word, You're everything,” nyanyi Adam sepanjang perjalanan kami menuju ke tempat surprised Adam. Happy benar dia malam ni. Aku hanya mampu tersenyum melihatnya. Sakit aku mula datang balik. Agaknya aku hendak sentiasa happy baru penyakit itu hilang. Tekak pula terasa mual dan kepalaku sakit bagaikan hendak meletup. Semua itu aku cuba sembunyikan dari pengetahuan Adam kerana aku tidak mahu membuatkannya risau dan merosakkan moodnya.

 

“Why dear, why you so quiet tonight,” soal Adam perasan Era tidak ceria seperti selalu.

 

“Tak adalah I miss home,” bohongku kerana tidak mahu Adam menyoalku pelbagai soalan.

 

“Really you miss home, I don’t know much about you Era, so tell me,” soalnya spontan sahaja dia memegang tanganku.

 

“There’s nothing to tell, nothing intresting except for the fact that I’m just an ordinary girl with big dreams,” jawabku sengaja tidak mahu memberitahunya.

 

“That I know, how about your family, siblings, what’s you like what’s dislike,” soal Adam memandang ke arahku.

 

“Let’s keep it simple as it is, hope you don’t mind,” ujarku bukan hendak menyakitkan hati Adam tapi aku tak mahu hubungan kami menjadi begitu complicated. There’s no relationship in the first place. I’m trying to avoid it very badly. Tapi semakin hari semakin sukar untuk aku berbuat demikian bila perangai dan kelakuan Adam sejak akhir-akhir ini begitu menyenangkan.

 
                                  “Ok,” jawab Adam cuba berlagak selamba walaupun dia agak terasa bila Era berkata demikian. Dia mahu mengenali Era namun wanita itu tidak membenarkannya berbuat demikian.
 
 
to be continue..

No comments:

Post a Comment