Wednesday 23 October 2013

Beef Lasagna

Minggu Italiano, sejak mood tengah rajin memasak ni banyak juga resepi dah ku cari di internet. Itu hari aku try buat Shepherd Pie..alhamdullilah menjadi..then aku mencuba pulak buat lasagna..alhamdullilah menjadi juga oleh kerana aku terlebih mood baik hari tu aku buatkan brownie untuk dessert ditambah dengan napoleon ice cream yang 3 perisa dan chocolate almond bar. Ah heavenlah jawabnya. Mr. Sam pun happy bila aku rajin buat-buat ni semua maklumlah orang pemakan.

Buat Lasagna ni ada leceh sedikit berbanding membuat Shepherd Pie. Kerana Lasagna kita dikehendaki membuat sos putih. Alhamdullilah menjadi juga sos putih yang dimaksudkan. Oh ye recipe ni aku ambil dari Cik Epal blog..so kalau hendak tengok bahan, rupa dan cara menyediakannya silalah ke blog cik epal sebab aku baru try pertama kali jadi concentrate habis kat resepi tak menyempat nak tangkap gambar. Ada gambar pun gambar yang Lasagna dah menjadi..
Bahan2 pasta & topping

Satu kotak Pasta lasagna segera (pasta berbentuk keping-kepingan) di celur dan letak minyak sedikit agar pasta tidak melekat di antara satu ngan lain
Keju Parmesan (bahagian topping)
Keju Mozarella (bahagian topping)

Bahan-Bahan Inti
1 labu bawang besar kuning (chef onion) (dicincang)
6-7 ulas bawang putih
1 tin sos prego (1 tin)
1 tin cendawan butang (dicincang)
500gm (daging cincang)
Serbuk blackpepper dan oregano
2 sudu besar sos cili
Garam secukup rasa

Bahan2 Sos putih

3-4 sudu besar tepung gandum
Butter (setengah blok)
Setengah paket Keju Cheddar (yang sudah diparut)
600ml Susu segar
Garam secukup rasa

Cara memasak Inti
Tumis bawang dan bawang putih sehingga naik bau, pastu masukkan daging cincang, garam secukup rasa, serbuk lada hitam dan oregano. Pastu masukkan cendawan butang dan 2 sudu besar sos cili. Gaul rata. Siap dan ketepikan.

Cara memasak sos putih

Hidupkan api kecil. Cairkan butter setelah cair masukkan susu 600ml tadi. Masukkan 3-4 sudu besar tepung gandum setengah keju cheddar, garam dan gaulkan. Kacau terus jangan sampai sosnya bergentel-gentel. Bila sos dah agak pekat. Matikan api.

Ok masa untuk main buat kek lapis haha. Sebelum membuat lasagna ni aku tak guna Loyang besar sebab tak suka nanti dicuit-cuit belen tak cantik kalau tak habis dimakan. Jadi aku beli aluminum foil yang bersaiz lasagna macam kat Pizza Hut tu. Jadi boleh dapat dalam 3 set.

Lapisan pertama letak inti daging kerana menurut cik epal kalau letak pasta dulu nanti dia melekat kat base. So inti daging - kepingan lasagna - inti daging – sos putih..faham so ulang proses yang sama sekali lagi..kalau nak lagi tebal tambah satu lagi itu pun kalau daging cukup ok..heheh then last sekali taburkan lah cheese parmesan dan mozzarella cheese.

Pastikan oven sudah dipanaskan dahulu sebelum membakar lasagnanya ok. Maka lasagna siap untuk di bakar sehinggalah cheese yang di taburkan itu menjadi cair. Siap untuk di hidangkan kepada keluarga. Yay.
Macam nilah rupanya lasagna aku yang sudah siap dibakar. Selamat menjamu selera.

No comments:

Post a Comment