Monday 5 August 2013

Hazelnut Chocolate cookies

Tiap-tiap tahun aku pasti buat biskut Coklat Almond London. Bukan apa aku ni cerewet sikit. Sebabnya bila selalu beli biskut almond London seringkali berdukacita kerana rasanya tidak seperti yang aku harapkan. Samada coklatnya terlalu manis atau almondnya sudah lemau. Itu yang turn off bila setiap kali makan Chocolate Almond London. Sebab tu malas macamana sekali pun aku terpaksa buat Almond London sendiri. Akan tetapi tahun ni aku skip buat Almond London dan cuba Hazelnut Chocolate cookies lak. Resepi ikut Almond London, cuma aku improvise sikit supaya ada kelainan sikit biskut Hazelnut ni. Puas hati buat sendiri kan. Bukan sahaja fresh from the oven, sedap, hazelnutnya rangup dan muai. Siap sahaja sudah hampir separuh biskut aku di bedal my baby Maya dan abangnya. Huhu.

Bahan2
250gm mentega
120gm gula halus

1 biji telur
1 sudu besar kecil esen vanilla

200gm tepung cookies premix atau tepung jagung
300gm tepung gandum

1 paket kecil serbuk hazelnut
1 paket kacang hazelnut (dibakar sehingga garing atau digoreng tanpa minyak)

1 blok coklat masakan (jenama tulip)
Rainbow beats sebagai hiasan

Cara2
Pukul mentega dengan gula sehingga kembang.

Masukkan telur, esen vanilla dan pukul lagi. Masukkan serbuk hazelnut.

Tepung gandum dan tepung premix yang sudah di ayak masukkan sedikit demi sedikit di dalam adunan sehingga sebati.
Ambil sedikit adunan untuk di jadi kan bebola kecil dan sumbatkan kacang hazelnut dan bakar. Bakar pada suhu 200 degrees selama 5 hingga 10 mins. Biarkan biskut sejuk seketika. Cairkan coklat masakan mengunakan kaedah double boil. Setelah coklat cair boleh di celup dan letakkan di paper cup. Taburkan rainbow beats sebagai hiasan. Biarkan coklat beku dan simpan di dalam bekas kedap udara.
 Siap sudah Hazelnut coklat cookies. Yum. Yum.

No comments:

Post a Comment