Monday 15 October 2012

Sepasang Kurung Biru - Part 4


“If only I could turn back time,” aku bernyanyi riang mengikuti irama di corong radio. Lagu dari nyanyian kumpulan Aqua. Kumpulan yang terkenal sedikit masa dahulu dengan lagu I’m a Barbie girl tapi sayang kumpulan itu sudah di bubarkan. What a pity kerana penyanyi utamanya memilki suara yang lunak seperti aku. Hehe perasan sendiri. Penulisan script ah ah jangan di tanya. Aku masih belum menyentuh notebook sejak aku ke Cameron Highlands. Aku hendak mengunakan masa selama tiga hari untuk menjelajah Bukit Cameron. Aku ingin merasa sendiri bagaimana seronoknya memetik daun teh. Dan bangun awal pagi di sambut dengan udara yang nyaman dan menyejukkan. Hehe. Apa nak buat. Di kota tidak pernah aku merasa udara sesegar di Cameron Highlands. Banyak juga yang ku borong sebaik sahaja pulang dari Pekan Brinchang. Berapa kotak teh dari pelbagai perisa sudah sarat di almari dapurku mengalahkan aku tinggal bertahun-tahun lamanya. Begitu juga dengan jam strawberry. Sudah ku beli sebanyak setengah dozen kerana terlalu ghairah. Apakan tidak strawberry asli yang terdapat di Asia hanya boleh didapati di Cameron Highlands. Dan apa yang aku ingin sekali pelajari bila berkesempatan adalah cara membuat scones. Selamba aje aku bertanya dengan kakak-kakak di pasar malam di mana hendak ku cari pakar pembuat scones. Hehe. Dah terlanjur berada di sini apa salahnya aku memanfaatkannya. Lagipun aku akan menghabiskan masa selama 6 bulan. Apa lagi yang hendak ku buat selain dari menyiapkan manuscriptku. Lagipun aku hendak mencari kenalan ataupun keluarga yang sudi dijadikan keluarga angkat. Kak Dina sudah tiga kali menelefon aku. Sayang juga dia dengan aku. Berkali-kali dia memesan supaya aku menjaga diri dan tata tertib ketika berada di tempat orang. Tahulah aku hendak menyesuaikan diri di sini. Ini Sarahlah. Bukankah aku sering di cap sebagai gadis yang candid and happy go lucky.

 “Oh poor thing, whois that unlucky person,” aku menurunkan sedikit suara di stereo bila terpandang seseorang sedang melambai kea rah ku. Landrovernya yang masih baru itu kelihatan tersadai di bahu jalan. Aku memperlahankan kereta lalu berhenti di hadapannya.

 “Boleh saya bantu,” ujarku.

 “Kereta saya rosak, boleh saya gunakan telefon saudari untuk menelefon mekanik, telefon saya buat hal lagi, tak ada reception” ujarnya seraya menunjukkan kepada Sarah bahawa telefonnya tidak punya reception.


“Sure, pakai line apa” interviewku. Aku kan ke peramah kalau dengan kakak kat pasar tadi aku boleh minta resepi inikan pula dengan jejaka hensem di depan aku ni.

“Maxis, tak sesuai kat Cameron,” jawabnya seraya tersenyum.

“Oh kenapa tak ambil line Digi aje, bersamamu selalu,” ujarku seraya menyanyi jingle iklan Digi lalu menyerahkan telefon bimbitku kepadanya.

“Oh yeah, ingatkan saya nanti untuk tukar line kepada Digi, terima kasih,” ujarnya hampir tergelak bila mengetahui aku ingat akan motto tema Digi.

Aku mengamati wajahnya lama. Wajahnya sungguh familiar. Macam pernah ku lihat sebelum ini. Tapi dimana ya. Ah aku bertemu dengan ramai orang, pelbagai ragam dan perangai. Di teater ramai pelakon baru yang kutemui hingga aku tidak ingat nama-nama mereka. Inikan pula jejaka kacak ala-ala model Armani Exchange sepertinya. Aku memerhati gerak geri lelaki tersebut yang sedang sibuk berbual dengan mekaniknya. Aku memerhatikannya dari atas hingga ke bawah. Lelaki itu mengenakan jeans dan turtle neck shirt berwarna hitam. Di lehernya di selimuti shawl berwarna kelabu hitam. Classic. Itu yang dapat ku jelaskan mengenai penampilan jejaka kacak itu. Aku cuba mengingati lagi dimana aku pernah nampak wajah yang serupa dengannya.

“Ya saya berada di batu 3/4, nama saya Amsyar,” ujarnya sebelum mengakhiri perbualan dengan mekanik.

Aku menepuk dahi bila menyedari siapa dirinya. Memanglah wajahnya begitu familiar. Kerana dia adalah Amsyar. Amsyar ku. Eh sejak bila pulak Amsyar menjadi milikku. Aku tersengih gembira. Gembira dapat bertemu kembali dengan jejaka pujaanku. Kan aku dah kata. Kalau jodoh tak kemana.

“Terima kasih,” ujarnya sekali lagi seraya menyerahkan telefonku kembali.

“Kembali,” jawabku seraya tersengih lagi tak ubah seperti kerang busuk. Amsyar tersenyum. Senyumannya itu membuatkan aku mabuk kepayang. Erk! Dia tidak ingat pada aku ke, kenapa dia tidak terperanjat melihat diriku.

“You tak ingat I ke,” soalku bila Amsyar tidak mengingatiku.

“Sorry,” jawab Amsyar kurang mengerti akan maksudku.

“Ok, kek sebelah,” ujarku ringkas sahaja. Buat apa aku susah payah hendak mengingatkannya sedangkan dia tidak teringat langsung padaku. Nampak sangat dia tidak ingatkan aku selepas peristiwa enam bulan yang lalu.

Amsyar tersentak bila aku berkata demikian. Dia mengamati wajah ku agak lama. Dahinya kelihatan berkerut seakan cuba mengingatkan sesuatu. Bibirnya mula menguntum senyum sebaik sahaja mengecam wajahku. Harap-harap bukan di dalam senarai muka “Wanted”.

“Sarah from Singapore right, good to see you,” ujarnya ceria sambil tersenyum lagi. Jelas terpancar diwajahnya dia begitu menyenangi kehadiran ku.

“Yeah ingat pun you, ingatkan you dah lupa pada I,” ujarku lagi. Right apa salahnya aku flirt dengan Amsyar. Lagipun dia handsome dan aku kini berada di tempatnya. Bolehlah aku meminta Amsyar membawa aku bersiar-siar di Cameron. Teman aku petik daun teh ke romantic gitu. Tidak sia-sia aku kemari ada juga faedahnya. Sekurang-kurangnya ada Amsyar.

“Mana boleh saya lupa pada wanita cantik macam cik Sarah,” jawabnya tersenyum lagi.

Eh kita flirt dengan dia. Dia flirt dengan kita balik. Tak apalah. Kesimpulannya aku tidak bertepuk sebelah tangan. Amsyar turut suka melayanku. Hehehe..

“Ye ke awak ingat saya, ntah-ntah awak masih ingatkan hutang saya pada awak dulu,” usikku.

“Actually I do, part of it I masih mengharap you ganti duit I balik,” jawab Amsyar lagi. Dia tidak menyangka sama sekali akan bertemu dengan Sarah selepas kejadian lucu enam bulan yang lepas. Masih segar di ingatannya dimana dia cuba berebut kek dengan Sarah. Seumur hidupnya belum pernah bertemu dengan wanita cantik dan lucu seperti Sarah yang tidak pernah merasa self-conscious dan khuatir akan menjejaskan penampilannya. Sungguhpun ketika itu keadaan sedikit tegang kerana berebutkan kek. Amsyar masih perasan akan sweetness in Sarah. No doubt she’s funny.

 “So you hendak tunggu mekanik datang atau you nak temankan I pergi cari scones yang sedap di Cameron Highlands,” cadangku tanpa rasa segan silu. Susah sangat. Biar aku yang mulakan dulu. Nak control anggun dan cuba menjadi wanita idaman sudah terlambat kerana Amsyar sudah pun melihat perangai aku yang sebenar. So tidak ada apa yang hendak aku segankan sekarang.

 “I’ll guess ya,” jawab Amsyar seraya memandang kearah landrovernya yang tersadai di bahu jalan.

 Aku merasa sedikit hampa bila Amsyar menolak perlawaanku dan lebih rela duduk menanti mekaniknya datang dari menemani aku wanita cantik yang diberi gelaran oleh dirinya sendiri.

 “Oklah kalau macam tu, jumpa lagi,” ujarku seraya memasukkan gear satu. Malu rasanya bila permintaanku di tolak bulat-bulat oleh Amsyar. I’ll guess he’s not gentleman. Aku sudah mula tidak menyukainya. Begitulah aku cepat sangat menilai diri seseorang itu.

 “Wait, what I meant is, I’ll guess yeah I boleh temankan you, unless you tak sudi luangkan masa dengan I,” jawab Amsyar mula cemas bila Sarah menyalah anggap akan maksudnya.

 Tak sudi. What you must be kidding me. Bila masa dan ketikanya aku kata tak sudi. Kalau tak sudi aku tak akan buang masa, pertama terpaksa buat muka seposen memperlawanya. Kedua, aku selambakan diri menyuruhnya menjadi tourist guide yang tak bergaji. Hissh belum pernah dalam sejarah aku berbuat demikian pada mana-mana lelaki yang aku sukai sebelum ini. Amsyarlah orang yang pertama. Kalau orang lain jangan harap. Sorry guys. Seperti orang mengantuk di sorongkan bantal. Pucuk di cita ulam mendatang. Ah apa lagi seperti si kudung mendapat cincin. Itu dia selagi kata pepatah yang dapat aku sesuaikan dengan perasaan aku buat tika dan saat ini.
 
To be continue....

No comments:

Post a Comment