Monday 15 October 2012

Sepasang Kurung Biru - Part 3

After eight months

Idea oh idea kenapa kau tak timbul-timbul, macamana tak timbul-timbul ilham belum datang, ilham belum datang aku bernyanyi kecil. Riang. Tak juga kerana aku tengah mencari ilham untuk penulisan aku kali ini. Pementasan kami kali ini Director mahukan aku sediakan script mengenai cinta. Cinta. Hah siapa yang tidak pernah bercinta kan. Samada cinta bersambut atau tidak. Itu cerita lain. Aku pula. Pernah juga bercintalah suatu ketika dahulu tapi tak tahu mana silapnya kami berpisah. Hmm. Mungkin terlalu muda untuk bercinta. Terlalu mentah. Tapi sekarang bila aku sudah matang untuk jatuh cinta. Aku tidak diberi kesempatan. Dunia ku hanya pada penulisan, pementasan etc. Lain-lain ZERO. Nak kata aku ni tak cantik, cantik juga. Nak kata tak menarik. Menarik lah juga. But then, ini bergantung pada nasib juga. Mungkin orang yang menjadi pasanganku belum ku temui lagi. Sabar ajelah. Aku dikategorikan wanita yang agak cengeng. Hehehe. Apa nak buat. Jangan ceritakan aku cerita yang menyedihkan. Pasti aku mengeluarkan air mata. Apa tidaknya dengan hanya menonton cerita kartun ‘Tarzan’ boleh buatkan air mata aku berjuraian macam air hujan. Inikan pula kisah cinta yang sad ending. Pasti berbesen-besen air mata aku gara-gara hendak menghidupkan watak dan mood cerita untuk menghabiskan manuscript sedih. Huhu... Hailah. Director ni macam nak menghukum aku pula. Suruh aku buat cerita cinta tapi sedih pula camne ya. Aku mengetuk-getuk meja dengan pensil memikirkan bagaimana hendak memulakan manuscriptku. Fikiranku terasa benar-benar buntu. Otak kiriku seperti tidak berfungsi. Ini tidak boleh jadi. Aku mesti melakukan sesuatu. Aku harus menyiapkan manuscript dalam masa 4 bulan. Aku merenung kea rah calendar di atas meja bacaanku. Aku menyelak calendar, bulan sebelas pementasan dijadualkan bakal di adakan. 2 minggu selepas hari raya. Hmm. Mataku terpandang akan gambar permandangan indah yang terdapat di calendar. Tempatnya cantik dan mendamaikan. Punya pohon-pohon kelapa berlatar belakangkan bukit yang hijau dan dibentangkan air laut biru yang sejernih Kristal. Wow bestnya. Apa nama tempat ni. Aku meneliti nama tempat yang tertera di bawah permandangan tersebut. Kepulauan Borneo. Crazy. Terlalu jauh. Nanti bukan aku habiskan masa untuk menghabiskan script jadi lain pulak nanti. Silap-silap haribulan aku seronok bercuti. Next, cari lokasi yang lain. Yang boleh buatkan aku rileks dan mendamaikan. Yang penting tidak terlalu costly memandangkan aku akan berada di tempat itu selama hampir 6 bulan. Dan kemungkinan besar aku akan beraya di sana sendirian. Hmm. Sungguhpun aku ni cengeng orangnya namun aku bukan seorang yang penakut. Aku berani melancong seorang diri. Kak Dina tahu sangat. Malah dia tidak khuatir bila aku melancong ke Florence seorang diri tahun lepas. Ok. Cari tempat yang practical. Yang penting dekat. Tidak jauh dari sini. Malaysia. Yup. Which part of Malaysia. KL. Nope. Terlalu bising. Cherating, Pahang. Nope terlalu panas. Genting. Nope terlalu sejuk. Then mana. Aku mengerutkan dahi memikirkan lokasi yang sesuai untuk aku menghabiskan projekku tanpa sebarang gangguan dan dalam masa yang sama friendly environment kerana aku akan berpuasa dan berkemungkinan besar berhari raya di sana. Sekurang-kurangnya aku dapat meraikan bersama masyarakat setempat yang punya ramai penduduk islam.

 Angsana cottege. Aku berdiri di hadapan cottege yang kelihatan comel dan menarik. Sekali pandang macam rumah yang terdapat dalam cerita dongeng Hansel & Gretal. Seolah-olah aku berada di Negara barat pada musim sejuk. Yup. Walaupun tidak punya salji namun sejuknya boleh sampai ke tulang hitam. Apatah lagi bila pada waktu malam. Aku memeluk tubuh menahan sejuk. Tidak sia-sia aku membawa beberapa cardigan dan baju sejuk kemari kerana baju sejuk dan cardigan bakal menjadi pakaian harian ku selama aku tinggal di sini. Shawl kegemaranku yang berwarna warni tidak lupa ku bawa bersama. Beg luggage besar yang penuh dengan pakaian dan keperluan peribadi sudah ku susun dan diletakkan di tempat yang sesuai. Aku menuju kea rah peti sejuk. Peti sejuk kosong. Hmm. Kena pergi Shopping for groceries. Aku mencapai cardigan dan shawl. Ku pandu kereta sewaku mini cooper selama 6 bulan dengan perlahan. Ku toleh kiri dan kanan meninjau-nijau tempat yang sesuai untuk aku meletak kereta. Kirakan aku bernasib baik kerana cottegeku tidak begitu jauh dari Pekan Brincang. Dimana segala keperluan harian senang di dapati di sana. Aku mendapat maklumat dari pemilik Angsana cottege setiap hari jumaat hingga ke hari minggu sepanjang jalan Pekan Brinchang mengadakan pasar malam. Dan di Cameron pula senang untuk mendapatkan bunga-bunga segar, strawberry segar dan sayur-sayur segar. Hmm. That’s the best part. Pasal masak. Aku no problem. Nak kata terrer dalam bidang masakan tu. Okay-okay jugalah. Sejauh ini belum pernah orang makan masakan aku boleh terlantar di hospital. Dan oleh kerana aku wanita cute dan cantik. Tak semua percaya aku pandai memasak. Aku menuju kea rah bijiran. Muesli. Yup sarapan favourite ku kalau aku malas memasak. Kak Dina pesan agar aku gandakan stok harian lebih dari biasa. Yelah aku tinggal di atas bukit. Sejuk. Pasti perut mudah terasa lapar.

 Muesli. Mataku bersinar bila mendapati jenama Muesli kegemaranku hanya tinggal satu di atas rak-rak.

 “Opss sorry,” ujarku bila tanganku berlaga dengan seseorang. Aku menarik tanganku pantas. Aku tidak menyedari ada satu lagi tangan turut mahu mengambil barang yang sama.

 Ingatanku menerjah kembali kepada peristiwa 6 bulan yang lepas. Dimana aku mengalami pengalaman yang sama. Wajah Kak Dina, Dea, Kek dan AMSYAR kembali bermain di ingatanku.

 “Are you taking that,” tegur lelaki cina itu bila aku tidak berbuat apa-apa malah hanya tersenyum tatkala memandang Muesli tu.

 Oh silly me. Tiba-tiba aku teringatkan Amsyar. Yeah Amsyar. Bagaimana aku boleh terlupa akan Amsyar. Mungkin kerana aku kembali sibuk dengan jadual pementasan selepas hari lahir Dea. Membuatkan aku terlupa langsung dengan jejaka kacak itu.

“No go ahead,” ujarku seraya tersenyum. Kali ini aku tidak mahu berebut dengan budak lelaki cina itu.

 ‘Thanks,” ujarnya seraya berlalu.

 Aku membuka beg tangan lalu mencapai wallet mula mencari sesuatu. Seingat aku card pemberian Amsyar pernah aku selitkan di dalam wallet. Kalau aku tidak meletaknya di tempat lain. Cardnya pasti terselit di antara sampah-sampah resit yang aku kumpul. Aku menyelongkar beg duit. Mengeluarkan resit-resit belian yang masih ku simpan walaupun sudah lebih tiga bulan. Hehehe. You know me right, tak systematic. Mataku tertangkap kepada kad berwarna mocha, sama warnanya dengan baju yang dipakai Amsyar enam bulan lepas. Aku tersenyum meleret bila mendapati kad tersebut memang kad Amsyar.


“Here’s my card kalau you rasa hendak belanja I, call me,” komunikasi kami yang  terakhir yang keluar dari mulut Amsyar kini mula terngiang-ngiang di cuping telingaku. Right. Kalau dulu memang aku punya alasan kerana Amsyar tinggal jauh dari tempat ku. Tapi kini aku berada di tempatnya. Cameron Highlands. Kali ini aku tidak punya sebab untuk tidak menghubunginya. Kalau dah jodoh tak kemana. Aku tersenyum sendiri. Amsyar, here I come whether you ready or not.

To be continue...

No comments:

Post a Comment