Monday 15 October 2012

Sepasang Kurung Biru - Part 2


Dina menjeling ke arahku. Begitu juga Dea. Kek harilahirnya di pandang hairan. Kenapa keknya sebelah sahaja. Mana lagi sebelah. Suaminya kak Dina, Badrul hanya mampu ketawa gelihati bila melihat kek yang separuh itu. Aku turut tersenyum bila mengingatkan peristiwa siang tadi. Dan aku tidak dapat lupa akan wajah tampan Amsyar. Oh Amsyar.


“What kind of joke is this,” ujar Dina serius membuatkan aku berhenti berangan. Oh oh. Back to earth. Aku menelan air liur bila Dina kelihatan begitu serius. Dea tidak berkata apa-apa, sebaliknya dia sibuk menyusun lilin di atas kek tersebut di bantu oleh papanya. Kids tak banyak rewel so long ada kek sudah memadai bagi mereka.


“Good luck,” bisik Badrul seraya mengenyitkan matanya kepadaku. Aku hanya mampu tersenyum pahit. Abang ipar aku tahu akan perangai kak Dina. Dia tu hot temper. Kalau tidak kena pada gaya boleh terbang perkakas rumah.

“I can explain,” ujarku seraya menarik nafas perlahan.

“You better do,” jawab Dina. Dia menuju ke dapur mengambil paper plate dan paper cup. Nasib baiklah dia tidak mengadakan birthday party untuk Dea. Kalau tidak tak tahu bagaimana hendak diterangkan kepada tetamu. Dia tahu adiknya itu tidak begitu reliable. Namun dia tidak punya pilihan lain. Dia terlalu sibuk akhir-akhir ini hingga tidak punya masa untuk menempah kek untuk Dea manakala suaminya, Badrul selalu out-station. Siapa lagi yang hendak di harapkan kalau bukan adiknya Sarah. Sebab itu bila dia terpandang kek hari lahir Dea hanya sebelah dia tidak begitu terperanjat. Seolah-olah sudah dapat menjangka peristiwa pelik berlaku siang tadi di mana Sarah di tugaskan mengambil kek yang sepatutnya di pesan awal seminggu yang lalu. Dari gambaran kek tersebut dia membuat andaian sendiri bahawa ini adalah hasil kerja last minute adiknya. Apa nak buat adiknya memang begitu, namun begitu dia sayangkan Sarah. Sarah seorang yang baik hati dan happy go lucky. Semua yang mengenalinya pasti menyenangi dan akan mengatakan begitu. Hanya satu sahaja perangainya yang mengkhuatirkan Dina. Adiknya itu suka ambil mudah dalam semua perkara dan tidak begitu systematic. Tak tahulah bagaimana dia boleh menjadi seorang penulis script untuk pementasan. Sejauh ini belum pernah dia mendengar scriptnya tidak dapat disiapkan seperti yang di jadualkan walaupun dia tahu adiknya itu suka buat kerja bidan terjun. Dan Dina pasti kek Dea yang sebelah itu adalah hasil kerja bidan terjunnya. Dia percaya Sarah terlupa hendak menempah kek Dea. Dia tidak marah pada Sarah. Dia hanya mahu tahu apa yang berlaku. Pasti ada cerita di sebalik kek sebelah itu.

“Your un-reliable sister terlupa hendak tempah kek,” ujarku untuk memulakan cerita. Ringkas sahaja hanya untuk melihat reaksi Dina.

“Nothing new,” jawab Dina selamba seraya menuang air ke dalam gelas. Dia percaya penjelasan Sarah akan mengambil masa yang agak lama. Dia menyerahkan gelas berisi fruit punch.

“Ok, here goes, I’m really sorry, Sarah lupa langsung, sibuk dengan script dan pementasan. Sarah cuma ingat bila kak Dina pesan untuk ambil kek siang tadi. Ampun,” ujarku seraya memandang kea rah Dina.

Dina masih bersahaja. Tiada tanda-tanda bahawa dia akan marah padanya. Aku mengeluh lega. Ini bermakna kak Dina berminat untuk mendengar penjelasan aku.

“Teruskan, I’m listening,” ujar Dina lalu menarik kerusi untuk duduk. Dina percaya cerita Sarah bukan berhenti setakat itu sahaja. Pasti ada lagi yang belum di ceritakan kepadanya.

“Then bila Sarah sampai Cedele, I’m already eyeing for the cake, but unfortunately ada orang lain juga yang hendakkan kek itu, dia pun insist nak kek yang sama dan kek tinggal satu sahaja,”

“The other person tu lelaki,” soal Dina seraya meneguk fruit punchnya.

Aku tidak menjawab malah menganggukkan kepalaku perlahan.

“Right, lagi,” ujar Dina penuh minat. Sudah dia katakan Sarah punya cerita menarik di sebalik kek sebelah itu. Dia tidak pasti samada cerita Sarah itu adalah cerita yang sebenar atau hanya rekaan Sarah sahaja. Maklumlah adiknya itu penulis script dan banyak pula imiginasinya. Maka dia tidak berasa hairan kalau Sarah hanya mereka cerita.

 “So since both of us tak mahu mengalah, dia cadang agar setiap seorang ambil half portion of the cake, at first Sarah tak setuju mana ada orang celebrate birthday kek sebelah aje, then dia cakap lebih baik sebelah dari tak ada langsung,” terangku panjang lebar. Aku pandang wajah kak Dina. Dia kelihatan selamba sekali. Aku dapat merasakan bahawa kak Dina tidak percaya dengan apa yang aku ceritakan kepadanya walaupun perkara itu adalah perkara yang sebenarnya berlaku siang tadi. Apa yang aku ceritakan adalah KISAH BENAR. Dan pertemuan aku bersama dengan Amsyar juga adalah benar. Bila tiap kali aku teringatkan wajah tampan Amsyar. Ia pasti membuatkan aku tersenyum berangan.

 “So dah habis ceritalah ni,” ujar Dina mahu bangun dari kerusi. Dia pasti cerita adiknya berakhir setakat di situ sahaja.

 “Eh ada lagi,” ujarku pantas dan memberinya isyarat supaya duduk kembali.               

 “Ada lagi,” jawab Dina kembali duduk di kerusinya.

 “Sarah tak ada cash untuk bayar cake tu, total $54.60 but my share only $27.30, still not enough, Sarah cuma ada $20 sahaja-,”

 “Then the guy offer to pay for the whole cake,” celah Dina seraya tersenyum. Dia sudah dapat mengagak jalan cerita selanjutnya.

 Aku memandang wajah Kak Dina dengan wajah terperanjat. Macamana kak Dina tahu. Genius lah kak Dina ni. Boleh jadi writer macam aku. Hehehe.

 “Yup,” jawabku seraya mengangguk laju.

 “So how are you going to pay him back then,” soal kak Dina ringkas.

 “That’s the thing, I don’t think I can, dia tinggal jauh sangat kat Cameron Highlands,” ujarku sedikit hampa. Kalau dia duduk KL tak lah susah sangat. Bila-bila sahaja aku turun KL aku boleh call dan kembalikan wangnya. Atau lebih tepat berpeluang untuk keluar date dengan dia. Hehehe. Aku tersenyum sendiri. Masih lagi tidak dapat lupakan wajah tampannya, suara machonya, haruman colognenya semua masih tersemat di kotak fikiranku. But Cameron Highlands. Apa kena dia tinggal ulu sangat. Amsyar tidak kelihatan seperti orang Highlands. Seingat aku ketika berjumpa dengan dia siang tadi. Dia berpakaian kemas, suit berwarna mocha dan aku perasan dia ada memegang briefcase dan raincoat.  Oh my. He looks so yummy.


To be continue...

No comments:

Post a Comment