Sunday 21 October 2012

Coklat Cornflakes crunch

Tiap-tiap kali bila buat persiapan hari raya..selain dari membeli kuih tunjuk2 aku tak pernah miss buat kuih sendiri..hehehe kuih orang rajin macam aku ni lah dia..bukan sahaja untuk menyediakannya mudah malah sedap rasanya. Siapa yang tak suka coklat kan..mungkin DIY aku ni bukan orang tak biasa buat kan..cuma aku suka improvise sikit..tapi gambar yang aku tunjukkan ni gambar DIY aku dua tahun yang lepas..dulu tak terpikir nak buat blog..so bila dah ada blog barulah aku post kat sini..tahun ini aku improvise lagi cornflakes aku tapi aku share yang ni dulu kerana bahan2 yang aku improvise untuk tahun ni tak jauh bezanya..
 
Bahan2nya:-
 
Cornflakes
Badam yang di hiris agak tebal (di bakar hingga garing)
Coklat blok (aku gunakan jenama tulip kerana rasanya tidak terlalu manis atau pahit taste just nice)
Sugar Pearly (untuk hiasan)
Paper cup (aku guna putih)
 
Caranya:-
 
1. Cairkan coklat gunakan kaedah double boil
2. Setelah coklat cair masukkan cornflakes dan badam
3. Gaulkan sehingga rata (make sure cornflakes dan badam sebati dengan coklat)
4. Masukkan kedalam paper cup dan taburkan pearly pearl..
5. Biarkan coklat beku tak perlu masuk fridge biarkan sejuk dalam room temperature..setelah coklat keras boleh pindahkan ke dalam telap kedap udara..
 
Wa la dah siap pun...
 


Untuk tahun ni still buat gunakan coklat tapi aku buat 2 jenis cornflakes..aku namakan strawberry & Almond white coklat dan Nutty coklat bran..Yang strawberry dan nutty cornflakes tu aku beli dari Mark & Spencer..sebabnya ada almond crunch dan kepingan strawberry yang sudah di awet..jadi coklat putih itu aku campurkan sedikit perisa strawberry dan pewarna merah sedikit agar coklat putih itu berwarna light pink..maaf kerana tak sempat ambil gambar kuih tersebut dah habis di sapu budak2..hehehe..dan yang nutty coklat bran pula kerana terdapat muesli, cornflake dan almond cluster tu aku gunakan coklat biasa dan hiasan pula aku taburkan coklat bits yang berwarna gold..haha bila diaorang ternampak kepingan emas diaorang sempat tanya..boleh makan ke ni..eh tentulah boleh..
 
 
Selamat mencuba!
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment