Wednesday 20 November 2013

Sweet Revenge - Part 17


Hujan turun dengan lebat di luar, kilat sabung menyabung. Aku menjadi gelisah sendiri. Aku menoleh ke arah jam di dinding jarum jam menunjukkan hampir ke pukul 11.00 malam. Arash masih belum pulang lagi. Kemana perginya dari siang tadi tidak pulang-pulang. Aku keluar dari bilik dan turun ke ruang tamu. Tanpa menghidupkan lampu aku duduk sendirian di sofa berteman kan cahaya lampu dari luar. Kalau orang kena sakit jantung mungkin boleh kena heart attack. Yelah duduk diam-diam dalam gelap. Aku memang suka buat macam tu. Shima dan Faries awal-awal lagi dah settle dalam bilik masing-masing. Tak tahulah tidur ataupun berbual dengan mata air. Aku pun sebenarnya sudah masuk bilik lepas habis kerja mengemas di dapur tadi. Tidak terfikir pula kenapa hari ini Arash tidak makan malam bersama kerana aku memang tidak pernah ambil kisah tentang Arash. Ah dia dah besar panjang manusia pandailah dia mencari makan sendiri. Tapi aku menjadi risau kerana Arash tidak pernah pulang lewat sebegini. Buatnya dia tak balik macamana? Aku jadi tidak senang hati takut apa-apa berlaku ke atas diri Arash. Patut ke tidak telefon Arash?. Aku tak pernah call handphonenya bertanya kemana dia pergi. Ah Insha Allah dia ok. Tak ada apa-apa yang harus aku bimbangkan. Ok beri dia masa sehingga jam 11.35 malam kalau dia tak balik juga baru boleh panic. Aku menekan remote. Sementara menunggu apa salahnya aku nonton tv.

 

            Aku tersentak bila kelihatan cahaya dari suluhan lampu kereta menyuluh ke arah rumah. Aku segera ke tingkap untuk memastikan itu adalah Arash. Aku mengeluh lega setelah di amati bahawa kereta itu milik abangku yang di pandu Arash. Lampu dan enjin di matikan. Untuk tidak menunjukkan begitu ketara bahawa aku menunggunya pulang. Aku berpura-pura menonton tv di ruang tamu. Tombol pintu di pulas perlahan Arash membuka kasutnya.

 

            “Lysa belum tidur lagi,” tegurnya perlahan bila menyedari Alyssa masih belum tidur dan sedang menonton tv di ruang tamu.

 

            “Belum ngantuk lagi,” jawabku lalu menoleh ke arah Arash yang masih berada di muka pintu. Aku terkejut melihat keadaan dirinya yang basah kuyup itu. Dia dari mana? Baru balik swimming ke? Tak tahu hendak guna payung dah tahu hujan lebat di luar sana?




            “Where are you from?,” soalku terperanjat bila menyedari Arash kelihatan lemah dan tidak bermaya. Bila-bila masa sahaja dia akan rebah ke bumi. Ah sudah. Aku segera menghampirinya bila dia tertiba jatuh terduduk di lantai. Aku menjadi panic. Arash tidak berkata apa hanya tersandar lemah di dinding. Aku segera bergegas menaiki anak tangga menuju ke bilik dan kembali turun membawa tuala kering. Keadaan Arash masih lemah seperti tadi. Aku membalut badannya dengan tuala agar dia tidak kesejukan. Bibir Arash kelihatan pucat. Suhu badannya panas.

 

            “Arash, you kemana tadi, sampai badan panas macam begini,” ujarku sebak melihat keadaannya yang lemah dan tidak bermaya. Arash tidak menjawab dia hanya memejamkan matanya menahan sakit. Ini membuatkan aku menjadi lebih kalut. Aku membantu Arash bangun dari lantai kami berjalan perlahan menuju ke biliknya. Lampu bilik Arash aku nyalakan lalu membaringkan Arash di atas katil. Tanpa berlengah lagi aku menuju ke bilik air dan mengisi air ke dalam besen kecil dan mencapai sehelai tuala kecil bertujuan untuk membersihkan tubuh Arash dan menyalinkan pakaian. Aku membuka butang baju Arash hingga ke paras dada. Tiba-tiba aku berhenti dari terus membukanya. No. No. this can’t be right. Aku memandang wajah Arash. Lelaki itu sudah tidur kepenatan. Aku keluar dari biliknya lalu menuju ke bilik Faries. Pintu Faries ku ketuk bertalu-talu.

 

“Kenapa cik Lysa,” ujar Faries bila makciknya berdiri di hadapan pintu dengan wajah cemas.

 

“Tolong uncle Arash,” ujarku tanpa mengulas panjang.

 

“Uncle Arash kenapa?,”

 

“He’s not well, boleh tolong gantikan pakaian dia, please,” ujarku serba salah. Yelah tidak semena-mena Faries terpaksa ku kejutkan untuk membantu aku. Aku tidak punya pilihan lain.

 

“Ok,” jawab Faries mengekori makciknya ke bilik Arash.

 

“Panas badan dia ni cik Lysa,” ujar Faries bila menyedari tubuh badan Uncle Arash panas berbahang. Dia menanggalkan shirt basah dari tubuh Arash lalu menyerahkan kepadaku.

 

“Thanks Ries, kalau belum kurang panasnya, kita hantar dia ke hospital?,” cadangku bimbang akan keselamatan Arash. Aku mengambil shirtnya lalu memasukkan kedalam bakul. Aku keluar dari bilik Arash lalu menuju ke bilik Shima. Hatiku menjadi sebak tiba-tiba. Kasihan melihat keadaan Arash yang terlantar lemah. Kejam ke aku membuatkan dirinya begini? Tanpa ku sedari airmataku mengalir perlahan. Aku mengetuk pintu bilik Shima. Aku pasti Shima sudah lama di buai mimpi tapi aku perlukan seseorang untuk mendengar rintihan hatiku. Sudah lama aku pendamkan dan aku mahu meluahkannya kepada Shima. Shima membuka pintu dia mengosok matanya perlahan.

 

            “Apa Lysa aku tengah syok tidur, kau kacau si Arash belum balik lagi ke,” rungut Shima matanya masih kelat untuk di buka.

 

            Aku tidak menjawab malah memeluk Shima erat. Dia tersentak dan baru menyedari Alyssa sedang menangis.

 

            “Kenapa Lysa,” tanya Shima perlahan. Selama dia berkawan dengan Alyssa tak pernah Alyssa menangis. Inilah kali pertama Alyssa menangis di depannya.

 

            “Shima, maafkan aku kerana tak dapat membantu kau,” ujarku dengan suara tersekat-sekat kerana menahan tangis.

 

            “Apa maksud kau aku tak faham,”ujar Shima perlahan.

 

            “Mengenai Arash,”ujarku ringkas.

 

            “Aku sebenarnya pun tak sampai hati untuk terus menipunya, tapi aku tak tahu bagaimana caranya untuk aku berterus-terang dengannya,” ujar Shima. Dia turut kesal dengan perkara yang telah di lakukan. Selama Arash berada di sini mereka rasa seperti sebuah keluarga. Arash seorang lelaki warm person tidak seperti Arash yang mereka benci dahulu cold heart. Adakah kerana dia hilang ingatan maka Arash yang dulu tidak wujud atau kerana dia sendiri tidak dapat mencari identitynya yang dahulu. Shima suka dengan perubahan baru pada diri bossnya dan berharap Arash akan kekal dengan sikap sebegini.

 

            “Sudahlah Alyssa, elok kita terangkan perkara yang sebenar pada Tan Sri Farihin, tapi kau tentu maklum risiko yang bakal kita terima nanti,” keluh Shima. Aku tidak menjawab malah menganggukan kepala tanda mengerti akan maksud risiko yang bakal kami hadapi. Kami mungkin kehilangan kerja tapi itu memang masalah yang di cari sendiri tak perlu di kesalkan lagi nasi sudah menjadi bubur. Apa yang aku kesalkan aku tidak sanggup berhadapan dengan Arash setelah semuanya sudah kembali kepada asal. Arash sudah tentu tidak akan memaafkan aku begitu juga Tan Sri Farihin.

 

            “Aku pasti ada sesuatu yang hendak kau beritahu kepada aku,” soal Shima lalu menepuk bahu Alyssa.

 

            Aku tersentak lalu mengesat sisa airmataku yang masih berbaki. Aku menoleh ke arah Shima dengan penuh tanda tanya.

 

            Shima tersenyum.

 

            “Kau sukakan Arash,” soal Shima ringkas.

 

            Soalan yang tidak pernah aku duga keluar dari mulut Shima. Aku terdiam. Patutkah aku mengakui bahawasanya aku sememangnya sukakan Arash edisi terbaru.

 

            “Lysa come on, kau sayangkan Arash,”soal Shima lagi.

 

            Aku cuba tidak mahu memberitahu Shima apa yang tersimpan di dalam hatiku. Biarlah ianya rahsia, lagipun aku tidak layak menjadi pilihan Arash dan menjadi menantu Tan Sri. Aku yakin Arash pasti sudah ada pilihan hati sendiri. Kerana Arash yang dahulu tidak suka hidupnya di atur. Lagipun masa dia menjadi boss dahulu kami tidak tahu tentang hal peribadinya. Sekiranya Arash pulih ingatan mungkin dia akan kembali kepada tabiat asalnya. Sudah tentu dia akan membenciku kerana menipunya selama ini. Aku lebih rela memendam perasan. Selama ini aku tidak pernah tertarik hati pada Arash, aku benci akan jejaka sombong itu. Bagaimana kacak pun seseorang itu sekiranya perangainya buruk aku tidak akan pandang. Yang menjadi keutamaanku adalah seorang lelaki yang soleh, penyayang dan bertanggungjawab. Arash edisi terkini sudah berjaya menambat hatiku kerana sifat penyayang yang ditunjukkan sepanjang dia di sini.
 
 
To be continue...

No comments:

Post a Comment