Wednesday 4 May 2016

Jodoh Pasti Bertemu - Part 33


 
 
 

Rome 2015

 
SEBAIK sahaja Nik berada di dalam perut kereta. Telefonnya berdering nyaring minta di angkat. Lia melemparkan pandangan di luar jendela sebaik sahaja dia berada di dalam perut kereta.

 
 
Vi prego di inviare ai intorpidisce Luxury Rooms & Suite si trova al numero 7, Via Belsiana, grazie?,” (Please send me to The Numbs Luxury Rooms & Suites is at number 7, Via Belsiana, thanks?),” ujar Nik kepada pemandu limo yang menjemputnya di Airport.

 
 
Si signore!," (Yes Sir!) jawab si pemandu lalu memandu kereta meninggalkan Airport menuju ke destinasi yang di minta.

 
 
Nik menyeluk saku jaketnya lalu mengeluarkan handphonenya. Nama Dania tertera di screen telefonnya.

 
 
Hello,”

 
 
Hello...sayang! You kat mana? Why your phone tone like you are out of the country!,” ujar Dania cemas sebaik sahaja Nik menjawab panggilan telefonnya.

 
 
I’m at Rome!,” jawab Nik perlahan.

 
 
“ROME!!! You buat apa kat Rome? You are on Business trip??,” tanya Dania bertubi-tubi kerana merasa terperanjat bila dia mengetahui Nik berada jauh di Europe. Perkara yang dia benci tentang Nik lelaki itu tidak pernah memberitahunya jika dia on business trip.

 
 
I’m on holiday,” jawab Nik ringkas.

 
 
Dia tidak memberitahu Dania dia bercuti di Rome kerana dia tidak mahu wanita itu mahu mengikutnya hingga ke Rome. Dia mahu holiday sendirian tanpa orang lain menganggunya. Dania tidak perlu tahu kenapa dia ke Rome.

 
 
Holiday!! How come you never tell me? You going holiday without me?,” marah Dania bila dia mengetahui Nik pergi melancong tanpa memberitahunya dan tidak membawanya melancong bersama. Malah Nik tidak pernah holiday bersama dengannya sepanjang mereka bersama.

 
 
I need some space away from you! Let me be on my own!,” ujar Nik bila Dania mula membebel padanya. Dia merasa rimas kerana Dania sering bertanya kemana dia pergi dan mahu tahu tentang hal ehwalnya.

 
 
I know kenapa you pergi Rome sebab!-,”

 
 
Nik segera mematikan telefonnya kerana dia tidak mahu mendengar cemuhan Dania tentang Lia. Dia tidak suka Dania mengata tentang Lia kerana dia tidak boleh menerimanya.

 
 
Tutto bene, signore?,” (Everything ok sir?) tegur si pemandu bila di lihat pelanggannya kelihatan stress tiba-tiba sebaik sahaja dia menerima panggilan telefon. Mungkin panggilan telefon dari isterinya.

 
 
Donne!,” (Women!) jawab Nik ringkas lalu melemparkan pandangan ke arah luar tingkap.

 
 
Lelaki yang bernama Antonio itu hanya tersenyum mendengar komen pelanggannya. Tahulah dia lelaki itu stress di sebabkan teman wanitanya.

 
 
“Antonio, mi puoi abbandonare la Fontana di Trevi e inviare il mio bagaglio a casa?,” (Antonio, can you drop me at the Trevi Fountain and send my luggage to the apartment?) ujar Nik. Dia mahu terus menuju ke Trevi Fountain tanpa singgah ke apartmentnya dahulu.

 
 
Si signore!," (Yes Sir!) jawab Antonio lalu menganggukkan kepalanya perlahan.

 
 
“Grazie, Antonio,” (Thanks, Antonio)

 
 
So we are going to Trevi Fountain! Yay! I love you dear!, I tahu you tak pernah lupa pada pertemuan kita yang pertama kali di Trevi!,” ujar Lia dengan wajah excited lalu memeluk Nik dan mencium pipinya perlahan. Lia tersenyum mengingati pertemuan mereka dahulu yang lucu.

 
 
Nik tidak bersuara malah melemparkan pandangan kearah luar jendela.
 
 
 

ZARA berdiri tercegat di hadapan pejabat pelanggannya lama. Awal tadi dia menerima pesanan telefon dari seseorang untuk menghantar pesanan sandwich di alamat yang di minta. Zara tidak pernah menghantar pesanan sebelum ini. Tapi oleh kerana tidak cukup kaki tangan, kerana delivery boynya cuti sakit dia terpaksa keluar dari Café dan menghantar pesanan sendiri.
 
 
Zara meletak bakul berisi sandwiches yang di pesan di bawah lalu menyeluk koceknya mengeluarkan nota yang di tulis alamat pelanggannya. Dia tidak tersilap pejabat kerana alamatnya betul! Zara mengeluh lega lalu mengangkat bakul yang di letak di bawah tadi.
 
 
Ciao, consegna Sandwich da cucina Anna!,” (Hi, Sandwich delivery from Anna cuisine!),” ujar Zara lalu membuahkan senyuman kepada penyambut tetamu syarikat tersebut.
 
 
Ok, si prega di attendere qui!,” (Ok, please wait here!) jawab si penyambut tetamu lalu mengangkat bakul berisi sandwich yang berada di atas mejanya dan berjalan menuju ke dalam office memberi kepada mereka yang memesan sandwich.
 
 
Tutto apposto,” (Alright) jawab Zara lalu duduk di sofa berdekatan sementara menunggu si penyambut tetamu kembali mengambil bayaran dari orang-orang yang membuat pesanan. Zara mencapai majalah fashion yang terdapat di meja kecil itu sambil menyelak helaian demi helaian muka surat di dalam majalah itu.
 
 
Ok, ecco il denaro, Totale Euro 56,00? Corretto?,” (Ok, here is the money, Total Euro 86.00? Correct?) ujarnya lalu menyerahkan wang yang di terima kepada Zara. Dia menyerahkan bakul yang telah kosong itu kepada Zara.
 
 
Si corretto!, Grazie!” (Yes correct! Thanks!) Zara berdiri mengira duit yang di terima lalu menyerahkan receipt belian kepada wanita itu.
 
 
Prego,” (You’re welcome) jawabnya lalu tersenyum.
 
 
Zara mengatur langkah keluar dari pejabat itu lalu menekan butang lift.
 
 
“Mi scusi signora? Mi hai dato il panino sbagliato! Ho chiesto per il panino prosciutto di tacchino!,” (Excuse me Miss? You gave me the wrong sandwich! I've asked for Turkey Ham sandwich!)
 
 
Zara terdengar seperti seseorang memanggilnya lalu menoleh ke arah pejabat itu semula. Berdiri tercegat seorang lelaki berbangsa Italy di belakangnya. Di tangannya terdapat sandwich yang di buka separuh.
 
 
Hai detto che ti ho dato il panino sbagliato? Mi dispiace per l'errore!,” (You said I gave you the wrong sandwich? I'm so sorry for the mistake!) jawab Zara dengan wajah kesal kerana mereka telah silap mengambil pesanan sehingga salah seorang pelanggannya menerima salah pesanan.
 
 
Lelaki itu diam tidak berkata apa malah memandang wajahnya tanpa berkedip.
 
 
Signore! Signore! Stai bene?,” (Sir! Sir! Are you ok?) tegur Zara bila lelaki itu tidak memberi apa-apa tindak balas ketika dia meminta maaf tadi. Malah lelaki itu hanya berdiri tercegat di hadapannya seperti statue.
 
 
 Signore??,” ujar Zara merasa pelik melihat lelaki itu lalu melambai tangan di hadapan wajahnya.
 
 
“Lei sta parlando a voi Dante! Perché sono come un idiota?,” (She is talking to you Dante! Why are standing there like a fool?) ujar penyambut tetamu itu bila dia lihat teman sekerjanya kelihatan pelik dan hanya berdiri sahaja dan tidak berkata apa-apa.
 
 
“Non poteva essere vero?,” (It could not be you?) ujar Dante dengan wajah tidak percaya lalu mengelengkan kepalanya perlahan.
 
 
“Non poteva essere me? Che cosa stai parlando, signore? Non capisco!,” (It couldn't be me? What are you talking about sir? I don't understand! jawab Zara lalu mengelengkan kepalanya perlahan kerana dia tidak mengerti apa yang lelaki itu cuba memberitahunya.
 
 
Mi ricordi del mio caro amico! Si guarda esattamente come lei! È per questo che è stata punta a vederti? E 'proprio come sto vedendo un fantasma proprio davanti a me!” (You remind me of my dear friend! You look exactly like her! That's why I was stun to see you? It just like I'm seeing a ghost right in front of me!) terang Dante panjang lebar.
 
 
Wajahnya dan fisikalnya saling tidak tumpah. Sama dan serupa. Tapi ianya tidak mungkin orang yang sama kerana wanita itu telah meninggal dunia 3 tahun yang lepas.
 
 
“Cosa è successo al tuo amico?,” (What happened to your friend?) tanya Zara sekadar ingin tahu. Dia berminat ingin tahu apa yang telah terjadi kepada teman lelaki itu. Kerana dia kelihatan benar-benar terkejut bila memandang wajahnya tadi.
 
 
È morta lo scorso 2 anni fa, ha incontrato con un incidente,” (She died last 3 years ago in Venice, she met with an accident) jawab Dante dengan wajah sedih.
 
 
Masih segar di ingatannya ketika dia menerima berita kemalangan yang hampir meragut nyawa teman baiknya, manakala isterinya pula tidak dapat di selamatkan.
 
 
 
 
bersambung....
 
 
 
 
 



 

 

No comments:

Post a Comment