Tuesday 22 March 2016

Jodoh Pasti Bertemu - Part 17



 
 
 
 
 
                       “NIK..tujuan saya ingin bertemu dengan awak hari ini kerana saya telah menerima aduan dari pelajar lain mengatakan awak telah memalukan nama sekolah kita kerana berkelakuan kurang sopan di luar sekolah. Awak ketua Pengawas sekolah ini Nik! Saya sedikit terganggu menerima berita sebegini, awak adalah pelajar contoh di sekolah ini Nik dan saya tidak akan memanggil awak jika ini hanya berita angin sahaja! Dan jika awak di dapati bersalah, saya terpaksa menarik balik kuasa awak sebagai Ketua Pengawas!,” ujar Puan Hasnah dengan wajah serious lalu memandang wajah Nik Faisal sebaik sahaja dia meminta pelajar itu duduk di kerusi hadapannya. Nik pelajar kebangaannya. Nik punya quality murid yang baik, berdisiplin dan terpelajar.
 
 
                        “Berkelakuan kurang sopan? Saya tak faham Puan Hasnah, cuba Puan Hasnah jelaskan kepada saya secara terperinci agar saya mengerti maksud Puan Hasnah,” jawab Nik dengan wajah terperanjat bila dia di panggil Pengetua Sekolah kerana dia dituduh melakukan kesalahan besar.
 
 
Kesalahan apa yang telah dia lakukan? Nik cuba mengingati apa yang telah dia lakukan di luar sekolah sehingga ada pelajar dari sekolahnya mengadu perihalnya yang tidak berkelakuan baik di luar.
 
 
                        “Cuba awak jelaskan pada saya apa yang awak nampak dari photo ni?,” ujar Puan Hasnah lalu menyerahkan kepada Nik Faisal sekeping photo yang diterima.
 
 
                        Nik menyambut photo dari tangan Puan Hasnah. Gambarnya bersama Fiqa di KFC tempoh hari. Tiada apa yang pelik di lihat dalam gambar itu. Gambar itu dipetik ketika Fiqa sedang menyuapkan kentang goreng ke mulutnya ketika dia mengangkat tray menuju kearah meja mereka. Dari mana Puan Hasnah mendapat photo itu? Dan dari siapa? Siapa pula yang mengambil gambar dia dengan Fiqa?
 
 
                        “Gambar saya dengan adik saya Shafiqa,” jawab Nik lalu menyerahkan kembali gambar itu kepada Puan Hasnah.
 
 
                        “Pelajar sekolah lain itu adik awak? Saya tak tahu awak ada adik perempuan Nik. Selama ini saya sangka awak ada adik lelaki,” ujar Puan Hasnah dengan perasaan lega.
 
 
                        “Saya minta maaf jika perbuataan saya telah memalukan Puan Pengetua dan sekolah ini, jika Puan Pengetua menganggap perbuataan saya itu salah, saya bersedia menerima hukuman dari Puan Pengetua,” ujar Nik dengan wajah serious.
 
 
                        “Eh Nik saya yang patut minta maaf kerana tidak siasat perkara ini terlebih dahulu, orang yang memberi gambar ini tentu tidak tahu akan hubungan awak dengan pelajar perempuan ini, awak tidak akan di kenakan hukuman apa-apa. Cuma saya berharap perkara ini tidak akan berlaku lagi, saya tidak mahu awak di fitnah lagi Nik,” ujar Puan Hasnah merasa bersalah kerana tidak percaya pada Ketua Pengawasnya.
 
 
                        “Tak mengapa Puan Hasnah, Puan Hasnah tidak perlu minta maaf dari saya, Puan Hasnah tidak salah apa-apa pada saya, baiklah Puan Hasnah, saya akan pastikan perkara ini tidak akan berulang lagi, Insha Allah,” jawab Nik lalu bangun dari kerusinya.
 
 
                        “Saya harap awak tabah dan tidak merasa terganggu dengan berita-berita sebegini Nik,” ujar Puan Hasnah merasa bersalah pada Nik.
 
 
                        “Jangan bimbang Puan Hasnah…Insha Allah tidak!, Assalamualaikum,” jawab Nik lalu keluar dari pejabat Puan Hasnah. Wajahnya kelihatan sedikit kecewa walaupun dia tidak menunjukkan kekecewaannya pada Puan Hasnah.
 
 
                        “Waalaikumsalam,”
 
 
Dia benar-benar ingin tahu di mana Puan Hasnah mendapat gambar itu dan siapa pula yang menyebarkan fitnah itu tentang dirinya.
 
 
                        Keluar dari pejabat sekolah, Dania segera mendapatkannya kerana Dania menunggunya di luar pejabat mungkin Dania ingin tahu samada apa yang dikhabarkan benar atau tidak.
 
 
Nik percaya seluruh sekolah sudah tahu cerita mengenainya. Jika tidak bagaimana Dania tahu.
 
 
                        “Nik?? Are you ok?? Apa yang telah terjadi? Puan Hasnah cakap apa dengan you? Siapa pelajar perempuan yang diaorang gossipkan dengan you?,” tanya Dania bertubi-tubi pada Nik bila lelaki itu hanya mendiamkan diri sebaik sahaja keluar dari bilik Pengetua sekolah.
 
 
Dia benar-benar ingin tahu siapa? Nik punya teman wanita? Bukankah Nik tahu dia sukakan Nik. Dan Nik sendiri akui dia tidak punya teman wanita? Jadi dia ingin tahu siapa perempuan itu?
 
 
“Nik!!,” ujar Dania lalu menarik tangan Nik bila lelaki itu tidak focus pada pertanyaan-pertanyaan yang dia ajukan kepadanya.
 
 
Nik memandang wajah Dania bila wanita itu mendesaknya.
 
 
“Fiqa. Pelajar perempuan dalam gambar itu adalah Fiqa, Ok! Dan orang yang menyebarkan fitnah itu hampir membuatkan Puan Hasnah menarik balik kuasa I sebagai Ketua Pengawas, I don’t mind to step down if someone think I do not fit being a Head Perfect in a fair manner, but this incident really disappoint me!” ujar Nik dengan wajah kecewa lalu meninggalkan Dania sendirian.

 

****

 

                        “Eh kau orang tak dengar cerita hangat!,” ujar Yana kepada Felisya dan Nur Adila semasa waktu rehat. Dia percaya selepas dia memberi tahu kedua-dua pelajar itu. Pasti berita itu akan sampai dari mulut ke mulut dan seluruh sekolah akan tahu mengenai cerita Nik.
 
 
                        “Cerita hangat?? Cerita apa eh?,” tanya Felisya dengan wajah teruja.
 
 
                        Felisya dan Adila memandang wajah Yana kerana ingin tahu akan berita hangat apa yang hendak di sampaikan Yana kepada mereka.
 
 
                        “Cerita pasal Ketua Pengawas kita kantoi dengan girlfriend dia, dengar-dengar dia dah tak jadi ketua pengawas kita lagi, sebab kena tarik kuasa dari Puan Pengetua!,”
 
 
                        “Ah really???!!! Abang Nik macam itu ke?? That’s really bad, abang Nik kena tarik kuasa..Oh No!,” ujar Adila dengan wajah sedih. Dia minat dan suka benar dengan Ketua Pengawas mereka. Abang Nik baik, seorang yang berwibawa dan dreamy!
 
 
                        “Eh kau suka dia eh?? Eii!! Perasanlah kau ni?,” ujar Yana lalu menolak bahu Adila bila dia menunjukkan wajah dreamy sebaik sahaja dia menyebut nama Nik.
 
 
                        “Apa tak sukanya..dahlah handsome..baik..ketua Pengawas pulak tu, habis kalau abang Nik tak jadi Ketua Pengawas siapa ganti tempat dia???,” tanya Adila ingin tahu.
 
 
                        “Entah Danial kot!,” jawab Yana lalu mengerutkan keningnya. Setahu dia naib Ketua Pengawas adalah Danial. Manakala Nur Dania hanya pembantu pengawas sahaja.
 
 
                        “Huh Danial??? Tak bestlah Danial ganti tempat dia, Danial tu tak fun macam abang Nik, Danial tu sikit boring betul tak Adila? Serious ke abang Nik tak jadi Ketua Pengawas lagi? Boleh percaya ke sumber yang kau dapat ni?,” celah Felisya pula.
 
 
                        “Tak percaya kau tanyalah pengawas-. Ah Ezad! Kau tanya Ezad mesti dia tahu,” ujar Yana lalu menarik tangan Ezad pengawas bertugas di kantin hari ini. Kebetulan lelaki itu berjalan berdekatan dengan mereka.
 
 
                        “Zad betul ke abang Nik tak jadi Ketua Pengawas kita lagi?,” ujar Felisya.
 
 
                        “Siapa cakap??,” ujar Ezad lalu mengerutkan dahinya.
 
 
                        “Yana cakap pasal dia kantoi dengan girlfriend dia???,” ujar Adila pula.
 
 
                        “Dia masih Ketua Pengawas..apa yang kau orang dengar cuma salah faham sahaja, itu semua fitnah..,” terang Ezad lalu memandang wajah mereka. Dia baru sahaja pulang dari menghadiri mesyuarat tergempar dari bilik pengetua.
 
 
                        Puan Hasnah menerangkan kepada mereka akan keadaan yang sebenar. Puan Hasnah juga mengatakan dia tidak akan bertindak apa-apa terhadap Nik kerana Nik tidak bersalah. Dan Nik kekal menjadi Ketua Pengawas mereka.
 
 
 
bersambung....
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment