Tuesday 15 March 2016

Jodoh Pasti Bertemu - Part 13








NIK keluar dari lift lalu menuju kearah pejabat pelanggannya. Dia menoleh kearah Lia yang berada di belakangnya. Dia tidak tahu kenapa dia membawa Lia ke pejabat pelanggannya. Setelah mendengar luahan hati Lia dia merasa simpati dengan wanita itu. Dari kesimpulan yang dia buat. Lia kehilangan orang yang disayangi dan menurut Lia. Nik mengingatkan dia pada orang itu. Dia berharap benar Lia berkata jujur dan tidak menipunya hanya mahu meraih simpati darinya.

“Ingat pesan I tadi, you are my intern and please don’t do anything very smart!,” ujar Nik mengingatkan Lia akan pesanan yang diberikan kepada Lia sebelum dia membenarkan Lia mengikutnya ke pejabat pelanggannya. Dia berharap Lia tidak memberinya masalah.

Dia tiba-tiba merasa kasihan pada Lia. Mungkin Lia perlukan teman yang dapat memahami hatinya. Dan Nik tidak kisah jika Lia perlukan teman asalkan Lia tidak menyusahkan hidupnya lagi.

“Ok boss!,” jawab Lia lalu tabik hormat kepada Nik.

Nik tidak tersenyum malah wajahnya kelihatan serious bila dia berbuat demikian.

I’m serious Lia!,” ujar Nik lalu memandang wajah Lia tepat.

Lia membuahkan senyuman kepada Nik bila lelaki itu mula serious. Nik adult is not fun at all! Asyik serious sahaja tak seperti Nik yang teenagers. Ngomel Lia dalam hati.

Nik bekerja di sebuah syarikat Auctioneers And Appraisers of Fine Arts, Antiques & Jewelry. Dan di sebabkan pekerjaan Nik yang interesting membuatkan Lia mahu mengikutnya ke pejabat pelanggan dan Nik pula hanya bersetuju membawa Lia, jika Lia behave semasa dia di pejabat pelanggannya.

Nik mengetuk pintu pejabat pelanggannya perlahan dan setelah di arah masuk. Nik membuka pintu pejabat pelanggan dan Lia mengekorinya dari belakang. Di pejabat pelanggan Nik terdapat pelbagai jenis barang antics.

“Madam Sharon, I hope you don’t mind I’m brought my intern Natalia along,” ujar Nik ramah lalu tersenyum.

Ah I don’t mind at all Nik..Nice to meet you Natalia! I hope you learn something valueable from Nik! He’s a good appraiser! He’s my favorite!,” ujar Madam Sharon ramah lalu menghulurkan tangannya kepada wanita yang di bawa Nik ke pejabatnya.

Nice to meet you too Madam Sharon, I’m sure he is!,” jawab Natalia membuahkan senyuman kepada Madam Sharon lalu duduk di kerusi sebelah Nik.

Dia tersenyum bila Madam Sharon memuji Nik dengan mengatakan bahawa Nik adalah appraiser kesayangannya. Siapa yang tidak suka pada Nik. Di sekolah dahulu semua guru-guru suka dan sayang pada Nik kerana dia seorang murid lelaki yang baik dan berhemah tinggi. Dan Lia pula sengaja mencari kekurangan Nik dengan memberinya pelbagai masalah. Namun setiap perbuatan nakalnya selalu back fired kerana Nik as tough as nails.

Lia mengalihkan pandangannya di atas meja Madam Sharon terdapat sebuah pasu berwarna biru dan terdapat ikan di tengahnya. Pasu itu tidaklah begitu cantik dan menarik pada pandangan mata Lia. Dan Lia tidak akan membazirkan duitnya membeli pasu yang buruk itu.

Tak ada taste langsung orang yang membeli pasu ni! Bisik hati Lia perlahan.

Lia tidak menumpukan perhatiannya pada perbualan diantara Nik dengan pelanggannya kerana dia sibuk melungsuri internet mencari sesuatu di handphonenya.

What!!! You got to be kidding me!,” ujar Lia tiba-tiba cukup membuatkan Nik dan pelanggannya terkejut mendengar komennya yang agak kuat lalu mereka berhenti berbincang.

Nik menoleh memandang wajah Lia. Wajahnya menunjukkan dia tidak merasa senang dengan perbuatan Lia tadi.

Sorry!!,” ucap Lia meminta maaf kepada Madam Sharon dan Nik kerana menganggu perbincangan mereka.

Lia dapat merasakan Nik tidak menyenangi kelakuannya. Dan dia pasti Nik tidak akan melayannya lagi selepas ini. Dia bukan sengaja, dia hanya terperanjat bila dia terbaca sesuatu.

Madam Sharon tersenyum memandang wajah Lia dan Nik sedang berbalas pandang. Dia dapat melihat dari riak wajah Nik, Nik tidak begitu menyenangi dengan perbuataan Lia tadi. Dan Lia pula menunjukkan wajah tidak bersalah bila Nik memberinya pandangan sebegitu.

Betul ke Nik dan Lia tidak ada hubungan apa-apa dan mereka sekadar teman sekerja?

So Lia, what do you think of this vase?..How much do you think the value, if I put it for an auction?,” tanya Madam Sharon tiba-tiba lalu memandang wajah Lia.

Nik menarik tali lehernya perlahan merasa tidak selesa bila pelanggannya itu meminta pandangan Lia mengenai pasu di hadapannya. Lia tidak tahu apa-apa mengenai pasu itu.

Gulp! Lia menelan air liurnya perlahan. Dia dapat merasakan sepasang anak mata Nik merenung tajam ke arahnya bila Madam Sharon meminta pandangannya. Matilah dia! Nik pasti tidak akan dapat memaafkannya kali ini.

May I??,”

Sure you can touch it!,” ujar Madam Sharon bila Lia meminta izin mahu memegang pasu itu.

“Pegang dengan hati-hati Lia!,” bisik Nik perlahan lalu membuahkan senyuman panik kepada pelanggannya yang sedang memerhatikan mereka berdua.

Jika Lia terlepas dari memegangnya dan pasu itu jatuh dan pecah. Dia akan dibuang kerja. Kenapalah dia membawa Lia ke mari. Dia hanya menempah bala jika terjadi apa-apa pada pasu Madam Sharon.

Nik membetulkan kedudukannya lalu memandang kearah Lia. Matilah dia kali ini. Jika Lia tidak dapat memberi harga yang sepatutnya.

Lia tahu Nik merasa kecut bila dia menyentuh dan mengangkat pasu itu. Wajah Nik kelihatan lucu sekali bila dia membelek-belek pasu itu. Dia dapat membayangkan jantung Nik seakan mahu terkeluar dari dadanya bila dia mengangkat pasu itu dari meja Madam Sharon tadi.

“Buruk betul pasu ni Nik??? Kenapa pelanggan you suka pasu buruk ni hah Nik?,” ujar Lia dengan suara mendatar lalu menoleh memandang wajah Nik. Dia memberi komen itu dengan wajah bersahaja kerana dia tahu Madam Sharon tidak tahu apa yang dia katakan.

Nik tetawa panik bila Lia mengatakan pasu itu buruk lalu memandang wajah Madam Sharon yang kelihatan keliru.

You jangan macam-macam, jangan sampai terjatuh pasu tu! 7 keturunan kita belum tentu dapat membayar ganti rugi harga pasu itu,” ujar Nik lalu memandang wajah Lia. Dia mahu Lia segera meletak pasu itu kembali di atas meja ianya lebih selamat di sana dari di tangan Lia.

                        Lia tersenyum mendengar komen Nik. Nik benar-benar takut pasu itu terlepas jatuh dari tangannya. Wajah Nik kelihatan pucat sebaik sahaja dia menyentuh pasu itu dari atas meja tadi. Ala comel lah sangat muka handsome Nik kelihatan pucat.

                        Can you tell me about this piece?,” tanya Madam Sharon bila wanita itu tidak memberitahunya apa-apa.

                        Oh sorry, this is 18th-century Qianlong porcelain vase, which was expected to fetch no more than £1.2 million..I’m new here, maybe Nik can give us the more accurate value of this vase,” jawab Lia dengan wajah selamba lalu memandang wajah Nik sambil tersenyum.

                        Nik mengerutkan dahinya sebaik sahaja Lia berkata demikian. Dia memandang wajah Lia dengan wajah terperanjat. Tidak sangka Lia tahu pasu itu dihasilkan pada kurun ke 18? Dan Lia dapat menganggarkan harganya sekali? Is she for real?

                        “Is it true Nik?? The vase value is about 1.2mil?,” tanya Madam Sharon lalu memandang wajah Nik bila lelaki itu seakan terperanjat mendengar keterangan Lia mengenai pasu itu.   

                        Roughly yeah! But I will need to bring it back to office for actual value,” jawab Nik lalu memandang wajah Lia. Dia masih tidak percaya Lia dapat memberi anggaran harga, berserta tahun pasu itu di hasilkan. Lia minat antics? Kerana apa yang dia tahu, Lia mengambil jurusan mass communication semasa dia belajar di Oxford dahulu.

                        Congratulations Lia, you have pass your first appraisal!,” ujar Madam Sharon lalu tersenyum.

                        Thank you, Madam Sharon,” jawab Lia sambil tersenyum bangga bila dipuji pelanggan Nik.

                        “Lia you boleh tunggu I di luar sekejap, I need to discuss P&C thing with Madam Sharon, I hope you don’t mind,” ujar Nik lalu memandang wajah Lia. Lia tidak boleh berada bersama kerana dia ingin membincang perkara lain yang Lia tidak boleh tahu kerana Lia tidak bekerja di Syarikatnya dan Lia orang luar.

                        I don’t mind at all,” jawab Lia lalu bangun dari kerusinya.

                        Nice meeting you Madam Sharon,” ujar Lia lalu bersalaman dengan Madam Sharon. Madam Sharon menyambut.

                        “Ah Natalia, I’m having party next Friday at my place, you and Nik are invited,” ujar Madam Sharon lalu tersenyum.

                        Thank you for the invitation Madam Sharon, we will be there,” jawab Lia lalu memandang wajah Nik. Dia menutup pintu di belakangnya.

                        Where did you find her?,” tanya Madam Sharon lalu tersenyum memandang wajah Nik sebaik sahaja pintu bilik pejabatnya ditutup rapat.

                        Nik tidak faham dengan pertanyaan Madam Sharon. Apa maksud Madam Sharon di mana dia berjumpa dengan Lia. Adakah Madam Sharon tahu Lia bukan internnya?

                        I know she’s not your intern Nik,” ujar Madam Sharon lagi bila lelaki itu pura-pura tidak faham dengan pertanyaannya tadi.

                        You do?,” ujar Nik terperanjat bila Madam Sharon tahu Lia bukan internnya.

                        She is matured and too beautiful to be your intern Nik, I’m might be old lady but I’m not dumb,” jawab Madam Sharon lalu tersenyum bila Nik mempersoalkan apa yang dia faham mengenai Nik dan kawan wanitanya atau lebih tepat teman wanitanya.

                        I’m sorry..I didn’t mean to deceive you. Yes, she is not my intern. She’s my acquaintances,” jawab Nik merasa bersalah bila Madam Sharon mendapat tahu Lia bukan internnya. Dia tidak bermaksud hendak mempersendakan Madam Sharon. Dia terpaksa buat begitu.

                        Ah don’t worry about apologizing Nik..you two look good together, don’t let her wait outside too long, we can discuss further on Friday, just be sure that you come with her, I kind of like her..,” ujar Madam Sharon lalu tersenyum lebar. Nik dan wanita itu nampak sepadan. Dan wanita itu mengingatkan dia semasa dia muda dahulu.





bersambung.....





 

No comments:

Post a Comment