Friday 5 February 2016

Jelly Heart Cheesecake!

 
 
 
 

Assalamualaikum…lama betul tak buat entry DIY ni..aku tak berani nak letak label resepi sebab aku ni bukanlah pandai memasak dan tidak pro..so letak nama DIY (Buat sendiri..haha) lebih kena kot..ok dah lama benar aku tak buat dessert untuk putera puteri dan big boss kat rumah. So aku pun pegilah tengok Pinterest..cari resepi dessert yang mudah untuk orang rajin cam aku ni hehe..bila tengok cake dan dessert cantik dan mengiurkan aku pun dah semangat..aku suka makan cheesecake haha..so beria-ia cari cheesecake yang mudah lagi senang yang tak yah bakar.

Itu hari, aku ada merayau dekat area opis aku masa time lunch..terjumpa lah kedai cake jelly heart. Wah sedap ke jelly heart ni? Tengok macam cantik je..macam sedap je. So aku pun gi search kat pinterest..eh ada yang buat kata senang..so apa lagi aku pun trylah membuatnya..maka aku berpuas hati kerana memang sodap cheesecake jelly heart ni..tak caya buat lah sonang gila hendak membuatnya.

Jelly Heart Cheesecake

Bahan2 untuk base cheesecake:-

1 paket biskut digestive (dihancurkan)

1 blok mentega (dicairkan)

Bahan2 untuk cheesecake:-

2 blok phidelphia creamcheese (atau yang sewaktu dengannya)

120gm gula castor

1 sudu kecil esen vanilla

Secawan cecair agar-agar (ni digunakan untuk mampatkan cheesecake sebab saya tak guna gelatin..unless ada gelatin yang halal maka guna satu sudu makan dan larutkan dengan air)

Bahan2 untuk Jelly:-

1 paket jelly kunikoniya perisa strawberi

Buah strawberry segar

Cara2 membuatnya:-

Step One

Biskut digestive yang telah di hancurkan itu digaulkan bersama mentega cair hingga sebati. Make sure biskut tak berderai. Dah sebati tu mampatkan biskut tu kat atas dulang. Dah siap masukkan ke dalam peti sejuk biarkan keras.

Step 2

Sementara menunggu biskut tu keras. Pukul creamcheese dan gula sehingga kembang. Dah kembang masukkan esen vanilla dan cecair agar2. Keluarkan dulang biskut tu. Tuangkan ke atas dulang ratakan. Lepas tu masukkan ke dalam peti sejuk biarkan keras.

Step 3

Potong buah strawberi dan buat bentuk seperti hati. Ni guna creativity sendiri yek..lepas tu cairkan serbuk jelly strawberi jangan terlalu banyak air agak2 berapa besar bekas cheesecake supaya jelly tidak terlalu cair dan berair. Dah tu apa lagi susunkan buah strawberi kat atas cheesecake yang telah di sejukkan. Dah susun tuangkan jelly di atas cheesecake dan ratakan. Bila dah sejuk baru masukkan kedalam peti ais sekali lagi biarkan jelly anda beku dan cantik. Alhamdullilah..dah siap dessert yang persis dan setaraf café but DIY..harga di luar S$47 dolar. Buat sendiri lagi muai kan3. Tapi pic yang di atas tu kawan keje beli maka kelihatan cantik dan pro..hehe yang aku buat tidaklah secantik yang di atas tu maklumlah first time membuatnya. Tak pe practice makes perfect! Pasti akan jadi serupa kek atas tu. Selamat mencuba!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


No comments:

Post a Comment