Tuesday 11 November 2014

1 Market by Chef Wan





Salam sejahtera..satu pasar nama melayu restaurant Chef Wan kita ni..nama Ingerrisnya '1 Market'. Yang sebenarnya ini merupakan trip aku yang kedua ke restaurant Chef Wan. Yang first time pergi tak dapat nak tangkap gambar sebab sibuk chit chat dan makan-makan. Maklumlah kalau dah jumpa teman-teman yang jarang jumpa kecoh dan gamat jadinya. Maka masa Bday cik ngah kita aku dapatlah muatkan di dalam jalan-jalan cari makan aku kali ini. Ok first and foremost. Restaurant 1 Market adalah restaurant buffet stlyed seperti Carousel. AquaMarine. Tiffany. Straits Kitchen. One Rajah. Asian Kitchen dan restaurant yang sewaktu dengannya.
 
1 Market merupakan International buffet. Ada Jepun. Western. Indian. Chinese. etc. Terdapat banyak variety of food. Aku lak sejak usia sudah meningkat ni hehe (bebual macamlah tua sangat)..power of eating pun dah berkurangan, kalau dulu rasanya boleh makan sampai beberapa round sekarang cuma dapat rasa sikit-sikit sahaja kalau hendak merasa semuanya.

Spread yang pertama aku aim adalah cold dish Salmon!!! Encik 'S' tidak berapa gemar dengan cold dish dan surprisingly anak teruna kecil aku tu pandai lak makan Salmon. Hehe sebab aku yang mengajarnya makan sushi ada salmon maka dia pun dok suka ikan orange tu. Hehe. Berulang-ulang dia ke station cold dish menyambar ikan salmon.

Aku kalau makan salmon dan udang harimau separa masak tu suka cecah dengan light sos ngan wasabi best tu walaupun ikan salmon itu di letak sos putih sendiri tapi aku suka rasa yang ada zinc menyengat macam wasabi. Next aku ke station Japan. Apa lagi sushi californa roll dan yang sewaktu ngannya aku dah rembat. Walaupun aku suka salmon tapi aku suka salmon yang sudah dimasak. Kalau yang mentah nya aku cuma makan sushi..shasimi-shasimi ni aku tak berapa minat sangat. Dan selain sushi ada tepanyaki chicken. cawamushi dan beberapa makanan jepun aku tak berapa ingat sangat. Untuk pengetahuan umum menu 1 Market akan bertukar-tukar tidak tetap. Masa hari tu aku pergi ada Laksa. Last year masa xmas eve Wanton noodle. So kalau nak tahu secara detail menu yang di sediakan silalah hubungi 1 Market agar anda tidak berduka cita bila menu yang anda harapkan tak di sediakan pada hari anda ke sana.

Ni baru dinamakan jalan-jalan cari makan. I suka buat satu round survey-survey apa nak makan dulu baru ambik pinggan. Ambik pasta dulu dan baked salmon. Kedua-duanya sedap sebab favourite aku. Maaf sebab tak sempat nak ambik gambar dah ngap sebab lupa haha. Samosa, spring roll.

Then lepas tu pergi ambik satay dan lauk pauk masakan melayu. Itu hari masa aku pergi ada rendang. Ini kali tidak ada. Kali ini aku ke 1 Market kerana diundang oleh Kak Ngah aku sebab Bday dia hehe..meh nengok gambar bday girl dan family nye sat. Anak dan mak pakai baju merah menyala..



     
 
 
 
 


Aku tak sentuh nasi pun kerana aku suka ratah lauk pauk sahaja..jadi aku boleh makan berulang..betul tak???

Next..aku gi station buah rojak buah dan pie tie..pergi station north indian food lah..sambar roti nan dan tandoori chicken..

Alhamdullilah kenyang perut pun dah mula terasa senak..

Bismillah..Ok masa untuk memberi feedback..hehe..sebelum itu nak meminta maaf pada Chef Wan..kot-kot kalau dia terbaca blog aku ni dia terus ban aku dari datang restaurant dia..maaf Chef Wan..saya beri feedback yang membina..sebab saya tahu Chef Wan masak semua sedap-sedap belaka..sebab tu bila saya ke 1 market nak rasa sedap macam Chef Wan masak..saya terus merajuk hati..macam tak nak pergi lagi restaurant Chef Wan..bila di undang oleh Kakak..saya pegi juga mana tahu dah improved..tapi dukacita standardnya masih sama..Sotong bakar tak berapa masak dan sejuk begitu juga satay..walhal satay salah satu makanan favorite saya...makanan melayu so-so aje..yang ok makanan-makanan yang aku tulis kat sini lah..dessert memang sedap walaupun tak berapa banyak variety..jangan marah Chef Wan..ini komen ikhlas dari saya..jangan salah faham aku tak cakap semua tak berapa enak ok..mungkin selera kita lain-lain..tapi 1 Market restaurant standard ala-ala hotel buffet maka harus ada standard ala-ala Hotel tak gitu namanya...sempat gak bergambar dengan Cardboard Chef Wan..Senyum....



















 

2 comments:

  1. Wow that's a wonderfull blog having all details & helpful. chef wan buffet

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih 1 Market kerana sudi menjengah blog saya.

      Delete