Thursday 17 January 2019

Sun Breeze - Part 4



Assalamualaikum..bertemu kembali kita setelah hampir setahun lamanya aku bertapa..hahaha. Terasa mood malas lak nak update Blog ni kan! Namun aku rajinkan diri untuk update sebab tak suka benda tergantung begitu. Masa Part 3 ada cakap nak cari ID kan. So dalam 4 IDs yang kami shortlistkan dan bandingkan harga dan budget kami. Maka aku dan Mr. Sam sebulat suara memilih Cisxxx sebab company dia dah establish lama dan reputasi IDs ini pun boleh tahan. Maka bermulalah 3D design buat sudut-sudut yang hendak dibuat Renovasi. Oleh kerana budget lari maka kami tidak jadi untuk ubah suai 2 kamar mandi dan gunakan yang ada sekarang hanya di tokok tambah sikit sahaja.

Dan dengan tidak berlengah lagi aku pun send lah pic-pic yang aku dah select untuk dijadikan idea reno rumah aku kat Mr. A. Beri dia idea/clue aku sukakan konsep yang bagaimana. So dia pun buatlah 3D design untuk kami. Menurut kontrak kami dengan 'C' mereka hanya beri percuma 2 design dan jika kita mahu ubah lebih dari 2 kali kena bayar. Hahaha. So tak boleh nak tukar design lebih-lebih. Jadi kita pastikan apa yang kita hendak diberikan kepada Mr. A agar mudah untuk dia design. Dan ini hasilnya setelah diubah mengikut citarasa kami. Ini design yang kedua, nasib baik perbezaan diantara design pertama dengan kedua tidak banyak berbeza hanya di tukar warna perabot lamination sahaja. Jom kita tengok 3D designnya.


Hidden store room & shoe cabinet

Store room & shoe cabinet. Pada awalnya tidak bercadang hendak buat hidden store room dan shoe cabinet. Tapi bila ditanya harga untuk bina dan budget kami masih boleh lagi, maka kami pun buatlah hidden store room dan shoe cabinet tak lah nampak bare kan! Kalau nak tahu rupa store room sebelum buat cabinet ni sila refer balik kat Part 1. Disebabkan konsep rumah aku angankan marble and woods. Maka buat lamination cabinet shoe rack dan storeroom ni aku gunakan lamination marble biar nampak posh sikit. Pada awalnya aku nak design marble biar nampak prominent sikit. Tapi bila dibuat 3D nampak macam belang harimau lak! Hahaha. So stick to actual design yang fine line.


Living room

Living room, juga wood and marble design. Nampak tak grain design marble kat design ni prominent sikit. Haha tulah yang di katakan macam belang harimau. Aku minta tukar ke fine grain. Aku minta Mr. A ubahkan tv console dari pointy edge kepada curve belah kiri dan kanan. Haha maka design jadi macam tu. Ok lah jugak tak suka kotak biasa sebab takut terlanggar sakit kaki. So buat yang 'Childproofing' nya design walaupun kat rumah dah takde budak kecik lagi.

Dining room disebabkan tak banyak ubah suai hanya aku letak mirror feature wall, maka tak ada 3D design. Nanti kita postkan gambar dining ok. Sabar menanti.


Princess Room

1st bedroom aka My Princess 'M' room. Dia pilih cat warna light pink *rolleyes typical princess theme color. Haha ikutkan ajelah sebab bilik dia. Wardrobe dan study table aku choose light color wood lamination dan glossy glitter lamination. Yang design ni memang tak ada tokok tambah sebab dah ok sangat dengan designnya. Hanya berharap bilik yang sebenar akan kekal cantik dan kemas macam 3D design *rolleyes lagi. 



Prince room

2nd bedroom aka For my young man 'M'. Hmm!! minta dia choose warna cat yang biru dia tak berkenan nak hijau cyan katanya. Apa-apalah bilik dia ikutkan saja. Bilik ni mirror image bilik my princess hanya cat dan perabot warna lain sedikit. Wood grain dan lamination gelap sedikit. Study table cabinet ada display sebab dia nak letak Starwars collection dia.

Kitchen. Ruang dapur pula. Dapur aku jenis gallery (narrow). Aku gemarkan konsep modern dan tak suka handle-handle ni semua sebab??? Takut terlanggar-langgar dan takut handle tertanggal macam-macam yang aku fikirkan masa nak buat konsep dapur. Haha. Nak yang simple dan modern. Half wood grain dan half solid color. Pada awalnya Mr. A design yang gallery belah kiri semua cabinet tertutup tak ada display glass dan wood laminationnya dia beri kaler light beige dan pintu lamination warna glossy white. Errkkk!!! Aku tak suka putih haha. Sebab??? Mesti dah tahu sebab kenapa kan tak yah cakap hehe. So aku choose dark grain wood dengan silver grey matt laminate pintu cabinet atas dan buat display glass door. Haha. Dan aku pilih tempered glass warna grey buat backsplash dapur senang nak lap dan mudah untuk dibersihkan! Dan countertop aku pilih grey quartz slab sebab nak dipadankan dengan sinki dark grey blanco. Wahahaha *evil laugh.



Dapur cabinet kiri

Dapur cabinet kanan

Masterbed room. Last but no least hahaha..jeng..jeng..jeng mempersembahkan!!!!


Master bedroom

Yes! Masterbed room yang aku susah payah terangkan kat Mr. A aku nak kan design yang macamana. Pada awalnya dia macam skeptical sebab aku ni bukan designer kan! Habis nak buat ni and itu tak tahu macamana it turn out to be sebab aku visualise sendiri kat fikiran aku macamana rupanya bila dah siap nanti *senyum. Seperti pic-pic yang aku postkan kat Part 3 aku ada selit kan design-design rumah impian aku kan.kan.kan!!! Alhamdullilah!! Syukur! Kita hanya merancang Allah yang menentukan rezeki hambanya. So....masanya untuk buat renovasi yang memakan masa hampir sebulan lama. Jadi boleh shopping perabot dan sewaktu dengannya sementara menunggu renovasi siap!

Jumpa lagi di Sun Breeze Part 5....





bersambung.........



No comments:

Post a Comment